Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har äntligen hittat ett gratis samplingsbibliotek med lite olika percussioninstrument som jag jagat en längre tid. Problemet är att de inte är färdigformatterade till EXS, utan bara ett stort antal WAV.-filer. Hur gör man enklast för att skapa ett instrument med så många filer? Har jag en veckas heltidsjobb framför mig..?

Redigerat av AnthonyS
Annons
Postat

Ja precis, tack. Har ögnat ett antal guider, och det ser ut som om jag har ett gediget arbete framför mig...

Postat (redigerat)

Jag har precis lagt in hela Vengeance-biblioteket som nya instrument.

Hyfsat enkelt. Man öppnar samplern, trycker på Edit (finns nånstans på hö sida på Exs:n)

skapar New Instrument, sedan lyfter man in Wav-filerna i fönstret, och Savar som ett instrument i den mappen. Sedan kan man för att få med wav-filerna in i mappen köra ett annat kommando som jag glömt,

för att spara filerna på samma ställe. Det gick snabbt som sjutton.

Kan kolla på datorn istället för iPaden, som jag skriver på nu.

/Peter

Redigerat av Sleap
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Som sagt: hitta Edit-knappen på samplern (ovanför volymknappen). Sen får du upp editeringsfönstret med en klaviatur också.

Lyft in wav-filerna i fönstret, kommer upp en fråga, svara ja. Varje Wav-fil får då sin bestämda tangent (såvida du vill ha det så förstås).

Under Instrument-rullgardinen däruppe; Save As -så blir det ett nytt instrument. Sen finns Export sampler and sampler files i samma meny;

då kopieras även samplingarna till Instrument-mappen. Klart!

Lycka till! 🙂

Redigerat av Sleap
Postat

Om det är lösa trumljud så ta bort bocken i rutan "1 shot" (tror den heter så). Är den ibockad så spelar exs24 alltid färdigt ljudet, oavsett hur lång midikloss du har, och oavsett vad release-regeln står på. Det blir lite jobbigt om det tex är ett långt reverb eller nåt i ljudet som man egentlgen inte vill ha med. Tar du bort bocken så slutar ljudet i samma sekund som midiklossen slutar(under förutsättning att releasen är på noll). Dvs, du reglerar längden på ljudet med releasen.

Postat

Som sagt: hitta Edit-knappen på samplern (ovanför volymknappen). Sen får du upp editeringsfönstret med en klaviatur också.

Lyft in wav-filerna i fönstret, kommer upp en fråga, svara ja. Varje Wav-fil får då sin bestämda tangent (såvida du vill ha det så förstås).

Under Instrument-rullgardinen däruppe; Save As -så blir det ett nytt instrument. Sen finns Export sampler and sampler files i samma meny;

då kopieras även samplingarna till Instrument-mappen. Klart!

Lycka till! 🙂

Yep, tackar för svaret! Har börjat första omgången nu, det blir en härlig fredagssession med tablas och annat 🙂

Tur att man är gräsänkling över helgen...

Postat

Om det är lösa trumljud så ta bort bocken i rutan "1 shot" (tror den heter så). Är den ibockad så spelar exs24 alltid färdigt ljudet, oavsett hur lång midikloss du har, och oavsett vad release-regeln står på. Det blir lite jobbigt om det tex är ett långt reverb eller nåt i ljudet som man egentlgen inte vill ha med. Tar du bort bocken så slutar ljudet i samma sekund som midiklossen slutar(under förutsättning att releasen är på noll). Dvs, du reglerar längden på ljudet med releasen.

Det där kommer att vara till hjälp, ty vissa samples innehåller ett riktigt svulstigt men kort reverb som verkligen måste "dö" när midikommandot är slut om ljuden skall gå att använda.

• 3 veckor senare...
Postat

Veteran: Får jag fråga vad Vengeance-biblioteket är för något? Och hur man får tag på det? Och hur fick du tag på det här gratis perkussionsbiblioteket som du pratar om?

Tack på förhand!

MVH Karin

Eller du hette AnthonyS ser jag nu 🙂

Postat

En fråga, finns det något enkelt kommando för att kunna lägga in separata samples som jag kan spela över hela keyboardet, sedan växla till nästa sample som jag kan spela på hela keyboardet (i pitch) osv..

Just nu sitter jag nämligen och lägger in en sample i EXS24, sparar instrumentet, sedan tar jag bort och lägger till en ny sample, sparar instrumentet osv, tar en jävla tid.

Postat

En fråga, finns det något enkelt kommando för att kunna lägga in separata samples som jag kan spela över hela keyboardet, sedan växla till nästa sample som jag kan spela på hela keyboardet (i pitch) osv..

Just nu sitter jag nämligen och lägger in en sample i EXS24, sparar instrumentet, sedan tar jag bort och lägger till en ny sample, sparar instrumentet osv, tar en jävla tid.

Det borde väl gå att kopiera samma sample över hela klaviaturen i EXS och sedan pitcha dem rätt där.

(Ska kolla när jag kommer hem).

mvh/Peter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.