Jump to content
Annons

EZ Drums. Hur fan drar man looparna in i programmet?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Hur får jag tyst på metronomen i Garageband? Urk vilket obehagligt ljud.

Edit: Hittade det själv i "Reglage"... 😎

Klicka på symbolen för den så den inte är blå. Bäst att visa på ett foto då. 🙂 Klicka där min röda pil pekar så den inte är blå

https://www.evernote.com/shard/s85/sh/a23dff70-2e0a-4591-9458-1085ec358bb2/8c9bd001fedb060127a72e59250eb39c

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur gick det med trummisen du köpte Nilsson?

Han ger mig lite nervattacker ibland. Det går extremt sakta när jag ska lära mig såna krejer. Har knappt öppnat det. Men nu kan jag i alla fall öppna programmet. Det låter ju helt enormt bra, det är kanske mest bluestrummorna jag tänker på. Men, men, att få in det i portan, stön... Jag har nyss skaffat en 10 meters aktiv usb-kabel som räcker mellan Mac o porta, men har inte öppnat det paketet alls. Försöker lära mig rullbandsljud dag o natt...

Som tur är kommer det hit en riktig trummis o basist idag. Nu utökar jag från fyra trummickar/spår till hela sex, det tillkommer en sejarmick och en rumsmick. Vi ska spela in music speciellt för raggare. Vi kallar oss "Sweden Rocks". Eller kans "Sweden Rox" vore fränare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, har du kollat om något av studieföbunden har kurser i musikproduktion på mac? En introduktionskurs i Garageband hade väl inte suttit fel?

Det vore fint. De har kanske både kurser i sånt och bildhantering, enklare I-Movie tex. Ska kolla med spelpolarn, han jobbar på Bilda som håller på mycket med rockskolor o sånt.

Nu har jag mickat trummorna... TLM49 som rumsmick verkar enormt lovande.

Bass line genom EBS Microbass ll också klar. Vilken tur att jag inte sålde den.

Nu äter jag lite fläskpangkaka som blev över i går, sen ska Hotrodden mickas med en E906.

Kl 4 kommer trum-Rogga. O fem kommer Bas-Fille.

Gitarr-Hasse lägger sina grejer senare...

Det här blir förjävla kul.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tack boys! Jag har alltid gillat den här med Merl Haggard, och har haft en backtrack jag gjorde för säkert tio år som lät som ruggigt illa att jag skämdes att spela den på krogen, så nu tänkte jag göra en ny backtrack till både den här och "Imagine" som också lät typ rena skiten, men när jag väl börjat så la jag på sång och gitarrfillsen med. Hann med bägge låtarna på en dag, jag började kl elva. Och gjorde två mixar av var, en utan sång då, backtraxen panoirerar jag mer monoaktiga för att passa på krogen.

Det här är ju inget nyskapande precis, men för mig är det en utmaning att få till värsta draget på krogen, och då är det så här det ska vara ungefär. Jag dansade själv när jag mixade...

Låten är lite för kort för att vara så bra som den är. Jag kör den ju lika som Merle Haggard. Den måste vara en av de tio bästa countrylåtarna i historien.. En gammal törstig arbetskamrat gillade den här, så han brukade vilja höra den när jag soundcheckade vid sextiden på de lokala fyllhaken hemma här. Sen brukade han bli så full så han gick upp o la sig, han bodde i samma hyreskåk. Så sen när jag spelade på kvällen med knökat med folk, det tror jag aldrig han var med på... Nu är Entands-Lasse i himlen, men jag tänker på honom när jag spelar Okie from Muskoogie. J-a synd att han aldrig fick höra den här versionen. Den förra backtrackens ljud är nog det sämsta jag nånsin hört. Men nu är den rejält raderad.

Lasse Karlsson RIP.

"Cover borttagen"

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack som f-n! Jag gjorde även denna igår, bägge två helt färdiga på en dag, extremsnabbt för att vara jag. Funderar om det ev är lite för stark sång när jag lyssnar i tex I-Macens inbyggda baksideshögtalare, det är ju mest mid som kommer ur den?

De här EZ drumsen kör lite mer sloppy grejer... Mixade dem ganska långt bak ändå, det passar inte med så mycket slammer till den här låten.

"Cover borttagen"

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inga covers eller remixer på forumet Nilsson. Gäller även fabrröder från Ljusne.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Det låter bra. Svagare cymbaler än man brukar höra från dig. Och mera rum.

Tycker soundet passar låtarna.

Tackar! Jag har fått in flytet nu på nåt vis. Och blandar lite EZ Drums med egna trumpålägg, jag kan tex spela ride o hihat ganska bra om jag slipper slå på de andra grejerna samtidigt.

Men än har jag inte lyckats få ihop lite olika "sjok" med EZ-drumspartier. Ha bara kört direkt från trummorna o klickat lite desperat här o där. Sommarlovsmedleyt går på en enda "twist-takt" från början till slut, men i stället dunkar jag lite lätt varierad virvel o lite annat ovanpå. Jag börjar få till det här med mini-maraccas nu, det är inte det enklaste för en ovan.

Ska bli skitkul att testa de här låtarna i backtracksversioner på krogen, sista april utomhus vid kasen nere vid Ljusnans utlopp i Bottenhavet här i Ljusne blir första testet. I fjol var det tusen pers där på samma grej, helt underbart, rena sommarvärmen då på sista april. Men i år är det senare vår och värre med snö där....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag både Garageband och EZ drummer öppet. Försöker drag and droppa trumlooparna in i programmet så de kommer på rad... Har suttit och klickat o dragit som en jävla idiot en timme nu, de följer inte med. Knepigt nog har de följt med två ggr så jag har två gröna kluttar i programmet. Drar och drar ochg drar och drar och drar från alla jävla ställen i trummorna. Varför funkade det två ggr? Fy fan fans jävla skit. Easy jo jävlar.

Hur gör man?

Fan - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Får spel på det här. Enstaka gånger funkar det. Det blir som ett litet notblad som oftast följer med muspekaren en liten bit, sen vänder den o sticker tillbaks. Det här får mig att hata musik. Lika kul som att mocka koskit. Varför är jag den störste idioten av alla? Fungerar detta för er andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...