Jump to content
Annons

Vad gör och när ska man ändra på "INPUT/DAW" ratten ?

Recommended Posts

Postat

På mitt Steinberg UR22 finns en vred där man kan sätta antingen input eller daw, vad är dessa ?

Annons
Postat (redigerat)

Så mera input är mer mick eller ? Och mera Daw är mindre mick ? Är det bara till för när man spelar in tex sång ?

Redigerat av punchline82
Postat

Så mera input är mer mick eller ? Och mera Daw är mindre mick ? Är det bara till för när man spelar in tex sång ?

Stämmer. Det är när du spelar in audio - alltså mick eller line. Det är ju då du har en signal som går att skicka ut till medhörning direkt. Det hjälper alltså inte om du spelar på ett klaviatur som styr VST-instrument.

Är det nåt fel på den eller ska den vara grå ? Det går inte att klicka på ASIO mono eller är det bara rubriken för dom som ligger under den ?

Länk: http://postimage.org/image/r7xuxfnml/

Nu vet jag inte hur FL Studio funkar, men det ser ut att vara rubriken. Ovanför har du ju ingångarna under rubriken ASIO stereo, så du väljer antagligen olika där beroende på om du ska spela in på ett monospår eller stereospår.

Postat

Stämmer. Det är när du spelar in audio - alltså mick eller line. Det är ju då du har en signal som går att skicka ut till medhörning direkt. Det hjälper alltså inte om du spelar på ett klaviatur som styr VST-instrument.

Nu vet jag inte hur FL Studio funkar, men det ser ut att vara rubriken. Ovanför har du ju ingångarna under rubriken ASIO stereo, så du väljer antagligen olika där beroende på om du ska spela in på ett monospår eller stereospår.

Precis hur väljer jag mono spåret ? Tänkte ha det till sången. Hur vet man ens om det är stereo eller mono ?

Postat

Om du kopplar in en mick, så är mono lämpligast. Spelar du in en mick på ett stereospår så hamnar ljudet bara i ena kanalen annars och du spelar bara in tystnad på den andra...

Kopplar du in en extern synt och vill spela in ljudet från den på lineingångarna, så vill duspela in den på ett stereospår istället.

Postat

Den är till för att du ska kunna få latencyfri medhörning medan du spelar in. Då ställer du en lagom balans mellan musiken från datorn (DAW) och micken som du spelar in.

När jag ändrar till DAW då blir musiken högre i lurarna och kör jag input då hör jag inget. Det är även utanför FL Studio. Vad händer ?

Postat (redigerat)

DAW=enbart FL Studio

INPUT=enbart mikrofon eller line in, om du inte har något inkopplat blir det tyst

Ställer du ratten i mitten får du alltså 50%-50%

Tänkte du spela in med mikrofon? Eller var du bara nyfiken på ljudkortsfunktioner? Om du inte behöver medhörning av en mik vrider du ratten till DAW och låter den stå där.

Redigerat av Linus
Postat

DAW=enbart FL Studio

INPUT=enbart mikrofon eller line in, om du inte har något inkopplat blir det tyst

Ställer du ratten i mitten får du alltså 50%-50%

Tänkte du spela in med mikrofon? Eller var du bara nyfiken på ljudkortsfunktioner? Om du inte behöver medhörning av en mik vrider du ratten till DAW och låter den stå där.

Jo hade tänkt använda micken till sång. Gillar när man hör sej själv via lurarna när man sjunger.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.