Jump to content
Annons

Kan man koppla in en hörlursförstärkare mellan mitt externa ljudkort och hörlurarna ?

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Har ett Steinberg UR22 och ett par Beyerdynamic 990 Pro på 250 Ohm. Problemet är att mitt ljudkort inte orkar driva dessa lurar fullt ut. Det märks bla på volymen. Har ett par audio-technica M50 på 38 Ohm och dessa orkar ljudkortet driva fullt ut. Så nu undrar jag fall jag kan på något sett och isåfall hur koppla in en hörlursförstärkare mellan dessa så volymen blir okej igen ? Vet någon hur jag ska lösa detta ? Samt tips på en bra hörlursförstärkare om det skulle gå.

Redigerat av punchline82
Annons
Postat (redigerat)

Du tror inte det finns en mindre och med bara 1 hörlursutgång ? Lite overkill med typ 6 utgångar, vad ska man med det till igentligen ? Hur ska man koppla sen då ? Ska man koppla hörlursförstärkaren i ljudkortet eller ? Hur tar man reda på om förstärkaren orkar driva lurarna ? Vad kollar man efter då ?

Redigerat av punchline82
Postat (redigerat)

Finns säkerligen hörlursförstärkare med färre ingångar som funkar.

Behringern tog jag som exempel för den har varit uppe på tapeten ganska nyligen. Finns en (minst) tråd om hörlursförstärkare.

Skall se om jag hittar den.....

Edit: det var den här tråden jag tänkte på, men den tillför kanske inte så mycket: //forum.studio.se/index.php/topic/99288-funderingar-kring-lyssning-i-inspelningssammanhang/page__hl__h%C3%B6rlursf%C3%B6rst%C3%A4rkare

Edit 2: En anledning till att Behringern skall vara så bra, vad jag förstår, är att den funkar med 8 Ohms-lurar.

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Den här kanske kan funka annars? http://www.thomann.d...adphone_amp.htm

Det där med Ohm hit och dit, trögdrivna lurar eller inte, är inte riktigt min avdelning. Så för att vara lite säkrare, kan du ju invänta ytterligare svar. 😉

Edit: felstavning

Redigerat av BluesBoy
Postat

Den såg helt klart intressant ut. Hur ska man koppla in den ?

Postat

Ut från ljudkort (TRS) ---> in på hörlursförstärkaren sedan ut från hörlursförstärkaren till högtalare (eller förstärkare som driver högtalarna) beroende på om högtalarna är passiva eller inte)

Postat

Ut från ljudkort (TRS) ---> in på hörlursförstärkaren sedan ut från hörlursförstärkaren till högtalare (eller förstärkare som driver högtalarna) beroende på om högtalarna är passiva eller inte)

Grejen är den att jag ska driva ett par hörlurar och ett par monitorer. Ska man verkligen driva monitorer med en hörlursförstärkare ?

Postat (redigerat)

Denna har jag kört med x antal år. Finns även hos tysken för 500 spänn:

http://www.sweetwate...ore/detail/SAmp

Kör du den tillsammans med ett externt ljudkort ? Såg att det bara fanns 1 input på denna, eller finns det fler ? Då menar jag inte hörlursutgången. Hur ska man koppla den isåfall ?

Redigerat av punchline82
Postat (redigerat)

Använder den med mitt RME UCX under rep ja. Nu har jag förvisso bara ATHM50S och AKG240S som lurar hittills, men det har aldrig varit några problem. Tar den från hörlursutgång på mitt kort till ingång på S-ampen. Sedan fyra separata utgångar att nyttja på den lilla boxen. I mitt fall använder jag den bara som en grenfördelare dock då fler ska kunna lyssna.

Redigerat av JohnRick
Postat

Vad menas med detta jag hittade om mitt ljudkort ? Lite info.

Input Impedance: 470k Ohm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.