Jump to content
Annons

Förslag på lösning för musikförsäljning


schopin

Recommended Posts

Tänk er ett par riktiga mastodontservrar. Vi snackar King Kong! Dessa står på monsterlinor med skyhöga hastigheter.

Sven Svensson har precis spelat in en skiva som han är mycket nöjd med och som han vill sprida ut till världens alla lyssnare och samtidigt kanske tjäna en slant på samma gång. Han tankar då upp sitt verk till en mastodontserver i monsterhastighet. Efter granskning så dyker hans skiva upp tillsammans med andra stora och små artisters verk i en stor stor databas som alla med internetanslutning har tillgång till.

Chang Lang sitter och surfar borta i Kina och råkar hitta Sven Svenssons nya platta. Chang läser lite om albumet och blir helfrälst efter att ha lyssnat på några korta demosnuttar från albumet som fanns tillgängliga. Han får välja om han vill ladda ner lite större filer i okomprimerat format eller om han vill ladda ner komprimerade filer som går lite fortare att ladda. Han fastnade speciellt för en låt efter att ha lyssnat på demon så den laddar han ner i monsterhastighet och 5 SEK dras från hans konto. Till låten fanns digitalt bildomslag och schyssta ID3-taggar.

Chang är helt såld på Svens musik och som den samlare han är så vill han så klart ha Svens hela diskografi. Chang kan därför välja mellan att köpa ett helt album för 50 SEK, komprimerat eller okomprimerat - givetvis i monsterhastighet, eller så kan han betala en månadsavgift och tanka en viss mängd fritt. Ibland är det även specialerbjudanden och har han tur så får han ett bonusalbum i liknande genre på köpet. Alla album är väl katalogiserade så man kan hitta precis vad man gillar även om man inte känner till artisten sen förut. Chang köper väldigt mycket musik och får därför sitt 50:e album gratis.

Det var inte bara Chang som uppskattade Svens musik. Mun-mot-mun-metoden har ägt rum, recensioner skrivs, omröstningar skvallrar och downloadsräknaren tuggar på. Svens album har gjort succé och det är så smidigt, snabbladdat, billigt och välgjort så att folk från hela världen väljer att köpa hans musik i stället för att ladda ner från annat håll. Det är ju underbart när nästan alla pengar går till den som skapat musiken och skepp å hoj vilka pressade priser som blir möjliga!

Chang går fetlös på näthandeln. Det stora utbudet och möjligheten att söka och finna nya grejer är som himmelriket. Topplistor och recensioner ger vägvisning - kanske ibland åt fel håll. Men då finns demoklippen så att man själv kan avgöra och om man skulle slänga bort 5 kronor i onödan så överlever man. Det finns även funktioner för slumpad sökning av musik och där musik kan hittas beroende på genre/feeling/sättning så att man kan hitta nya artister i den stilen man gillar. Chang står nästan inför en frestande impulshandel och har alltid ny spännande musik i lurarna på väg till jobbet.

Chang har sin dator kopplad till dunderhögtalare så han behöver ingen cd-spelare. Han vill inte heller ha några cd-skivor som bara tar plats och som bara har utrymme för ett fåtal spår per skiva och som inte gör hans surround-system rättvisa. Vill han gå ut på stan så har han med sig sin lilla mediaspelare som spelar alla typer av filer och som även fungerar som en portabel hårddisk.

Vad Chang tycker är allra bäst är att det finns samma system för filmförsäljning och han behöver ingen dvd-spelare och inga dvd-skivor som tar plats.

Chang är dock fortfarande lite skeptisk mot säkerheten på en hårddisk så han säkerhetskopierar det han verkligen är rädd om på DVD (DL?)-skivor där han får plats med massor av album eller 1-4 filmer beroende på kvalitet. Han tycker iofs att DVD är ett utdöende format redan nu och ser fram emot en ny standard med mycket större lagringsvolymer inom en snar framtid.

-------------------------------------

Nu kommer säkert Chang att få mycket pisk från er som bestämt vill ha fysiska cd-skivor och omslag och vem kan kräva att man ska ha all den här tekniken som Chang har?

Tjaa, jag själv känner väldigt många. Dator och internetuppkoppling har väl var 3:e svensk idag och att köpa en hygglig dator är relativt billigt numera och man skulle kunna hoppa över stereo och dvd-spelare och sköta allt ifrån datorn. Smidigare, mindre plats, billigare, mycket flexiblare och utbyggnadsvänligare.

Hur det blir konkurrensmässigt med de här idéerna vet jag inte, men jag tror att musik/film-handeln hade skjutit i höjden markant! Så länge bra kvalitet, snabba överföringshastigheter och stort urval erbjuds så tror jag att de flesta skulle välja att använda det systemet och betala i stället för att tanka piratmaterial.

Kostnader för tjänsterna kan diskuteras. Per styck, per album och ett fast månadspris bör finnas. Kanske kan enskilde artisten välja sitt eget pris. Gäller att vinna ickepirater men att samtidigt inte ta för lite för sina grejer.

Att erbjuda olika kvaliteter är en mycket viktig sak. Och kanske blir det även större genombrott för surroundmusik.

Vad som skulle hända med skiv/film-butiker, dess anställda, skivbolag m.m. är också en fråga, men det skulle troligen inte gå lika bra - också troligen till upphovsmännens och konsumenternas fördel.

-------------------------------------

Någonting måste ju göras uppenbarligen. Halva jordens internetanvändare kan inte anklagas för att vara olagliga då det inte verkar finnas så många vettiga alternativ idag.

Vad har ni för förslag på lösning för musik/film/spel/program/m.m.-försäljning?

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

orkar inte läsa allt du skrivit, även om ditt inlägg säkert är intressant. har en bibel någonstans...

fånigt med nya lagar, eftersom det redan är olagligt att sprida, och man klarar inte tillämpa den lagen.

därför

sänk priserna och skapa ett mervärde med produkten så att det finns en vits med att betala för dem.

//leve musiker som lever på att uppträda.

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker din idé brister på en viktig punkt: Kvalitetssäkringen.

Det kommer att bli bra mycket mer spännande om den som äger servern bestämmer vad som skall finnas där - och om flera andra drar igång liknande projekt.

Kort sagt: Underskatta inte redaktörens roll. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper gärna in ett antal mastodontservrar och ger alla intjändade pengar till musikerna. 🙂

Jag skrev "nästan alla pengar går till den som skapat musiken" 😄 Klart att distributören får sina procent, som i det stora hela då blir ganska mycket om det är stor omfattning. Men det är inte så fel som det är idag att musikskaparna får några kronor och 95% försvinner på annat håll.

Angående kvalitetssäkringen har du helt rätt, men jag tror inte att de stora artisterna slutar att spela in musik och om Bengt Persson har en låt som har köpts mest så är det väl för att den är mest omtyckt eller mindre troligt för att nån miljardär har köpt den en miljon gånger.

Nämde även att publicerade låtar dyker upp "efter granskning", vilket då skulle fungera som ett filter och därmed kanske vara en kvalitetssäkring.

Som sagt bara spånande. Ska bli intressant att se hur framtiden ser ut 🙂

iTunes Music Store är genialisk förutom på några punkter:

* Finns inte i Sverige än (För att vi inte har Euro?)

* Utbudet skulle kunna vara ännu större, nog för att det är ganska stort idag.

* Det är fortfarande för dyrt. Priserna är nästan som fysiska skivor.

* De säljer bara hårt komprimerade filer. 160kbit AAC vad jag har hört.

Jag skulle handla lös på IMS om det fanns i Sverige idag ändå, men det kan bli ännu bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att detta är framtiden, att släppa plattor elektroniskt.

Framför allt så får köparen så mycket mer för pengarna, jag tror inte att det räcker däremot att bara säjla en mapp med 10 mp3 låtar + en textfil för typ 50 spänn däremot.

Sprid din musik gratis på nätet istället, baka in allt du har i en zip mapp.

Låt texter, bilder, videos mm, även vart man kan köpa skivan original.

Sen när Chang eller vad han heter vill köpa originalet så sälj det till honom fruktansvärt billigt.

Ryktet sprider sig otroligt snabbt om man ligger i.

Affärsiden borde inte vara att tjäna pengar, den ska gå ut på att sprida sig så mycket som möjligt.Få folk att veta vem du/ni är.

Om man blir tillräckligt nerladdad, omtalad och diskuterad så blir det ju i slutändan omöjligt att inte tjäna pengar.

Detta kräver ju såklart oerhört stort tid av den som vill sprida sin musik.

Skaffa tex seriösa domän namn, ta reda på hur din hemsida kommer upp på google sökningen så mycket som möjligt mm.

+100 till såna liknande saker och sen är du på god väg.

Sen till alla som klagar på att pirat kopieringen förstör musik branschen mm.

Tyvärr så e det bara, se det som en möjlighet istället för någonting annat.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fråga sig hur mycket "piratkopiering" förstör egentligen? Får ju inte glömma att Metallica under flera år HYLLADE sina lojala fans för att dom kopierade musiken till varandra, så att dom gjorde sig ett namn utan supermassiv marknadsföring...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämde även att publicerade låtar dyker upp "efter granskning", vilket då skulle fungera som ett filter och därmed kanske vara en kvalitetssäkring.

En "granskning" tror jag inte räcker alls.

Ofta idag har ett skivbolag en vision om den musik man vill sprida.

Man söker upp artister som passar in i den visionen, och jag som lyssnare vet ungefär vad jag kommer hitta hos bolaget.

Det finns faktiskt en poäng med att ha en redaktör, som sagt.

När jag letar ny musik går jag minst lika mycket på vilket bolag den släpps på som recensioner, DJ-listor och tips.

Att bara slänga ut blandad kompott från alla intressenter kommer att ge blaskig eftersmak.

Hur ofta besöker ni Music Up North, till exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fråga sig hur mycket "piratkopiering" förstör egentligen? Får ju inte glömma att Metallica under flera år HYLLADE sina lojala fans för att dom kopierade musiken till varandra, så att dom gjorde sig ett namn utan supermassiv marknadsföring...

Tror nog att Metallica var ett "namn" innan spridningen på nätet startade 🙂

Edit: Första plattan kom -83

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fråga sig hur mycket "piratkopiering" förstör egentligen? Får ju inte glömma att Metallica under flera år HYLLADE sina lojala fans för att dom kopierade musiken till varandra, så att dom gjorde sig ett namn utan supermassiv marknadsföring...

Tror nog att Metallica var ett "namn" innan spridningen på nätet startade 🙂

Edit: Första plattan kom -83

Tror Rockford syftade på band till band kopiering, eftersom det faktiskt fanns kopiering innan internet också, tro det eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fråga sig hur mycket "piratkopiering" förstör egentligen? Får ju inte glömma att Metallica under flera år HYLLADE sina lojala fans för att dom kopierade musiken till varandra, så att dom gjorde sig ett namn utan supermassiv marknadsföring...

Tror nog att Metallica var ett "namn" innan spridningen på nätet startade 🙂

Edit: Första plattan kom -83

Tror Rockford syftade på band till band kopiering, eftersom det faktiskt fanns kopiering innan internet också, tro det eller ej.

Sorry fel av mig.

Dem tillät inspelningar av sina konserter på 80 talet

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Dator och internetuppkoppling har väl var 3:e svensk idag

Ja, precis.

2/3 har det inte.

Och hur står det till i resten av världen?

Har Chang verkligen en dator? O har han då bredbandet allan?

O vad hindrar Chang från att ändå ladda ner musiken gratis som säkert nån p2p-användare lagt ut?

0 är alltid mindre än 50, oavsett om 50 är ganska lite.

Tyvärr faller det nog på sista punkten även om Chang har dator o bredbandet allan.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om man blir tillräckligt nerladdad, omtalad och diskuterad så blir det ju i slutändan omöjligt att inte tjäna pengar.

Men vad ska man tjäna pengarna på om man ska dela ut gratis?

Reklam-banners på hemsidan eller? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man blir tillräckligt nerladdad, omtalad och diskuterad så blir det ju i slutändan omöjligt att inte tjäna pengar.

Men vad ska man tjäna pengarna på om man ska dela ut gratis?

Reklam-banners på hemsidan eller? 😆

Min tanke var ju så här:

1

Bättre att bli nerladdad av 100.000 varav kanske 1% köper skivan dvs 1000 pers.

Då vet alla vem du är också, och dom som verkligen gillade din musik kommer vänta med spänning på att det kommer nåt nytt från dig.

2

Än att gå och vänta på nåt skivkontrakt du aldrig kommer få ändå. Och om du mot förmodan ändå skulle lyckas få skivkontrakt så krävs det att du har vunnit fame factory el liknande för att folk ska ha nån susning om vem du/ni är.

Jag tror att även om du har talang el utsrålning etc så kommer det inte räcka en mm i rätt riktning såvida du inte har tur och hookar up med rätt kontakter.

Det krävs nog mer jobb från en själv, att ta reda på hur man marknadsför sig själv och inte gå och vänta på att just NÅGON ANNAN ska göra det åt en.

Internet är ju en fruktansvärd möjlighet för den som är seriös, synd bara att det är så många som bara stannar i utvecklingen efter att dom gjort en websida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fråga sig hur mycket "piratkopiering" förstör egentligen? Får ju inte glömma att Metallica under flera år HYLLADE sina lojala fans för att dom kopierade musiken till varandra, så att dom gjorde sig ett namn utan supermassiv marknadsföring...

Tror nog att Metallica var ett "namn" innan spridningen på nätet startade 😆

Edit: Första plattan kom -83

Tror Rockford syftade på band till band kopiering, eftersom det faktiskt fanns kopiering innan internet också, tro det eller ej.

Precis. Principen är ju exakt den samma. Den här diskussionen fanns när kassett-banden/bandspelarna blev tillgängliga för den stora marknaden också, skivbolagen trodde att skivförsäljningen skulle rasa totalt. Men det gjorde den ju som vi vet inte!

Däremot är det nog många skivbolagen som hade en hel del rejäla floppar i slutet av 70/början på 80-talet, förmodligen p g a att dom satsade stort på den då fruktansvärt uttjatade discon... 😛 (Ska tilläggas att jag är född 1979, så detta är bara vad jag kunnat läsa mig till, har inga "förstahandsminnen" att hänvisa till. Men det finns säkert andra här som kan bekräfta detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

//leve musiker som lever på att uppträda.

-ja...se det så här då: kanske musikförsäljning inte kommer att finnas ...kanske musiker bara kan göra pengar på att uppträda live...och hela internet-kopierings-distributions-grejjen bara blir promotion? -nu snackar vi revolution...eller tillbakagång-beroende på hur man ser det: kanske var skivförsäljnings-eran bara en tillfällig passus i musik-historien...(läs vidare om detta i historieböcker om 300 år)

edit: utvecklade och rättade...

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

därför

sänk priserna och skapa ett mervärde med produkten så att det finns en vits med att betala för dem.

För en gångs skull är jag lite sur på de stora bolagen...här har teknikerna skapat produkter med just mervärde och så verkar det som om man låter dessa rinna ut i sanden. Jag talar om SuperAudio-cd. Tidigare släppte till exempel Deutsche Grammophon SACD-titlar parallellt med vanliga cd. I år har de bara ett par skräptitlar planerade. Detta är symptomatiskt för flera etiketter under Universal och andra.

När en nedladdad låt kostar 10.- i mp3-format (svindyrt) [fast billigare än 10.- för en ringsignal, så klart, vilket är vad bolagen tjänar mest på, mer än på de riktiga låtarna!] och en gratis-nedladdad låt också är i mp3-format behövs detta mervärde du talar om. SACD- och dvd-audioanhängarna är få men gruppen kan ju växa och med mervärdet som de formaten utgör är väl några fler beredda att betala lite mer.

Dessutom kan man styra produktionen lite hårdare...släpp allt som sacd-hybrider, eller nåt, så blir ripparna i alla fall generellt sett av mycket lägre kvalitet än "original"-skivorna; som vissa fotoaffärer endast gör digitalmaskade högkvalitetskopior från filmrullar nu när så många provatpersoner har hoppat på digitalkameratåget.

Jag hoppas i alla fall att sacd/dvd-a inte tillåts tyna bort; de uitgör verkligen ett mervärde som redan finns tillgängligt även om kanske inte alla med mig skulle vägra ta emot en nedladdad mp3-rip istället för att köpa en multikanals sacd.

Link to comment
Dela på andra sajter

//leve musiker som lever på att uppträda.

-ja...se det så här då: kanske musikförsäljning inte kommer att finnas ...kanske musiker bara kan göra pengar på att uppträda live...och hela internet-kopierings-distributions-grejjen bara blir promotion? -nu snackar vi revolution...eller tillbakagång-beroende på hur man ser det: kanske var skivförsäljnings-eran bara en tillfällig passus i musik-historien...(läs vidare om detta i historieböcker om 300 år)

edit: utvecklade och rättade...

ja. musiker har ju framträtt och livnärt sig långt tillbaka i tiden, men skivförsäljningen har vi ju bara haft under 1900-talet.

den globala skivmarknaden gör ju musiken ganska enkelriktad. speciellt sådant som vänder sig till barn och ungdommar.

jag skulle inte ha något emot att slippa globala superartister typ, britta s. och hur bolagen pushar deras skivor för att prångla på dem på småungar.

skivindustrins kollaps kan väl kanske leda till att fler människor upplever musik live. det skulle inte jag gråta över.

Link to comment
Dela på andra sajter

//leve musiker som lever på att uppträda.

-ja...se det så här då: kanske musikförsäljning inte kommer att finnas ...kanske musiker bara kan göra pengar på att uppträda live...och hela internet-kopierings-distributions-grejjen bara blir promotion? -nu snackar vi revolution...eller tillbakagång-beroende på hur man ser det: kanske var skivförsäljnings-eran bara en tillfällig passus i musik-historien...(läs vidare om detta i historieböcker om 300 år)

edit: utvecklade och rättade...

ja. musiker har ju framträtt och livnärt sig långt tillbaka i tiden, men skivförsäljningen har vi ju bara haft under 1900-talet.

den globala skivmarknaden gör ju musiken ganska enkelriktad. speciellt sådant som vänder sig till barn och ungdommar.

jag skulle inte ha något emot att slippa globala superartister typ, britta s. och hur bolagen pushar deras skivor för att prångla på dem på småungar.

skivindustrins kollaps kan väl kanske leda till att fler människor upplever musik live. det skulle inte jag gråta över.

...ja...det var dit nånstans jag ville komma...men nu sitter vi och spekulerar...i realiteten finns ju dessa bolag som knappast går stillatigande in i mörkret...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för förslag på lösning för musik/film/spel/program/m.m.-försäljning?

samma förslag som ditt . Gäller bara för svenska riskkapitalister att investera nu om man vill vara med på tåget och lägga upp en global sida , men jag tror att innan svenska Investeringsnissar vaknar till och hugger på din afärsidee (Som inte kan gå fel) så har månen hunnit krocka med jorden.

det enda man behöver är att skriva kontrakt , sätta upp en monsterserver , och göra reklamkampanj. Men när ?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om man blir tillräckligt nerladdad, omtalad och diskuterad så blir det ju i slutändan omöjligt att inte tjäna pengar.

Men vad ska man tjäna pengarna på om man ska dela ut gratis?

Reklam-banners på hemsidan eller? :rolleyes:

Min tanke var ju så här:

1

Bättre att bli nerladdad av 100.000 varav kanske 1% köper skivan dvs 1000 pers.

Då vet alla vem du är också, och dom som verkligen gillade din musik kommer vänta med spänning på att det kommer nåt nytt från dig.

2

Än att gå och vänta på nåt skivkontrakt du aldrig kommer få ändå. Och om du mot förmodan ändå skulle lyckas få skivkontrakt så krävs det att du har vunnit fame factory el liknande för att folk ska ha nån susning om vem du/ni är.

Jag tror att även om du har talang el utsrålning etc så kommer det inte räcka en mm i rätt riktning såvida du inte har tur och hookar up med rätt kontakter.

Det krävs nog mer jobb från en själv, att ta reda på hur man marknadsför sig själv och inte gå och vänta på att just NÅGON ANNAN ska göra det åt en.

Internet är ju en fruktansvärd möjlighet för den som är seriös, synd bara att det är så många som bara stannar i utvecklingen efter att dom gjort en websida.

Jag förstår helt klart din tanke, men undrar hur det lyckas i verkligheten?

Hur många lyckas få 100 000 nedladdningar om man inte redan är etablerad?

O varför skulle 1000 köpa skivan när de redan laddat ner musiken?

O hur ska man kunna leva på 1000 skivor?

jag menar, det här var ju satt i system på mp3.com o då hade man ju en hel portal bakom sig som stöd, med tryck av skivor o allting.

Borta idag. Det funkade inte.

Problemet är att du måste bli marknadsförd FÖRST innan de här 100000 nedladdarna hittar till dig. Har du ett bra tips? Jag lyssnar gärna! 😉

Hur många känner du till som lyckats denna vägen?

Sen kan jag bara hålla med dig i det du skriver om kontakter, tur, fame factory etc...

Men det är en annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
//leve musiker som lever på att uppträda.

-ja...se det så här då: kanske musikförsäljning inte kommer att finnas ...kanske musiker bara kan göra pengar på att uppträda live...och hela internet-kopierings-distributions-grejjen bara blir promotion? -nu snackar vi revolution...eller tillbakagång-beroende på hur man ser det: kanske var skivförsäljnings-eran bara en tillfällig passus i musik-historien...(läs vidare om detta i historieböcker om 300 år)

edit: utvecklade och rättade...

Det skulle ju sortera bort de där soporna som inte kan ta en ton live...

o samtidigt slå undan benen för musik som inte lämpar sig så bra live...

Link to comment
Dela på andra sajter

O varför skulle 1000 köpa skivan när de redan laddat ner musiken?

jag menar, det här var ju satt i system på mp3.com o då hade man ju en hel portal bakom sig som stöd, med tryck av skivor o allting.

Borta idag. Det funkade inte.

Jag tror du har missat något. ALLA skivor jag köpt har jag laddat ner innan jag köpt dem. Dels för att få veta vilka utgåvor som har vilka bonusar och dels för att höra om det är värt att köpa, så klart.

Och anledningen till att MP3.com (eller vad den nu hette) inte fungerade var för att det satt en skivbolagsdirektör som tänkte "här finns det ju pengar att tjäna", så köptes konceptet och man började ta betalt för nedladdningar istället. Alltså.. Det fungerade tills någon blev avundsjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
O varför skulle 1000 köpa skivan när de redan laddat ner musiken?

jag menar, det här var ju satt i system på mp3.com o då hade man ju en hel portal bakom sig som stöd, med tryck av skivor o allting.

Borta idag. Det funkade inte.

Jag tror du har missat något. ALLA skivor jag köpt har jag laddat ner innan jag köpt dem. Dels för att få veta vilka utgåvor som har vilka bonusar och dels för att höra om det är värt att köpa, så klart.

Och anledningen till att MP3.com (eller vad den nu hette) inte fungerade var för att det satt en skivbolagsdirektör som tänkte "här finns det ju pengar att tjäna", så köptes konceptet och man började ta betalt för nedladdningar istället. Alltså.. Det fungerade tills någon blev avundsjuk.

Nope, det är du som missar det faktum att OM det hade funkat, så hade man inte varit tvungen att sälja till Universal/Vivendi. Det krävs någon som vill sälja för att någon ska kunna köpa.

Dessutom togs betalt för etablerade artister, men de osignade fick själva avgöra hur de ville göra.

Men det fanns ingen ekonomi i det. Så hela rasket såldes till C-Net/download.com, där det idag går att ladda ner gratis, men inte köpa tryckta CD än.

Hur väl funkar det? Vet ej.

"ALLA skivor jag köpt har jag laddat ner innan jag köpt dem"

- Men har du köpt alla skivor du laddat ner?

Du kanske gillar din cd-samling, men många tycker ju det är riktigt skönt att ha allt i datorn istället. Inga sålda CD där inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad naturen skulle må bättre i ett senare skede om all musik låg på datorer istället för på miljontals cdskivor med medföljande bok och hårdplastomslag.

Men vi vet ju alla hur det gick med det papperslösa samhället....

edit; givetvis ska man kunna ladda hem musiken man köpt hur många gånger som helst, då en hårddisk kan kollapsa.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

O varför skulle 1000 köpa skivan när de redan laddat ner musiken?

jag menar, det här var ju satt i system på mp3.com o då hade man ju en hel portal bakom sig som stöd, med tryck av skivor o allting.

Borta idag. Det funkade inte.

Jag tror du har missat något. ALLA skivor jag köpt har jag laddat ner innan jag köpt dem. Dels för att få veta vilka utgåvor som har vilka bonusar och dels för att höra om det är värt att köpa, så klart.

Och anledningen till att MP3.com (eller vad den nu hette) inte fungerade var för att det satt en skivbolagsdirektör som tänkte "här finns det ju pengar att tjäna", så köptes konceptet och man började ta betalt för nedladdningar istället. Alltså.. Det fungerade tills någon blev avundsjuk.

Nope, det är du som missar det faktum att OM det hade funkat, så hade man inte varit tvungen att sälja till Universal/Vivendi. Det krävs någon som vill sälja för att någon ska kunna köpa.

Dessutom togs betalt för etablerade artister, men de osignade fick själva avgöra hur de ville göra.

Men det fanns ingen ekonomi i det. Så hela rasket såldes till C-Net/download.com, där det idag går att ladda ner gratis, men inte köpa tryckta CD än.

Hur väl funkar det? Vet ej.

"ALLA skivor jag köpt har jag laddat ner innan jag köpt dem"

- Men har du köpt alla skivor du laddat ner?

Du kanske gillar din cd-samling, men många tycker ju det är riktigt skönt att ha allt i datorn istället. Inga sålda CD där inte...

Här är väl lite av det speciella med musik och "kriminalitet". Går jag in i en affär och tar ett par skor utan att betala, så förlorar affären garanterat pengar, eftersom ingen annan kan köpa skorna. Laddar jag däremot ner en låt med en artist, så kan han/hon/dom fortfarande sälja sina musik. Misstänker att andelen nedladdade låtar där folk laddar ner istället för att köpa en hel skiva ändå är relativt liten? Att räkna som Metallica (20 miljoner nerladdningar på Napster=20 miljoner färre sålda skivor) är nog ganska långt från verkligheten.

Väldigt bra poäng annars, vem det nu var, som skrev att det alltid funnits musiker, medans global skivförsäljning bara existerat under (mestadels) andra halvan av 1900-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja se ett system för film, musik och spel där konsumenterna är distrubitörerna. Precis som piraterna är idag.

Ett system där man köper en licens (för varje artikel eller för flera kanske?) och laddar hem. De som delar ut filerna får rabbat eftersom att de "hjälper till".

Helst ska man ju kunna ladda ner samma låt/film/spel igen utan kostnad om man har betalat licensen för den låten. Om man skulle byta dator eller vill ha en viss låt både på jobbet och hemma.

Inga onda skivbolag och så lite giriga mellanhänder som möjligt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite kring detta och har en idé som svenska kulterdepartementet (eller vad fasen de nu kan tänkas heta) borde ta tag i. Litegrann handlar det om samma idé, öppna en stor server där folk kan sälja sin musik. Men begränsa inte till enbart musik utan låt folk sälja digitala medier överhuvudtaget. Böcker, diktsamlingar, filmer, musikvideos, pluggar, program o.s.v

När du registrerar dig knyts du med ditt personnummer till systemet vilket underlättar för att hålla koll på hur mycket skatt som skall deklareras för försäljning. Användare får lägga upp en begränsad mängd material tills de blir tillräckligt populära, d.v.s. säljer tillräckligt mycket då de får lägga upp mer. På så vis sker en automatisk kvalitetssäkring. Det finns alltid en grundkostnad, i stil med 50 öre / 10MB som måste tas ut och går till att hålla tjänsten uppe. Utöver detta kan försäljaren fritt sätta sitt pris.

Eftersom det ligger i sverige ser regeringen i form av kulturnämnden till att stödja hela idéen och jobbar ihop med bankerna för att underlätta betalningssystem. Vips så har vi en levande försäljning av digitala verk inom landet som främjar kulturen och skapandet hos enskilda individer.

Låter man de stora musikbolagen vara med på ett hörn kan Hamagrella tävla sida vid sida med Kent. Smarta musiklyssnare inser då att Det Långväga Tåget är betydligt bättre än Kent's gamla hitlåt Verkligen, dessutom kostar den 25 öre och inte 15kr.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite kring detta och har en idé som svenska kulterdepartementet (eller vad fasen de nu kan tänkas heta) borde ta tag i. Litegrann handlar det om samma idé, öppna en stor server där folk kan sälja sin musik. Men begränsa inte till enbart musik utan låt folk sälja digitala medier överhuvudtaget. Böcker, diktsamlingar, filmer, musikvideos, pluggar, program o.s.v

När du registrerar dig knyts du med ditt personnummer till systemet vilket underlättar för att hålla koll på hur mycket skatt som skall deklareras för försäljning. Användare får lägga upp en begränsad mängd material tills de blir tillräckligt populära, d.v.s. säljer tillräckligt mycket då de får lägga upp mer. På så vis sker en automatisk kvalitetssäkring. Det finns alltid en grundkostnad, i stil med 50 öre / 10MB som måste tas ut och går till att hålla tjänsten uppe. Utöver detta kan försäljaren fritt sätta sitt pris.

Eftersom det ligger i sverige ser regeringen i form av kulturnämnden till att stödja hela idéen och jobbar ihop med bankerna för att underlätta betalningssystem. Vips så har vi en levande försäljning av digitala verk inom landet som främjar kulturen och skapandet hos enskilda individer.

Låter man de stora musikbolagen vara med på ett hörn kan Hamagrella tävla sida vid sida med Kent. Smarta musiklyssnare inser då att Det Långväga Tåget är betydligt bättre än Kent's gamla hitlåt Verkligen, dessutom kostar den 25 öre och inte 15kr.

/Majken

Bra ide som f-n tycker jag iaf, det är så här man måste tänka. Man måste anpassa sig till marknaden och tekniken inte tvärtom.

Folk accepterar inte giriga sångare/band och skivbolag längre.

Man kan ju inte alltid utgå från att kunna försörja sig på det man gillar att göra mest. Spelar ingen roll om det är musik, konst eller hockey.

Jag skulle kunna tänka mig köpa en hemmagjord skiva billigt från nån på tex det här forumet. Men jag skulle aldrig betala 250 bagis för en dubbel cd på Åhlens tex.

Det är ju f-n skandal vilka priser skivaffärer mm tar.

Att det är så många som inte fattar att tiderna förändras är det som dock är mest chockerande. Dom kommer ju falla platt.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...