Jump to content
Annons

Trumsound - rockmusik


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag undrar bara vad ni tycker om ett sådant här trumsound. Är ju plugg som det säkert hörs, Toontrack SD2.0.

Jag kände för att skruva fram ett stor trumsound med tryck i idag 🙂

OBS. bara ett enkelt gitarrriff över och trummorna är loopade

http://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS.mp3

Variation med större kick

http://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%202.mp3

Ett trevligt litet hybrid kit 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%20Hybrid.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bastrumman lät inte så stor, mest klickig. Vore intressant om du kunde få ihop virveln och dess efterklang lite mer. Nu upplever jag det nästan som olika ljud.

Plus att det vore skönt att höra trummorna ihop med till exempel ett par stora gitarrer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken är i mitt första inlägg. Kicken är lite klickig då jag tror att det kommer behövas när bas och fler gitarrer kommer på i rocksammanhang. Men det får man ju tweaka till lite mer 🙂

Gav lite mer rum nu till kicken, finns i samma länk så den gamla är borta. ÄR så pass små skillnader ändå 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Det är nog för att det blir en flashspelare på sidan. Du kan ta denna länken till din iphone, bara ta bort "-täcknet i början och byt ut det mot ett h

"ttp://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%202.mp3

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Lite irriterande med baskaggen, själva klickljudet låter som om det kommer 2ggr på något sätt. Säkerligen inget man skulle höra eller bry sig om i fullskalig produktion.

Diggar absolut virvelsoundet. Snyggt jobbat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

låter plugg - om än inte dåligt så saknar jag röj, slammer, stök, sjunget i det levande instrumentet

bra men platt blir intrycket - platt rent intrycksmässigt då

akustiska trummor får man ofta jobba en del på för att få det snyggare

pluggar får man tvärtom jobba en del på för att få skitigare

allt för att komma till samma punkt

dom flesta pluggar är alldeles för polerade och färdiga

Link to comment
Dela på andra sajter

dom flesta pluggar är alldeles för polerade och färdiga

Det där är ett uttryck jag tror att man måste försörja sig som producent för att förstå, eftersom du ger innebörden en negativ klang. Annars var det ju inte länge sedan (även då du och jag var i tjugoårsåldern på 80-/90-talet, förmodligen var på samma "nivå") vi jobbade sketan av oss vid bordet för att få till just det där "polerade" (och helst färdiga) trumsoundet. Nu har vi det, och då låter det "fel" på något sätt.

Jag tänker ofrånkomligt på det där när trettiotalisterna förlorade sina jobb på grund av alla robotar och datamaskiner ...

Du kan härmed se dig själv som en gubbe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna. Allt är mixat utanför SD så jag har tyvärr ingen preset. Ang att det låter plugg så är det ju så. Men i skarpt läge koppla in digitaltrummor och en trummis bidrar nog till lite mer liv även om det aldrig blir som med akustiska trummor.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat Giz!!!

Fantastiskt!

Fick en sån Def Leppard flashback att jag nästan ramlade av stolen.

Personligen så hade jag gått på den första kicken.

Kan riktigt höra en DX7:a i botten på dom där kurorna och nasala tunna jävla marshallguror mitt emellan!

Mycket bra replika anser jag.

Kul ocxå tycker jag att du valt att jobba efter storleken på trumsetet med hjälp av virveltrumman.

Ett vanligt fel känner jag där många försöker köra baskaggen så stor det går för den är fysiskt störst.

Pukor karljävel!!!

Ge oss pukor.

Förväntar mig Genesis här!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten parentes som jag kom att tänka på, men som antagligen inte gör det bättre. VIlket bibliotek användes? Idag satte jag mig ner vid kitet och körde SDX Roots Sticks med fullt bleed och unlimited sample pool och hela baletten. Då laddades ett kit på drygt 7 Gb, vilket i princip motsvarar storleken på hela Steven Slate-paketet när det kördes i Kontakt. Det läcket gjorde det ännu go'are att spela. Och btw (ännu en parentes) - det är SALE på Mixosaurus nu. Uwe är sjuk:

http://www.mixosaurus.com/

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka najsiga kommentarer man får 🙂 Thanx!! Några pukor kom inte med denna gången heller, men distad gitarr, lite snabbare och med bleed påslaget på kick och snare.

JAg använde biblioteket N.Y eller vad det heter, det som följer med SD2 vid köpet, det första alltså.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%204.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ett uttryck jag tror att man måste försörja sig som producent för att förstå, eftersom du ger innebörden en negativ klang. Annars var det ju inte länge sedan (även då du och jag var i tjugoårsåldern på 80-/90-talet, förmodligen var på samma "nivå") vi jobbade sketan av oss vid bordet för att få till just det där "polerade" (och helst färdiga) trumsoundet. Nu har vi det, och då låter det "fel" på något sätt.

det var därför jag skrev: akustiska trummor får man ofta jobba en del på för att få det snyggare

pluggar får man tvärtom jobba en del på för att få skitigare

'just det där "polerade" (och helst färdiga) trumsoundet' kanske inte låter färdigt på det sätt jag vill ha det - bara för att det låter färdigt

det finns nämligen inte bara ett sound bara för att det kan räknas som polerat och färdigt

och det måste man kanske försörja sig som producent för att förstå

en rolandsynth låter också polerad å färdig i sina trumset - är det det soundet du eftersträvar är det ju kanon

om inte så är det rätt jobbigt

du kan härmed se dig själv som finnig newbie

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan härmed se dig själv som finnig newbie

Nej, grandpa, det kan jag inte!

När jag skriver "just det där 'polerade' (och helst färdiga) trumsoundet", då utgår jag från att en så erfaren gubbe som du fattar att jag inte syftar på ett (1) sound, utan det där man vid varje enskilt tillfälle eftersträvar. Men poäng var bara att "vi" förr fick jobba sketan av "oss" för att få ett sound man eftersträvade. Idag finns sounden så gott som serverade, och att "vi" plötsligt inte gillar det tror jag beror på att "maskinerna" har tagit jobbet från "oss". Jag har svårt för att tro att du tycker att alla trumpluggar låter "inte tillräckligt bra".

Fast å andra sidan, det tror man kanske bara så länge man är newbie...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, väldigt amerikanskt. Låter som hela kittet är vänt vänster <-> höger. hi-hat och crash på höger sida, har för mig SD2 kommer med hi-hat på vänster sida osv. Gillade virveln bäst.

Gillade första versionen bättre än den med större kick. Stora kicken fick för mycket "blopp" i attacken. I första låter kicken rätt smackig, och med lite mer boomigt rumsreverb än jag föredrar.

Balansen med virveln är att den låter mer varm och tjock. Känns som det är kompression på cymbalerna med, dom duckar lite. Man får lite Steven slate feeling, stora tjocka och chokladiga och ganska fadda, inte mycket "Crack" eller liv.

Det här kan nog funka som ungefärligt grundljud för feta rocklåtar. Men jag har för mig du har Slate också, för mig att du lagt ut några såna exempel förut. För den här typen av ljud tycker jag dom låter lämpligare än det du fått till här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Me like american!!!

Jag håller nog inte med att SSD skulle låta bättre, har aldrig gillat deras cymbaler. Men nu har jag gjort en liten hybrid av dessa trummor. Blandat in en virvel från ett annat bibliotek som jag gillar starkt. Det är Abbey Road 60 drums från native instruments. Har blandat in en av deras virvlar med den jag gjorde. Detta gav IMO betydligt mer liv 🙂

EDIT: Jag vänder alltid L och R på SD2. De är anpassade efter trummisen som spelar och itne efter publiken som är det sätt jag gillar att höra trummor 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%20Hybrid.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag finns sounden så gott som serverade

där du har fel

bara för att nåt finns serverat betyder det ju inte att det är just det jag är sugen på

alldeles oavsett hur vällagat det är

Jag har svårt för att tro att du tycker att alla trumpluggar låter "inte tillräckligt bra".

inte tillräckligt rätt

vilket inte alls behöver vara samma sak som "tillräckligt bra"

och nej jag drar inte alla pluggar/bibliotek över samma kam - det finns dom som är mindre 'färdiga' i sitt sound och då förstås kräver mer arbete men samtidigt större frihet att nå dit man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

inte tillräckligt rätt

vilket inte alls behöver vara samma sak som "tillräckligt bra"

Ordpeteri!

Inga pluggar låter tillräckligt "rätt" i serverat tillstånd, man behöver nog så gott som alltid alltid skruva "färdigt" själv. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att något som inte är tillräckligt rätt inte är tillräckligt bra. Tvärtom, skulle jag vilja säga.

Jag tror vi är överens, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...