Jump to content
Annons

Pan law?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Läste lite om Pan law som för mig var okänt tidigare. Om jag har förstått det rätt så är det så att om man tex har en mono-signal, sång i detta fall, så är den starkare i volymen om man har den panorerad i mitten än om man skulle ha den starkt åt höger eller vänster. Med hjälp av Pan-law så kan man automatiskt ha tex en -3db sänkning om spåret är panorerat i mitten.

Varför skulle man inte vilja fixa något sådant manuellt? Kan inte vara så jävla jobbigt? 😛

Om någon skulle vilja förklara detta om Pan-law så får ni mer än gärna göra det eftersom jag fattar i princip nada om det!

Danke 🙂

Annons
Postat

I grunden handlar det om att ljudstyrkan ökar när man adderar fler ljudkällor.

Tänk dig stereo som två separata ljudkällor som spelas upp i varsin högtalare. Om du panorerar ut ett spår fullt vänster eller höger så spelas det upp i en högtalare. Om du sedan panorerar in det i mitten så spelas det nu upp i båda högtalare och ljudtrycket ökar. Du upplever att ljudet blir starkare.

Hur mycket starkare beror på hur högtalarna är placerade i rummet och hur du står i förhållande till dom. Placerade precis intill varandra blir ökningen som störst. Teoretiskt kan det bli upp emot 6 decibel starkare. Men om högtalarna står långt ifrån varandra och din position är mycket nära den ena högtalaren så blir nivåskillnaden inte särskilt stor.

Det är förklaringen till varför pan law kan vara olika i olika system och mixerbord. Det finns inget egentligt facit.

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

I grunden handlar det om att ljudstyrkan ökar när man adderar fler ljudkällor.

Tänk dig stereo som två separata ljudkällor som spelas upp i varsin högtalare. Om du panorerar ut ett spår fullt vänster eller höger så spelas det upp i en högtalare. Om du sedan panorerar in det i mitten så spelas det nu upp i båda högtalare och ljudtrycket ökar. Du upplever att ljudet blir starkare.

Hur mycket starkare beror på hur högtalarna är placerade i rummet och hur du står i förhållande till dom. Placerade precis intill varandra blir ökningen som störst. Teoretiskt kan det bli upp emot 6 decibel starkare. Men om högtalarna står långt ifrån varandra och din position är mycket nära den ena högtalaren så blir nivåskillnaden inte särskilt stor.

Det är förklaringen till varför pan law kan vara olika i olika system och mixerbord. Det finns inget egentligt facit.

Då tror jag att jag hänger med lite bättre nu. Den här ökningen av volymen som man upplever när spåret panoreras från fullt vänster eller höger till mitten är väl ingenting som visas i mixern, utan endast något man upplever själv?

Förstår dock inte nödvändigheten med funktionen, då man endå jämt börjar med ett spår panorerat i mitten. Om jag sedan vill panorera det fullt vänster och upplever att jag tappar ljudtryck är det inte så svårt att höja lite själv?

Tack för svaret!

Postat

Då tror jag att jag hänger med lite bättre nu. Den här ökningen av volymen som man upplever när spåret panoreras från fullt vänster eller höger till mitten är väl ingenting som visas i mixern, utan endast något man upplever själv?

Både ja och nej. Stänger man av musikprogrammets nivåkompensation vid panorering kan man inte läsa av någon nivåförändring. Men om man använder sig av någon pan law kommer nivåerna bli starkare på vänster master om du panorerar ut spåret mot vänster.

Förstår dock inte nödvändigheten med funktionen, då man endå jämt börjar med ett spår panorerat i mitten. Om jag sedan vill panorera det fullt vänster och upplever att jag tappar ljudtryck är det inte så svårt att höja lite själv?

Tanken bakom pan law är att man ska kunna panorera ett ljud utan att behöva kompensera på regeln. Säg att du i mix hittat den optimala nivån för ett viss spår och nu bara vill panorera det lite åt ena sidan. Utan pan law kommer instrumentet att succesivt sjunka in i mixen ju mer du panorerar spåret. Det blir omständligt att hela tiden kompensera på nivåregeln beroende på var i stereobilden du placerar spåret.

Än mer pilligt blir det om du redan hunnit nivåautomatisera spåret.

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Både ja och nej. Stänger man av musikprogrammets nivåkompensation vid panorering kan man inte läsa av någon nivåförändring. Men om man använder sig av någon pan law kommer nivåerna bli starkare på vänster master om du panorerar ut spåret mot vänster.

Tanken bakom pan law är att man ska kunna panorera ett ljud utan att behöva kompensera på regeln. Säg att du i mix hittat den optimala nivån för ett viss spår och nu bara vill panorera det lite åt ena sidan. Utan pan law kommer instrumentet att succesivt sjunka in i mixen ju mer du panorerar spåret. Det blir omständligt att hela tiden kompensera på nivåregeln beroende på var i stereobilden du placerar spåret.

Än mer pilligt blir det om du redan hunnit nivåautomatisera spåret.

Får testa att använda det och kolla vad som heter helt enkelt! tack

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.