Davidooz Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 Tjena! har funderat en del på å köpa behringers mixer PMX3000 är nybörjare på det här. men mixern har en Insert 1/0 ingång på alla mic kanaler vad menas med insert 1/0 ingång? hittade inget vettigt i manualen. Mvh David
Claes Holmerup Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 Det menas nog I/O - alltså In/Out... 😏 På en Insert kopplar du sådant som ska påveka signalen innan den går vidare in till tappningar, eq etc - i de flesta fall används Inserten mest till kompressor/limiter. På vissa mixrar kan Inserten även användas som direkt-utgång, men det beror på hur tillverkaren har tänkt sig det hela...
gzede (oregistrerad) Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 vidareutvecklar claes svar eftersom jag inte har nått annat att göra. insert är ingen ingång utan en både ingång och utgång samtidigt, då det bara handlar om ett uttag (finns dock mixerbord där inserten består av två uttag per kanal). man använder i uttaget stereo-telekontakter, dvs med tre poler. IN, UT och jord. man ansluter en ofta sk insertkabel, som grenar ut stereo-telen till två st monotele. den ena blir då UT och den andra IN. Dem kopplar man in till sin kompressor, limiter, eq, gate eller vad man nu har för något man vill koppla in. inserten brukar oftast ligga precis efter gain-ratten i mixerbordet.
Davidooz Postat 8 mars 2004 Trådstartare Postat 8 mars 2004 okej då har jag fått ett hum om Insert. På vissa mixrar kan Inserten även användas som direkt-utgång, men det beror på hur tillverkaren har tänkt sig det hela... Nu undrade jag om man kunde använda Insert som direkt-utgång på just den modellen? ( Behringer PMX 3000 ). Nu har jag 2 analoga in på ljudkortet men skulle vara trevligt om mixern gick att andvända när jag uppdaterar mig till 8 kanalers ljudkort. har dock ingen länk till mixern pga att sidan är nere men men. tacksam för hjälp. MVH David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.