Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte Gigabytes grafikkort GT 520 Passive cooling för att det skulle vara bra för en musikdator.

Men det bara strular : ger hög latency och hackar (eller låser sig) under playback i REAPER.

Nån som vet om det går att göra något åt ?

Eller måste jag köpa nytt. Nån som vet något stabilt grafik kort . (Aldrig mer nvidia).

Det ska vara med passiv kylning.

Jag kör win 7 64 bit , 16 GB RAM.

Annons
Postat

Antar att du uppdaterat samtliga drivrutiner för kortet? Inga problem med strömförsörjningen efter detta byte, om detta kort skulle dra avsevärt mer än det tidigare?

Postat (redigerat)

Hmm du skriver inte vad du har för ljudkort? Ett inbyggt ljudkort får du latency med hur du än gör i princip

( Jag läste det först som du hade latency på grafikkortet när du inte nämner något om ljudkortet??)

Som JR säger så är ju drivisarna viktigt att de är kompatibla med operativet.. Ett annat scenario kan vara..eller var vanligt förr om man råkade få datorn att tilldela grafikkort, ljudkort och nätverkskort samma IRQ så kunde det bli idiotiskt trögt med glitchar och annat skoj, men jag tror du kan bortse från det helt och hållet.. jag har aldrig varit med om det på senare tid

Hmm i specen för kortet står det faktiskt *Minimum 300W or greater system power supply* Vad har du för nätdel? Är det en ny dator tror jag de flesta har ett minimum på 300W

Detta kortet är också överklockningsbart ( eller om den redan är fabriksklockat) vilket kan bidra till värmeutveckling samtidigt som det verkar finnas en myriad med 3D funktioner att fippla med som jag också tror går att stänga av om du installerat medföljande drivrutiner och programvara.. prova att fippla lite med alla miljarders inställningar och återkom sen om det fortsätter strula.

Jag tror inte det är fel på grafikkortet.. bara ett annat fel som är trasigt

Redigerat av Lundin
  • 3 veckor senare...
Postat

Tack för hjälpen , inan jag läste detta inhandlade jag AMD Radeon HD 5450 (Sapphire) .

Oj vilken skillnad , ingen Latency i datorn (enl. Latency Mon och DPC Latency checker ).

(Jag hade senaste drivers och inga IRQ konflikter när jag hade Nvidia).

Jag har Motu UltraLite mk3 Hybrid (Firewire) som jag förbättrat nåt oerhört med Mytek Stereo96 DAC.

Så nu funkar det fint , det är bara när jag jobbar med en del freeware Vsti som det kommer clicks ibland .

När jag jobbar med tex. Komplete 8 så rullar det hur fint som helst .

Har fått kanon hjälp att tweaka Windows 7 64 bit på REAPER forumet .

PS. Nätdel Corsair 800W DS.

Postat

jag isnskaffade & installerade ett nvidiakort i min dator idag

när man installerade drivrutinerna valde jag att inte installera hd-audio

(vad det nu är) det brukar alltid bli trubbel för musikdatorer

att låta grafikkortet vara inblandat i ljudhanteringen

för mig funkar det iaf finfint nu

kanske det var det som krånglade för dig?

bra att du är nöjd med ati kortet iaf! 🙂

Postat

Jag installerade inte heller hd-audio när jag hade nvidia , men det hjälpte inte .

Men nu funkar det ju med AMD.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.