Jump to content
Annons

Problem med Cubase och Saffire 6 USB [Problem löst]


Växjölirarn

Recommended Posts

Hur svårt ska det vara?

I typ 10 års tid har jag köpt 4-5 ljudkort och alltid samma skit! Antagligen mitt fel till 99% men jävligt tröttsamt ändå.

Jag får fan ALDRIG ljudkortet att fungera så som jag vill.

Ljudkortet är ett Saffire 6 USB.

Nu vill jag göra detta i Cubase.

Två olikga grupper med olika utgångar på ljudkortet.

Ljud UT på ljudkortet vill jag ha två kanaler, ett till mina monitorer och ett till mina hörlurar.

Eftersom jag spelar in i samma rum vill jag kunna trycka på Mute på monitorerna och få dessa tysta medans jag bara spelar in via hörlurarna (spelar upp tidigare inspelningar).

Det är alltid så jävla instabilt hela tiden, jag fick detta att funka men nu så hör jag "igenom" min mikrofon till högtalarna direkt. Jag har på nåt sätt Direct Monitoring som inte går att stänga av. Det funkade fint innan omstart.

Saffire 6 usb har ju ingen kontrollpanel heller.

Varför går ljudet rätt igenom mitt ljudkort i cubase utan att jag har möjlighet att stänga av?

Jag kan aktivera medhörning, då blir signalen bara starkare. Den går inte att stänga av.

All form av kreativitet dööör när man måste fiddla med cubase och ljudkort varje gång man ska spela in.

/Jävligt bitter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu funkar allt 100% som jag vill tack vare electricwizard, kom på att jag kopplade fel på monitor och speakers.

När allt lirar 100% i cubase blir det ju då givetvis fel i windows.

Windows hittar inte utgång 3-4 de som jag kopplat mina monitorer till. så nu kommer ljudet ut ur 1-2 i windows dvs mina hörlurar...

Hur kan jag ändra detta i windows? har ju bara port 1-2 tillgängligt... *suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet så väl hur sånt där känns. Man har bara lust att slå sönder nåt till slut 🙁

Vad är det för version av Cubase du kör?

håller med, tur jag tog ett djupt andetag och räknade till 10, annars hade jag haft en dator + saffire 6 usb mindre...

Jag kör cubase 5.1.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med, tur jag tog ett djupt andetag och räknade till 10, annars hade jag haft en dator + saffire 6 usb mindre...

Jag kör cubase 5.1.0.

Alright. Brukar du använda funktionen "Control Room" i Cubase?

Den är avsedd för att öppna möjligheter i saker som sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar allt 100% som jag vill tack vare electricwizard, kom på att jag kopplade fel på monitor och speakers.

När allt lirar 100% i cubase blir det ju då givetvis fel i windows.

Windows hittar inte utgång 3-4 de som jag kopplat mina monitorer till. så nu kommer ljudet ut ur 1-2 i windows dvs mina hörlurar...

Hur kan jag ändra detta i windows? har ju bara port 1-2 tillgängligt... *suck*

Du måste aktivera de in/utgångar du vill använda, i VST Connections i Cubase, så kan du använda dem sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah herregud.

Det var inte ljud jag hörde när jag trodde att det gick igenom, det vara bara brus för att jag höjde volymen till max för att kolla. Nu funkar allting tom ljudet i windows.

Tar tillbaka att jag snackade skit om Saffire 6 sub, det finns tom en knapp som gör att jag kan köra headphones på egna kanaler 3-4 istället för 1-2 och då kan jag enkelt splitta upp just det jag vill göra och fortfarande ha hörlurarna i phones-uttaget. Blev en riktigt snygg lösning till slut.

Nu är jag dock för trött för att spela in något, får bli imorgon... hahahah

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jobbigt när det krabbar men det är bara att "fixa te att i hunnratie" 😄.. skönt att det löste sig

(Editerade titeln till något som stämmer bättre med innehållet)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för edit, men tyvärr funkar det fortfarande inte... (=

funderar på att sälja av allt och pantsätta huset så jag kan köpa Axe fx 2...

Tänk på att Cubase använder ASIO medan Windows vill ha en WDM eller liknande så kolla under inställningarna igen så du inte behöver ställa in båda drivrutinerna att skicka ljudet rätt.

Du bör kunna ställa in så Windows använder ett visst par att spela upp ljud med men det är inte säkert att du kan ha ett par för högtalarna och ett annat par för hörlurar även om jag vet att jag fipplade med ett liknande dilemma för några år sen och ett Creamwarekort där man behövde dra "virtuella trådar" kors o tvärs i Creamware's kontrollpanel för att få ut ljudet.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Största frågetecknet är varför jag får monitorering som går igenom i windows med.

Utan att jag öppnar cubase får jag i Windows moitorering. Om jag krämar på stänkaren med mic framför så låter det i mina "monitorhägtalare". Jag tror att det är största problemet. Men jag har ingen aning om hur jag fixar det.

På saffire-kortet finns lever för monitor, om jag drar ner den till minimum i cubase så hörs ingen monitorering alls, men efter jag spelat in måste jag sedan höja för att kunna lira ut i monitorerna. Det blir så meckigt att behöva höja och sänka så fort man ska spela in.

Önskar att jag kunde ha stänkaren i ett annat rum så jag bara hörde inspelningen via mina monitorer. Då hade det varit enkelt att mixa och spela in. Tyvärr så sitter jag med hela utrustningen i ett litet rum och måste ha hörlurar att spela in till....

Link to comment
Dela på andra sajter

NU FUNKAR DET EXAKT SOM JAG VILL!

Problemet var att det var en Mixer-ratt på mitt saffire som stod på mitten som gjorde att det blev direct-monitorering. Vred jag den fullt åt höger så stängde den av all monitorering.

Nu funkar både windows och cubase precis som jag vill och det är fett som fäään. Tog ju bara 5-6 timmar... =) GOD NATT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...