wallsmithzer Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Hej! Behöver hjälp med att välja ut ett PA-system som ska användas utomhus på en fotbollsvall. Systemet kommer användas vid fotbollsevent och även vid mindre konserter/spelningar, vad bör man tänka på vid val av högtalare då de ska användas inom sportsammanhang utomhus? Tack på förhand!
kolin Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Hej! Min erfarenhet är att PA till speaker på sådana evenemang inte är att rekomendera. Jag har varit med att installera klassiska utomhushögtalare som är som horn till speaker. Sen har du ett annat problem med anläggningar då du har ett för stort avstånd mellan högtalarna. Du kommer att få en fördröjning som gör att ljudet kludrrar ihop sig. Kolin
Guitar Nilsson Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Ska de sitta monterade ute året om? Annars kan ni väl snickra till hyllor med tak där de kan stå när de används. Ska ni spela musik genom grejerna och få bra ljud på hela fotbollsvallen blir det hur dyrt som helst. Utomhus "går det åt" mycket ljud. Ska ni mestadels ha det till speakerröst vid tex en läktare på en långsida kan ni klara er med en mindre komplicerad anläggning. Det är nog bäst om ni kan plocka bort grejerna, annars är de snart stulna eller förstörda. Men som sagt, för att en speakerröst ska höras på lite avstånd utomhus behövs det rejäla grejer, helt annat än inomhus.
Bullerbyn Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Känns som om det vore vettigare att göra nån deal med någon lokal PA-uthyrare. Köpa in såna här prylar kan ju kosta hur mycket som helst.
wallsmithzer Postat 19 februari 2013 Trådstartare Postat 19 februari 2013 Jo det ska för det mesta vara till speakerröst och de kommer sitta monterade ut på ena långsidan och vara riktade mot andra långsidan där läktarna är placerade så det ska spela över planen så att säga. Jo det var mest det som var min stora fundering då det kommer till placering och avstånd mellan högtalarna och vad som är det bästa rent ljudmässigt. Jag tror att jag inte behöver ha någon speciellt större spridning rent ljudbildsmässigt vilket kanske underlättar en del när det kommer till fördröjningar? Jo jag tänkte att man ska montera ner dem efteråt smidigt och enkelt för att minimera skador och stöldrisk etc.
Ridpojken Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Alltså, ditt speaker-PA kommer ju inte att duga till att hålla några konserter med, om du inte känner för att investera nån miljon eller två. Kör med vanliga hornhögtalare, billigt, tåligt och rätt mycket ljud för pengarna. Långt ifrån Hi-Fi, men till tal duger det rätt bra. Så länge du har högtalarna tillräckligt högt upp så ska det nog vara lugnt med skadegörelse. Har misshandlat trattar rätt rejält och det ska mycket till innan de ger upp. Tips på komponenter: http://www.thomann.de/se/rcf_hd_3216_t.htm http://www.thomann.de/se/swissonic_sa_125.htm Annars har nog ELFA fortfarande Monacor i lager, har "förgyllt" många idrottsplatser genom åren 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.