rockstone Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Använde ett capo på repet idag till min fender stratocaster, men jag tycker inte att den stämde så bra med det på. kan d bero på att halsen är konvex? finns det speciella capon till stratocastrar
Henric Svensson Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Stämde du efter att ha satt på capot? Placeringen är också viktig, ska inte sitta mellan banden har jag fått lära mej!
rockstone Postat 18 februari 2013 Trådstartare Postat 18 februari 2013 Har läst på lite nu, och det står att det ska sitta så nära bandet som möjligt? men det kan ju va lite olika teorier, mitt capo verkar ochså som det fungerar bäst att montera ovanifrån (beror ju på vilken modell man har)
Henric Svensson Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Det är rätt, så nära bandet som möjligt! 😎
red_house_painter Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 (redigerat) att ha den så nära bandet som möjligt stämmer inte allt handlar om vad det är för gitarr och hur tjocka banden är. strängen måste kunna röra sig fritt ändå. och självklart stämmer man med capot på. det gäller även att stretcha strängen när man gör det så att trycket blir detsamma som om det vore capolöst. sätter man capot så nära bandet som möjligt så kan det för det första vara svårare att spela (beroende på var på halsen man placerar det) men det gäller att strängen kommer i vinkel vilket den isåfall inte gör alldeles för nära bandet. men riktlinje är mer mot bandet än imitten. allt handlar lite om din halsprofil på stratan. V eller vanlig fet, super fet osv.. bäst för elgitarr tycker jag shubb c1 är. den klassiska och mest valiga shubb modellen. byter man ofta och mycket och vill ha capot till nylon osv så rekomenderar jag kysers klämcapon. jag kör på både med shubb och kyser när jag jobbar. problemet med din stämning kan dels bero på att gitarren inte är intonerad eller att strängen inte vart stretchad nog med capot på så att strängen hela tiden "lägger" sig rätt när du spelar Redigerat 18 februari 2013 av red_house_painter
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.