Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej kära forum medlemmar!

Jag tänkte i och med detta så ett lite frö till en idé/vision som jag har och tänkte förhoppningsvis kunna dra lite nytta av er. Så här ligger det till, jag har under flera år frilansat lite som trummis. Mest på hobbynivå men det har under åren blivit mer och mer och jag har nu bestämt mig för att satsa mer eller mindre helhjärtat på det. Och i och med detta är jag på jakt efter en lokal i Eskilstuna, nog för att jag har en lokal redan men den ligger 20 minuter med bil från centrum. Så jag är nu på jakt efter en lokal som kan konverteras om till en mindre studio. Som jag ska använda som övningslokal men jag ska även kunna använda den i första hand till att kunna spela in trummor i och förhoppningsvis vad det lider ska jag även kunna spela in andra typer av projekt där.

Så jag tänkte i och med detta inlägg så ett frö till detta projekt som i första stadiet går ut på att hitta en lokal i Eskilstuna så att jag tar gärna emot tips här eller via mail till kontakt@niklasjblixt.com . Har ni inga tips på lokaler så tar jag ändå gärna emot tips på hur ni handra har hittat era lokaler även om ni inte håller till i Eskilstuna.

Når och om(?) jag får tag på en lokal så tänkte jag försöka uppdatera dom som vill hänga med i bygget så gått det grå både här i denna tråd men framför allt på min hemsida http://niklasjblixt.com .

Så bomba mig med tips och idéer kring detta, eller om ni behöver mina tjänster som trummis är ni också välkomna att kontakta mig via mail eller DM.

Välkomna.

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Dags att uppdatera tråden lite. Jag har nu hittat en lokal som ligger i en gammal kontorsbyggnad. Huset hyrs av en teaterförening som håller till med den största delen av sin verksamhet i källaren och deras plan är att hyra ut övriga kontorsutrymmen. Så jag har nu fått hyra ett kontor som ligger i ett hörn utav byggnaden. Så att jag har bara grannar åt två håll egentligen, direkt under mig och åt ena hållet och ytterväggar eller korridor åt dom andra hållen. Jag kommer att genomföra bygget i olika etapper, dels av ekonomiska skäl och dels för att jag inte behöver ljudisolera den i första läget då jag i början kommer att vara ganska ensam i med min verksamhet och kommer dessutom att anpassa mig och vara mest verksam utanför ordinarie kontorstid för att inte störa övrig verksamhet för mycket. Men över tid är tanken att lokalen ska byggas om så att det går att använda lokalen mer eller mindre dygnet runt.

Men som sagt i första fasen handlar det egentligen om tre saker:

-Dämpning av stommljud.

-Dämpning av ventilation.

-Korrigering i problemområden.

Min primära tanke är att bygga ett podium till trummorna genom att lägga markskivor av stenull på golvet och sedan ett lager av 22mm MDF ovanpå sedan en matta på det. Vad tror ni om det? Eller ska man kanske göra hela golvet "flytande"?

Ventilationen måste jag titta närmare hur den är konstruerad och tänkte återkomma med lite bilder och så för att få lite tankar och idéer om hur man ska dämpa den på bästa sätt. Tänkte passa på att åka dit vid tillfälle för att mäta rummet så att jag kan ge er lite mått smaka på. Tänkte även ge er lite mätresultat och sådant gottis som ni gillar.

Men först och främst vill jag ha tankar, idéer och tips på dämpningar av stommljud. Tills dess tänkte jag bjuda på lite bilder som jag tog när jag var och skrev kontraktet. Håll till godo.

IMG_1871.jpg

IMG_1872.jpg

IMG_1873.JPG

IMG_1874.JPG

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.