Jump to content
Annons

Vilket stativ till mick plus reflectionfilter ?

Recommended Posts

Postat

Hej Undrar fall ett sånt här stativ blir för kort för mick med reflektionfilter ? http://www.thomann.de/se/millenium_ms2004.htm Eller ska man sattsa på ett "klassiskt" stativ så man vet att längden är okej ? Typ hur mycket behöver man i längd igentligen ? Verkar som alla stativ inte är över 170cm.

Annons
Postat

Det beror helt på vad du ska spela in. Men om det är sång vilket, jag misstänker, så bör detta duga. Beroende på vad du har för mick så lägger ju den till en liten bit. Om du har en vanlig stormembrans mick så kan du nog plussa på 10-15 cm i höjd vilket bör göra att du hamnar i höjd med munnen på sångaren/sångerskan. Om du skulle spela in någon som är längre än så så kan man ju lösa det med att ställa micstativet på en låda eller liknande om det skulle behövas.

Men jag säger att det där stativet bör räcka till.

Postat

Det beror helt på vad du ska spela in. Men om det är sång vilket, jag misstänker, så bör detta duga. Beroende på vad du har för mick så lägger ju den till en liten bit. Om du har en vanlig stormembrans mick så kan du nog plussa på 10-15 cm i höjd vilket bör göra att du hamnar i höjd med munnen på sångaren/sångerskan. Om du skulle spela in någon som är längre än så så kan man ju lösa det med att ställa micstativet på en låda eller liknande om det skulle behövas.

Men jag säger att det där stativet bör räcka till.

Jag är ca 180cm. Tror du verkligen den skulle räcka ?

Postat (redigerat)

För det första bygger ju foten en del och sedan som Niklas sade så bygger mikrofonen på en del också.

Jag är 1.88 och jag klarar mig med ett. 😉

Edit: Vad gäller att hänga på ett reflektionsfilter på ett Milleniumstativ som är fullt utdraget kanske är en annan historia.....

Jag har mitt stativ så högt det går och en stormembransmick på det och stativet lutar lite av bara det.

Kanske skall kolla på ett K&M istället? Eller strunta i filtret och gör en sånghörna istället. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Postat

Detta gäller kanske inte ditt filter men SE refl filter VÄGER en hel del (kanske inte deras nya i plast). Med en mick adderat till detta så kan klenare stativ tippa.

Jag hade ett belysningsstativ till övers jag använder. Stooor fot!

Postat (redigerat)

tycker att du ska välja nåt med lite kvalitet. kanske: http://www.thomann.d...10-9_stativ.htm

vore ju tråkigt om du förstör din mikrofon när det ramlar i golvet. jag har en typ denna men ett annat fabrikat och höjden blir aldrig problem. men med maxhöjd blir det vingligt iaf.

alltså maxhöjd 170(har jag) och då är bommen längs ned så det går att höja till 70cm extra sedan bygger miken 15-20cm

detta är stadigt och bra: http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/tillbehor/stativ/ms210b-mikrofonstativ-med-bom

Redigerat av MRS8

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.