Jump to content
Annons

Rec LINE IN från mixerbordet till mp3 från en spelning


ElectroVoice

Recommended Posts

Tja musikanter.. Behöver era råd för inspelning av live gigs.

Jag använder ZOOM h2n och ibland min mp3 spelare som båda har tillgång till LINE IN.

Kopplar från mixerbordets Phones till mp3n/ zooms LINE IN

När jag spelar in såhär, så får jag problem med ljudbalansen från alla kanaler. Jag ställer in allt så de låter perfekt för live framträdandet. Men det den spelar in blir annorlunda.. Tex gitarren kan låta högre än huvud sångaren.. och synthen hörs svagt o.s.v.

Min fråga till detta, vad på mixerbordet är det som styr ljudnivån för alla instrument som går till LINE IN?

Min uppfattning är att de är monitor rattarna som styr detta? Eller ?

Jag använder mig utav dynacord cms 1600-v3

Dynacord-CMS1600-MK3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan prova att koppla in Zoom / mp3 spelaren på bordets recordutgångar. Det matchar bättre med impedansen på signalen än hörlursutgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helt annorlunda eftersom du anpassat mixen för ett dåligt akustikbehandlat rum och färgade högtalare, ofta på rent löjlig volym. Dessutom kommer direktljud från exempelvis trummot och annat påverka åsså.

Det vanligaste jag brukade göra vid såna här tillfällen var att spela in alla instrument på olika kanaler och mixa senare, men det händer även att man har en separat mixare som sitter bredvid och får allt skickat till sig oprocessat via tappningar på huduvmixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det kommer aldrig gå att få det riktigt bra i nivåer om du inte kan göra en separat mix till inspelningen. Hur det låter i rummet är inte samma som det ljudet som kommer direkt ur högtalaren (och ut i phones), men det du kanske kan göra är att använda en auxilary istället.

Om du har en aux ledig så kan skicka lagom mycket på en aux från varje kanal och sätta din inspelning på en aux send. Kruxet är att du måste ha två aux om du vill ha det i stereo, men då kan du iaf göra en mix som funkar. Det kräver ju dock då att du kan ha på dig täta lurar så du hör precis hur det låter där och inte hur det låter i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...