Jump to content
Annons

Hur många GB ledigt på samplingsdisken?


JohnRick

Recommended Posts

Har som sig bör burken uppdelad i OS, audioHD, samplingsbiblioteken på sin HD etc.

Generellt säger man ju att det måste vara åtminstone 15% ledigt utrymme på en disk för att den ska kunna defragmenteras ordentligt och för att filletningen ska gå smidigt och att prestandan inte ska droppa helt. Gäller detta för alla diskar rakt av, eller är det mer specifikt systemdisken? Tänkte mest att min samplingsdrive på 500 GB nu tangerar 15%'s ledighet, och om det är för vanskligt att addera fler? Att streaming från disk då markant försämras?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror du kommer märka om det påverkar.

Min förståelse är att ju mer material man har på disken, desto längre blir söktiderna. Så det går neråt ju mer man har, men när man kommer ner mot 10-15% ledigt, så går det utför rejält fort.

Jag kör också med 15% regeln, på alla diskar som kräver snabb reaktionstid. Men det är absolut minimum för mig. Går jag under 15% på disken som levererar audio till min DAW så märks det rätt snart. Vid projekt med 25+ spår ökar CPU belastningen markant, söktiderna blir längre och man upplever knaster osv. Antalet röster genom Kontakt minskar också, när man kör många instrument samtidigt - t.ex. en hel symfoniorkester i samplingar.

Har du diskar med 10krpm eller extremt snabb söktid så .. kanske det är lite mindre känsligt, men jag föreslår generellt att 15% är en bra tröskel. Det är ju egentligen bara göra ett par tester. Funkar det inte är det ju lätt att flytta över till en annan disk, eller ta bort material från nuvarande disken som du kanske inte använder.Dubbelslags-virvel på cymbal-ljud från nåt större samplingsbibliotek lär ju käka hyfsat med röster, att testa.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...