Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en rejält bunte med backingtracks i mp3-format. Men dom har alla olika volym, vilket gör dem lite bökiga att använda. Finns det något enkelt sätt att fixa så att alla får samma volym?

När jag exporterar respektiva backingtrack från sitt projekt brukar jag alltid ha en limiter på mastern och pressar på ganska bra för att få upp volymen så mycket som möjligt på just den låten.

Så det som skulle behövas nu är väl snarare någon form av automatisk nivå-reglering?

Annons
Postat

Ett alternativ kan ju vara att först normalisera alla spår - även om merparten (inklusive jag själv) lär hävda att det är en onödig process då det bara en ytterligare beräkning som är samma sak som att dra i volymregeln. Men om du ska ha samma upplevd RMS på samtliga, kan du kanske först se över spåren så det inte är några gigantiska peakar någonstans, som du i så fall får automatisera ner så att normaliseringen inte rättar sig efter den enskilda peaken, därefter göra en peaknormalisering till -6dBfs eller nå't och sedan lättare komprimering innan påföljande limitering. Kanske.

Kommer nog något närmare då.

Postat

Bästa sättet att få till en jämn upplevd ljudnivå på olika låtar är at justera dom manuellt.

Lägg in alla mixar i ett och samma DAW-projekt och hoppa mellan dom starkare partierna i varje låt och justera nivåerna så att dom upplevs lika starkt.

Det brukar inte ta så lång tid givet att det inte handlar väldigt många mixar.

Postat

Av det låtar vi kör just nu är det 26 stycken som vi har backing tracks till. Och det ökar hela tiden... 🙂 Så det blir ju en del spår att hålla reda på.

Anledningen att jag lägger limiter på är för att försöka undvika hamna i ett läge där volymen på backintracksen blir för låga, trots att man vridit upp allt till max på mixerbordet.

Postat

Om ni spelar upp materialet i nånting med linjeutgång, typ mp3-spelare, dator, cd-spelare, telefon etc borde det inte vara några problem med att få tillräcklig nivå. Ett analogt mixerbord är tvärtom kalibrerat för linjenivå.

Om materialet är för stort för att ha tid att justera manuellt kan man mäta RMS per spår och justera efter det istället (fortfarande manuellt). Men man får se upp med backintracks utan trummor och bas (om du har några) eftersom dom bör ha lägre RMS än spår med.

Postat

Hej på er

Jag hade samma problem förut men kom att tänka på att windows mediaplayer har en funktion som spelar in alla låtar i samma volym

det funkar faktiskt rätt bra för mig

Jag gjorde en spellista som jag sedan brände på en CD

hur det skulle funka hos dig vet jag inte, men det kan vara värt ett försök

Lycka till i alla fall

Postat

Hej på er

Jag hade samma problem förut men kom att tänka på att windows mediaplayer har en funktion som spelar in alla låtar i samma volym

det funkar faktiskt rätt bra för mig

Jag gjorde en spellista som jag sedan brände på en CD

hur det skulle funka hos dig vet jag inte, men det kan vara värt ett försök

Lycka till i alla fall

Ger den funktionen en ganska rejäl utplattningskomprimering?

Postat

Alla våra backingtracks är utan trummor och bas. Vi är en trummis, basist, gitarrist och sångare, så det är mest olika keyboards och körer vi har på våra backingtracks.

Ett undantag dock, en av cover-låtarna vi kör, "Rebel yell". Puk-fillsen efter solot har vi på backingtracken 🙂

Ska försöka prova lite olika metoder idag, tack för alla tips!

Postat

Om det är glesa arr i backingtracket är det svårare att få till ett bra resultatet utan att behöva justera manuellt.

Dels för att RMS-beräkningar påverkas av tystnader i ljudfilen och dels för att det inte säger något om vilken roll backintracket ska ha i ljudbilden.

Jag skulle lägga tid på repet att justera nivåerna manuellt.

Postat

Det var ju faktiskt en riktigt bra idé! 🙂 Ta med laptopen och köra direkt från ett projekt där jag lagt in alla backingtracks, justera allt eftersom och sen exportera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.