Jump to content
Annons

Internt ljudkort och externt samtidigt i datorn går det ?


Gäst

Recommended Posts

Jag har ett internt ljudkort som är ett ASUS Xonar Essentials STX. Har installerat mjukvaran och kan då styra allt. Men nu har jag planer på att skaffa mej ett externt ljudkort för musikproduktion som har USB kontakt. Kan jag koppla in det ljudkortet och installera denna mjukvara till den fast jag har det interna ljudkortet ? Eller ska man bara ha ett så ska jag ta ut det interna och bara köra med externt ?

Om det funkar med båda ska man då kryssa i vilket man vill använda eller körs det automatiskt ? Har Win 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som mest har jag haft 4 ljudkort samtidigt i datorn: 3 (olika) Soundblaster-kort och ett DSP Factory-kort! Gjorde min första surroundmix med det i SAW Pro i slutet av 90-talet :-)

Vad som kan bli besvärligt är om flera ljudkort delar på samma drivrutiner. Jag körde senare på tre DSP Factory-kort samtidigt i samma dator. De var gjorda för att man skulle kunna koppla samman två, så det tredje var en jävla meck att få till att funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med prat om ASIO varför kan jag inte välja ASIO i FL Studio ? Den går inte att markera och bekräfta. Med mitt interna alltså.

Har ASUS levererat en ASIO-drivrutin som du har installerat då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan se så finns ASIO för Xonar oxå!

http://www.asus.com/...ort_Download_17

Gå in i datorns kontrollpanel -> ljud och kolla där om det finns asio att välja. Om inte så ladda ner från länken (och välj rätt os). Då bör det nog bli rätt gissar jag.. 😕

Det verkar inte finnas ASIO till Win 8 bara Win 7. Kanske kommer en uppdatering sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft har sagt att det inte är någon skillnad i Windows 7 och 8 vad gäller hårdvarustöd och alla drivrutiner som fungerar i Windows 7 ska därmed fungera lika bra i Windows 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...