Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som kör med det programmet som kan berätta fall det är värt de 1000kr det kostar ? Vilka instrument plus pluggar följer med från själva Reason och Record ? Visst kan man spela in sång med mera i det programmet ? Vad är skilnaden mellan Essentials och den riktiga versionen ? Går man misste om mycket ?

Annons
Postat

Sett ur ett användarperspektiv säger jag såhär:

Med Reason Essentials går du först och främst miste om Thor, Malström, SSL-modellerad kompressor/gate i mixerbordet, Pulveriser och så kan det bli svårt att använda en del refills (ljudbanker och effektpresets) som innehåller Reason-specifika maskiner.

Däremot har du fortfarande samplern NN-XT, det fina reverbet RV7000, den enkla trummaskinen Redrum, MClass-maskinerna (inserta EQ:n i mixerbordet så spelar det ingen roll att mixerbordets EQ är lite mer begränsad), Line6 POD-förstärkarna (läser POD Farm-presets), alla möjligheter i Combinator och Rewire-stödet och det kan utökas med Rack Extensions lika bra som Reason.

Värt 1000:- då? Jag hade lätt lagt tusenlappen för RV7000 och Scream4 som pluggar, så ett helt inspelningsprogram och instrument kan du väl betrakta som ren bonus. Frågan är mer om dina behov motiverar Reason. Många Cubase-användare hade nog klarat sig lika bra på Cubase Artist liksom...

Postat

Sett ur ett användarperspektiv säger jag såhär:

Med Reason Essentials går du först och främst miste om Thor, Malström, SSL-modellerad kompressor/gate i mixerbordet, Pulveriser och så kan det bli svårt att använda en del refills (ljudbanker och effektpresets) som innehåller Reason-specifika maskiner.

Däremot har du fortfarande samplern NN-XT, det fina reverbet RV7000, den enkla trummaskinen Redrum, MClass-maskinerna (inserta EQ:n i mixerbordet så spelar det ingen roll att mixerbordets EQ är lite mer begränsad), Line6 POD-förstärkarna (läser POD Farm-presets), alla möjligheter i Combinator och Rewire-stödet och det kan utökas med Rack Extensions lika bra som Reason.

Värt 1000:- då? Jag hade lätt lagt tusenlappen för RV7000 och Scream4 som pluggar, så ett helt inspelningsprogram och instrument kan du väl betrakta som ren bonus. Frågan är mer om dina behov motiverar Reason. Många Cubase-användare hade nog klarat sig lika bra på Cubase Artist liksom...

Okej på det viset. Men Essentials är kapabel till profisionell inspelning samt mixning med mera ? Kan man göra profisionella låtar i de programmet fall man är duktig och vet hur allt funkar och så eller är det begränsat ?

Postat
Kan man göra profisionella låtar i de programmet fall man är duktig och vet hur allt funkar och så eller är det begränsat ?
Professionellt hänger inte på om ditt inspelningsprogram har ditt eller datt i funktionsväg. Men alla musikprogram har helt olika begränsningar och det bästa programmet för dig är det som känns intuitivt och snabbare leder dig till ditt önskade resultat.

Som tur är finns Reason och Reason Essentials att ladda ner. Demoversionen är samma som fullversionen, bara att du inte kan öppna några projekt. Därför kan du ladda hem och prova allt och se om du känner dig begränsad.

Postat (redigerat)

Min demovariant av Reason vägrar att starta upp.

Löstes inte Ignition-drivrutinen?

Ladda hem CodeMeter runtime för din Windows-version (32- eller 64-bit) och kör sedan CmUninstall. Starta om datorn och kör igång Reason så installeras rätt version igen.

http://www.wibu.com/en/downloads-user-software.html

Redigerat av Linus
Postat

Löstes inte Ignition-drivrutinen?

Ladda hem CodeMeter runtime för din Windows-version (32- eller 64-bit) och kör sedan CmUninstall. Starta om datorn och kör igång Reason så installeras rätt version igen.

http://www.wibu.com/...r-software.html

Testade att starta demon och nu funkade det. Det jag har gjort emellan är att ladda hem senaste drivrutinen till min Xiosynth.

Där ser man.

Postat

Är de ljudkortet något att ha då ? Kan man spela in musik i FL Studio tex med det ljudkortet eller är den "låst" till reason ?

Postat

I Essentials demot så kan jag använda ASIO med mitt interna ljudkort men varför går det inte i FL Studio ?

Postat (redigerat)

Är de ljudkortet något att ha då ? Kan man spela in musik i FL Studio tex med det ljudkortet eller är den "låst" till reason ?

Balance-ljudkortet är ett finfint ljudkort. 2 kanaler in och ut men du har flera kontakter för mikrofoner, gitarr, line in och sedan väljer du med knappar vilka två av dessa ingångar du vill använda.

Du betalar inte för antalet in/ut, du betalar för hur bra dessa 2 in/ut låter. Att köpa ljudkortet direkt från Propellerheads kostar runt 3800, så 1990 är sjukt billigt. Halva priset jämfört med Apogee Duet 2.

(Du kan med säkerhet få samma pris på Order Music som 4Sound. Jag köpte nyligen ett Balance-kort på en av butikerna i Order Music-kedjan och fick samma pris som 4Sounds kampanj.)

Clip Safe-funktionen i Balance fungerar bara i Reason/Reason Essentials, men annars är det inget hokus pokus. Fungerar lika bra med FL Studio och andra program.

Redigerat av Linus
Postat

I Essentials demot så kan jag använda ASIO med mitt interna ljudkort men varför går det inte i FL Studio ?

Använder du verkligen rätt ASIO-drivrutin i FL Studio då? Kan du ta en skärmdump på inställningarna i FL Studio?
Postat

Balance-ljudkortet är ett finfint ljudkort. 2 kanaler in och ut men du har flera kontakter för mikrofoner, gitarr, line in och sedan väljer du med knappar vilka två av dessa ingångar du vill använda.

Du betalar inte för antalet in/ut, du betalar för hur bra dessa 2 in/ut låter. Att köpa ljudkortet direkt från Propellerheads kostar runt 3800, så 1990 är sjukt billigt. Halva priset jämfört med Apogee Duet 2.

(Du kan med säkerhet få samma pris på Order Music som 4Sound. Jag köpte nyligen ett Balance-kort på en av butikerna i Order Music-kedjan och fick samma pris som 4Sounds kampanj.)

Clip Safe-funktionen i Balance fungerar bara i Reason/Reason Essentials, men annars är det inget hokus pokus. Fungerar lika bra med FL Studio och andra program.

Hur har dom tänkt att man ska kunna koppla in ett klaviatur MIDI i ljudkortet och köra mjukvaru syntarna ? Kan inte se in/ut gångar för det på ljudkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.