Jump to content
Annons

Vilka aktiva/inaktiva studioband/artist känner ni till?

Recommended Posts

TheOrangeGreenYellowBand (oregistrerad)
Postat

Vilka band/artister vet ni om som skulle kunna gå under rubriken studioband/artist finns? Jag syftar på dom som skriver låtar i studio, spelar in och ger ut. Även dom som kanske gör mycket få live-gig kan räknas, alla genre men främst populär musik.

Varför jag undrar är:

1. Vad anledningen är till det.

2. Vilka av dom tror ni kan arbeta/försörja sig 100% på de.

3. För jag som amatörmusiker drömmar om att skriva låtar till folk att lyssna på men inte direkt är gigtaggad.

Mvh

Annons
Postat

Några exempel på sådana tror jag kan vara: Toto (om dom nu existerar idag), Kate Bush (som bara gjorde nån enstaka turné en gång i tiden), jag själv (som tycker det är roligt att skriva låtar).

1. Gig-livet är nog rätt slitsamt.

2. Starka varumärken (som ovanstående KB) kan nog sitta hemma och tjäna pengar på enbart inspelningar.

3. Det finns förlag att skicka in låtar till som alternativ till att skapa en artistkarriär.

Postat

Ja Toto, de verkar giggat en del men kanske inte överdrivet. Ska spana in Kate Bush, försörjer du dig något på musik? 🙂

Postat

Ja Toto, de verkar giggat en del men kanske inte överdrivet. Ska spana in Kate Bush, försörjer du dig något på musik? 🙂

Kate Bush...Börja med första plattan. Hon var ca 16 år vid tiden för denna skiva. David Gilmour (Pink Floyd) lär ha upptäckt hennes talang.

Jag försörjer mig inte på musik. Det är inte därför jag håller på. Skulle pengar bli aktuellt skulle det bara vara en trevlig bonus. Men jag förväntar mig inget sånt. Jag blev dock för nåt år sedan tillfrågad av ett inte helt okänt förlag att skicka in låtar, men avstod då det kändes som att jag inte var mogen för den eventuella börda det kanske skulle kunna innebära för mig. Jag vill ha kul och det känns rätt enkelt att bara skriva en låt, spela in den, och sedan lägga ut den på nätet.

Postat

Det är en intressant fråga tycker jag. Det känns som att lätt blir fokus på just livegiggande; som att musik enbart ska skrivas och spelas in för att spelas live.

Jag tycker att studiomusik är en typ av konstform och livemusik en annan, även om de naturligtvis kan gå in i varandra.

Idag (eller var det så förr också?) tror jag dock det är svårt att försörja sig på att enbart ge ut studiomusik i skivform/online form. Man får nog isåfall bredda sig och ge ut musik i samband med andra projekt t.ex. film och tv (om man ändå vill signera inspelningen med sitt eget artistnamn).

Har ingen egen praktisk erfarenhet, utan det är bara jag som filosoferar. 😉

Postat

Ok Erik dP, borde finnas mer än Toto/Kate Bush? Vissa artister blir studiobunda under kortare perioder, i sammanhanget då kanske 5-6 år. Tror Beatles ett tag inte spelade så mycket live, men dom har spelat live så mycket ändå så namnet är uppbyggd på nåt sånt. Alla band har antagligen gigupphåll då och då.

Däremot tror jag glödheta The Knife deklarera efter första albumet att dom inte spelar live, även inte visa sina ansikten. Dom gjorde antagligen så ett tag till trycket blev för stort.

D Vibe: Det är sant de du säger, folk vill se de dom hört så att säga. Att det är en konstform håller jag med om, lite filosofi har aldrig slagit fel 🙂

Postat

Om man nu inte kan/vill stå på scen och framföra sina låtar live så kanske lösningen är att kalla sig DJ och framföra sina låtar playback medan man viftar med armarna i luften. "Luftpiano" kallade väl Swedish house mafia vissa gester (i Skavlan), och dom lär inte kunna spela instrument. Sedan kan man låna in någon som sjunger live på nån låt för att få det mer live så att säga.

...Detta var inte menat som negativ kritik till DJs. Jag skulle kunna göra det om publikupplevelsen blev bättre.

Postat

Misstänker att väldigt många metalband (inom dess olika subgenrer) kvalar in här. Spelar in, men spelar aldrig live alltså.

Sedan har vi ju The Alan Parsons Project. Har de spelat live någon gång?

Postat

...Jag tror jag sett ngn APP-liveCD nån gång. Men sent i karriären, förmodligen efter Eric inte var med längre.

Postat

Steely Dan är intressanta i sammanhanget. Hade flera hits i början av 70-talet, men låtskrivarna Becker/Fagen vantrivdes

med livecirkusen, mycket pga ett dåligt management som inte kunde fixa skapliga turnéer. Därför blev de en duo med inhyrda

studiomusiker och gjorde några fantastiska plattor, men turnerade inte alls.. Efter en paus på ca 15 år kom dom tillbaka på 90-talet,

nu som liveband där bl a Jojje Wadenius ingick. Dom gav tom ut en liveplatta. Senare har dom släppt två studioalbum, där det första,

"Two Against Nature" fick en Grammy för "Album of the year". Dom har fortsatt att turnera och är idag ett utpräglat liveband.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.