Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter på ett par Roland ma-15 d idag. Tycker dem känns väldigt billiga i ljudet. Det är inte alls så fylligt som jag vill att de ska vara. Så nu tänkte jag uppgradera mig. Vilken modell skulle ni recka för pengen 5.000 - 6.000kr (paret)? Har planer på a7x då jag hört mycket bra om dem. Men vill kolöa runt lite vad the cyberweb tycker :-)

Annons
Postat

A7X ligger kanske lite över budgeten, men den nya F7 kan också vara ett alternativ. 🙂

Jo jag vet, men man kan ju spara lite extra. Eller hitta beggade ;-) dem jag har nu låter "plastiga". Typ datahögtalare från 2002. Måste ha lite mer fräs i sakerna.f7 är det adam eller?

Postat

Kollade f7 på tysken. Är priset för ett par eller en? Står ju 2.500kr. Skiljer de mycket från dem och a7x, förutom pris och storlek? Tror du de blir halvstor skillnad från mina billigare befintliga? Har ju inte så mkt möjlighet att gå och lyssna på massa olika monitorer :-(

Postat

Du kan läsa en recension här: http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products/f5/downloads

Svenskt list pris är 2995:-/st, men de flesta kan nog matcha tysken om de inte har satt något löjligt lågt pris.

Som jag upplevde dem när jag testade häromdagen, så har F7 lite mer mid och inte lika djup bas som A7X, men det är i vanlig ADAM-anda en väldigt juste monitor med bra detaljupplösning, så den ger mycket för pengarna. 🙂

Något som man kan se som en nackdel, är att powerswitch och volymratt sitter på baksidan på F7, medan de sitter fram på A7X.

Postat

Glöm inte "bara 2 års" garanti på F7:orna mot 5 år på AX serien också...

Kan du berätta mer om "mer mid" som du upplevde? Vad är nytt på högtalaren mot a7x?

Postat

Du kan läsa en recension här: http://www.adam-audi...ts/f5/downloads

Svenskt list pris är 2995:-/st, men de flesta kan nog matcha tysken om de inte har satt något löjligt lågt pris.

Som jag upplevde dem när jag testade häromdagen, så har F7 lite mer mid och inte lika djup bas som A7X, men det är i vanlig ADAM-anda en väldigt juste monitor med bra detaljupplösning, så den ger mycket för pengarna. 🙂

Något som man kan se som en nackdel, är att powerswitch och volymratt sitter på baksidan på F7, medan de sitter fram på A7X.

Det med powerswitch och volymen är inga som helst problem. Har ju volymen på Saffire pro 40 så 🙂

Men hade du sparat lite extra för a7x? Skillnaden verkligen värt 2.500kr?

Postat

Adam som nämnts tidigare är kanongrejer. Men du måste ändå lyssna på grejerna tycker jag. Det är inte som att köpa grisen i säcken då Adam är erkänt bra men monitorer skiljer mycket ljudmässigt även om de flesta i den prisklassen funkar till studio.

Focal CMS 40 ligger i prisklassen men modellen större kanske är den som är bäst av dem. Begagnade Genelec 8030 kan funka om beggat är ett alternativ. Hade själv ett par Adam A7 tidigare som jag saknar. Tror A7X är ett bra köp!

Postat

bara en lite tanke av en fattig amatör:

hur kan en del här på forumet döma ut ett par monitorer för 5000,- styck med att "det är dålig bas", plastigt ljud osv ?

"ok om det är beggat"

Adam ska det vara ! "budget max 10 000,-"

själv får jag ett rättvist ljud med betydligt billigare grejer.

Om jag kör med hemma-stereon under en fest är det subbas (som jag kan skruva upp till det att folk kräks) och diskant (4st + front) som gäller.

När jag lyssnar i monitorer har jag inte mycket till bas och har väldigt låg volym. vem vet hur mycket bas jag ska ha ? finns det riktvärden för detta?

provar mina favorit-skivor och hör även det jag inte hör på stereon. basen är låg men allt hörs tydligt!

till sist: varför är inte de monitorer som man har råd med 3-vägs? då borde man kunna höra HELA mixen!

fattar såklart inte så mycket ännu men lär mej nog eftersom.

Postat

bara en lite tanke av en fattig amatör:

hur kan en del här på forumet döma ut ett par monitorer för 5000,- styck med att "det är dålig bas", plastigt ljud osv ?

"ok om det är beggat"

Adam ska det vara ! "budget max 10 000,-"

själv får jag ett rättvist ljud med betydligt billigare grejer.

Om jag kör med hemma-stereon under en fest är det subbas (som jag kan skruva upp till det att folk kräks) och diskant (4st + front) som gäller.

När jag lyssnar i monitorer har jag inte mycket till bas och har väldigt låg volym. vem vet hur mycket bas jag ska ha ? finns det riktvärden för detta?

provar mina favorit-skivor och hör även det jag inte hör på stereon. basen är låg men allt hörs tydligt!

till sist: varför är inte de monitorer som man har råd med 3-vägs? då borde man kunna höra HELA mixen!

fattar såklart inte så mycket ännu men lär mej nog eftersom.

De flesta mindre närfältare har ju nästan ingen bas. De flesta accepterar att det bara är så fast basen är en så enormt stor del i det ljud man försöker skruva fram. Jag tycker det är helt värdelöst när man inte hör basen. Även om midden o toppen är lika viktiga och det är så att de registren hörs väldigt tydligt i många småmonitorer är det helt kass om man inte hör basen samtidigt. Nästan inte en enda vanlig människa lyssnar på musik med det ljud som kommer ur mindre tvåvägs monitorer.

Jag kör på två gamla passiva trevägs JBL L50 och en ny Yamaha A-S500 förstärkare med en subutgång som matar en 250 watt prodipe 10" sub, den går ner till 30 hz. Högtalarna hittade jag för 2000 kr, då var det nyrenoverade basar. De låter tusen ggr bättre än mina förra aktiva små skithögtalare, vad de hette har jag förträngt. Jo, Event ARP6 hette de. Blev lite arg nu när jag tänkte på dem.

Det finns en del bra passiva trevägare att hitta beg, JBL, Yamaha, Pioneer...

post-8284-0-91702000-1361818403_thumb.jpg

Passiva äldre renoverade JBL dyker upp på Blocket då och då, jag anser absolut att man får mkt mer för pengarna med sån än med nya aktiva smålådor. Har man redan en skaplig stereoförstärkare blir det ju skitbilligt. JBL gör nya passiva lådor som ser ut ungf som mina, de kostar 8000 kr styck. Trevägs högtalare ska det vara, leve treenigheten; bas, mid o diskant!

Postat (redigerat)

Edit: plockar bort kommentaren... som var lite tokig 🙂

Redigerat av DMM
Postat

Edit: plockar bort kommentaren... som var lite tokig 🙂

Jag hann aldrig läsa den, men kan gissa ungefär vad den gick ut på...

Jag lovar att vem som helst skulle bli impade av det ljud jag har i mina JBL. Att enbart tänka i banorna att man måste ha nya aktiva lådor kan vara en miss. Och de är minst av allt förlåtande, jag hör allt för väl skillnaden på mina och Nashwilles inspelningar. Fick jag fett med pengar över skulle jag inte köpa nya monitorer ändå, hellre nåt annat kul. Ett nytt storsegel kanske. Eller en digitalmixer...

Postat

Kan tillägga att här i Söderhamnstrakten finns en yngre snubbe som är väldigt erkänd för att mixa metal o hardcore eller vad det heter bättre än nån annan, helt i världsklass, han hade tydligen skippat sina små närfältare och använder nu gamla JWC stereohögtalare. Att man ska sitta o mixa utan att höra basen, det ungf som sagan om Kejsarens nya kläder, det var så omtalat av alla att hans nya kläder var jättefina att ingen vågade påpeka att de tydligt såg att han åkte omkring naken i sin vagn...

Postat

De flesta mindre närfältare har ju nästan ingen bas. De flesta accepterar att det bara är så fast basen är en så enormt stor del i det ljud man försöker skruva fram. Jag tycker det är helt värdelöst när man inte hör basen. Även om midden o toppen är lika viktiga och det är så att de registren hörs väldigt tydligt i många småmonitorer är det helt kass om man inte hör basen samtidigt. Nästan inte en enda vanlig människa lyssnar på musik med det ljud som kommer ur mindre tvåvägs monitorer.

Jag kör på två gamla passiva trevägs JBL L50 och en ny Yamaha A-S500 förstärkare med en subutgång som matar en 250 watt prodipe 10" sub, den går ner till 30 hz. Högtalarna hittade jag för 2000 kr, då var det nyrenoverade basar. De låter tusen ggr bättre än mina förra aktiva små skithögtalare, vad de hette har jag förträngt. Jo, Event ARP6 hette de. Blev lite arg nu när jag tänkte på dem.

Det finns en del bra passiva trevägare att hitta beg, JBL, Yamaha, Pioneer...

post-8284-0-91702000-1361818403_thumb.jpg

Passiva äldre renoverade JBL dyker upp på Blocket då och då, jag anser absolut att man får mkt mer för pengarna med sån än med nya aktiva smålådor. Har man redan en skaplig stereoförstärkare blir det ju skitbilligt. JBL gör nya passiva lådor som ser ut ungf som mina, de kostar 8000 kr styck. Trevägs högtalare ska det vara, leve treenigheten; bas, mid o diskant!

verkar att det blir en massa decibel då 🙂 eller kan du mixa på vettig volym?

Postat

verkar att det blir en massa decibel då 🙂 eller kan du mixa på vettig volym?

Det är ett måste att mixa på vettigt låg volym. När man tror sig vara skapligt färdig kan det vara bra att lyssna lite högre för att kolla så inte de lägsta bastonerna dönar för mycket. Det är svårt att höra annars.

Det går att spela högt också, men inte så som man kan tro, högtalarna är märkta för max 75 watt.

Postat (redigerat)

Jag hann aldrig läsa den, men kan gissa ungefär vad den gick ut på...

Jag lovar att vem som helst skulle bli impade av det ljud jag har i mina JBL. Att enbart tänka i banorna att man måste ha nya aktiva lådor kan vara en miss. Och de är minst av allt förlåtande, jag hör allt för väl skillnaden på mina och Nashwilles inspelningar. Fick jag fett med pengar över skulle jag inte köpa nya monitorer ändå, hellre nåt annat kul. Ett nytt storsegel kanske. Eller en digitalmixer...

Haha, Nilsson... Nej då, jag bara skrev frågan "Är det en KRK sub som skymtas på golvet?", men såg sedan i texten "prodipe 10" sub" 🙂

Håller med, JBL är fantastiska!

Hmmm... såg jag rätt? Skrev du digital-mixer? Du använder ordet digital 😉

[Edit]

Själv siktar jag in mig på dessa:

50888df862909f917e402f29431bd6c122ba4ea1.jpg?2

Pris runt 17.000 SEK [edit:] Styckepris...

Fråga till Claes:

Säljer du JBL?

Redigerat av DMM
Postat

Haha, Nilsson... Nej då, jag bara skrev frågan "Är det en KRK sub som skymtas på golvet?", men såg sedan i texten "prodipe 10" sub" 🙂

Håller med, JBL är fantastiska!

Hmmm... såg jag rätt? Skrev du digital-mixer? Du använder ordet digital 😉

[Edit]

Själv siktar jag in mig på dessa:

50888df862909f917e402f29431bd6c122ba4ea1.jpg?2

Pris runt 17.000 SEK [edit:] Styckepris...

Fråga till Claes:

Säljer du JBL?

L50 är samma princip, ser nästan lika ut. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.