Jump to content
Annons

Är det värt att köpa istället för att ladda ner?


Jay

Recommended Posts

Då är det nog olika för olika Cubaseversioner. Jag kan rycka dongeln efter uppstart och trycka i den först när jag ska göra en bouncning/audio export.

Jag kan tänka mig att det hänt en del mellan SX3 (som på H2O:s tid) och Cubase 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur vet du att det är påhittat? Uppenbarligen slutar cubase fungera ganska snabbt efter att man dragit ut stickan. Det är dessutom en ganska sunkig usb1.1 device.

Hur länge programmet rullar utan dongel verkar bero på vad man gör med programmet.

Så länge man spelar man in eller upp, drar i reglar och rattar på pluggar eller sparar sitt dokument rullar Cubase enligt min erfarenhet på utan anrop. Däremot görs ibland anrop när man öppnar upp en ny plugg. Och vad jag läst mig till även om man routar om i mixern och skapar nya spår.

Dessutom ser jag inget problem med att dongeln är USB 1.1.

Å andra sidan föredrar jag licensnycklar framför dongel. Jag försöker hålla samma setup på min bärbara som på studiodatorn för att enkelt kunna flytta jobb mellan datorerna. Så varje ny plugg eller licensskyddat program kräver två installationer, en på laptopen och en på studiodatorn. Mjukvara som är skyddad av licensnyckel låser jag upp i samma veva som jag installerar den.

Mjukvara som är skyddad med dongel innebär att jag behöver ta med mig dongeln varje gång jag behöver använda mjukvaran. Jag använder flera olika donglar och ibland känns det ganska mödosamt att ständigt behöva flytta med mig dom eftersom jag eventuellt behöver göra justeringar på materialet vid den andra datorn.

Dessutom, om jag flyttar med mig dongeln kan jag inte be någon annan göra justeringar åt mig i studion eftersom det krävs dongel för att köra mjukvaran och de donglarna följer med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongel suger av flera olika anledningar och en är att man kan ha sönder den och därför åker man på att vara försiktig eller fixa en förlängningssladd eller kanske en hub. Samt att en usb port blir upptagen av dongeln sladd eller hubb.

Av nån konstig anledning så måste jag använda min Logic Studio 8 dongel nu igen när jag kör det på Mountain Lion. Dongeln har har varit ur leken ganska länge på Logic sidan nu men av nån underlig anledning måste den sitta där igen.

Det samt det inte ska gå att köra logic 8 på ML vilket jag då trotsar och gör ändå gör att det ser ut som att det är ett lite mera invecklat än vad man tror hur en dongel påverkar programmets funktion.

Och nu slipper man inte ens dongel på Pro Tools (10). Jädra stenåldersgrejor!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa, har jag påstått något annat ? Eller ville du förklara för trådskaparen då du tror att han inte förstår vad jag menar ?

En dryg kvart före dig postade Ludwig Koz TS förslaget att testa genom att ladda hem en demo.

Har inte läst tråden men ett alternativ är ju att ladda ned demo av pluggarna för att se om det är någonting som du vill lägga pengarna på.

Try before buy!

Om vi utgår från att du menade exakt samma sak som Ludwig Koz, vad tillförde i så fall ditt inlägg diskussionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En dryg kvart före dig postade Ludwig Koz TS förslaget att testa genom att ladda hem en demo.

Om vi utgår från att du menade exakt samma sak som Ludwig Koz, vad tillförde i så fall ditt inlägg diskussionen?

Jaha, och? Jag såg tråden och svarade. Läste inte igenom varenda inlägg innan jag svarade. Visste inte att det tillhörde kutym.

Jag menade det jag menade. då jag svarade på trådskaparens fråga. Tillförde alltså ett svar på en fråga. Allt som skrivs i en tråd måste alltså tillföra något mer än det som tidigare skrivits? Då kommer du att få kommentera och peka finger i många trådar framöver. Cheers!

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, och? Jag såg tråden och svarade. Läste inte igenom varenda inlägg innan jag svarade. Visste inte att det tillhörde kutym.

Jag menade det jag menade. då jag svarade på trådskaparens fråga. Tillförde alltså ett svar på en fråga. Allt som skrivs i en tråd måste alltså tillföra något mer än det som tidigare skrivits? Då kommer du att få kommentera och peka finger i många trådar framöver. Cheers!

Efter att ha konsulterat forumreglerna kan jag inte hitta något som tyder på att du har skyldighet att läsa alla inlägg i en tråd innan du postar. Inte heller allt som postas efter att du skrivit ett inlägg.

Du kanske missade Ludwig Koz inlägg innan du skrev ditt. Och sedan missade det återigen när du gick tillbaka för att läsa mitt. Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha konsulterat forumreglerna kan jag inte hitta något som tyder på att du har skyldighet att läsa alla inlägg i en tråd innan du postar. Inte heller allt som postas efter att du skrivit ett inlägg.

Du kanske missade Ludwig Koz inlägg innan du skrev ditt. Och sedan missade det återigen när du gick tillbaka för att läsa mitt. Stämmer det?

Jag skrev ju att jag inte läste igenom tidigare inlägg. Om jag velat hitta ett inlägg som på något sånär skulle stämma in med det jag själv ville 'säga' hade jag missat det, om jag ämnat att hitta det, vilket jag inte gjorde. Sen att du läser igenom forumreglerna i efterhand kan tyckas lite komiskt då det var du som kommenterade att Ludwig skrivit 15min innan mitt inlägg. Vilket jag då tolkar som att du försöker påpeka att jag ska läsa igenom tråden innan jag skriver, så att mitt inlägg inte kan liknas vid något annat. Eller vad menade du?, jag är idel 'öra'.

Att jag såg ditt inlägg beror helt enkelt på att jag på min egen profil klickade på inlägg som jag gjort, och då såg att du citerat mitt, utan att direkt leta i tråden, återigen. Det var rätt kul detta 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ju att jag inte läste igenom tidigare inlägg. Om jag velat hitta ett inlägg som på något sånär skulle stämma in med det jag själv ville 'säga' hade jag missat det, om jag ämnat att hitta det, vilket jag inte gjorde.

Så innan du postade letade du inte efter inlägg liknande ditt eget eftersom du inte ville hitta några. Tolkar jag dig rätt?

Sen att du läser igenom forumreglerna i efterhand kan tyckas lite komiskt då det var du som kommenterade att Ludwig skrivit 15min innan mitt inlägg.

Du ställde en fråga.

Allt som skrivs i en tråd måste alltså tillföra något mer än det som tidigare skrivits?

Och jag försökte besvara den.

Vilket jag då tolkar som att du försöker påpeka att jag ska läsa igenom tråden innan jag skriver, så att mitt inlägg inte kan liknas vid något annat. Eller vad menade du?, jag är idel 'öra'.

Nä, men jag utgick från att du gjort det. Ludwig Koz (ursäkta att jag tar upp dig som exempel) verkar i och för sig inte ha gjort det men han var å andra sidan tydlig med det.

Rent generellt tycker jag inte det skadar att vara tydlig med vad man egentligen menar.

Om man till exempel tar uttrycket "Try before buy" så kan det i mjukvarusammanhang betyda två olika saker. Dels en begränsad version av ett program som gör det möjligt att testa grundläggande funktioner och arbetsflöde. Dels använde H2O (en i tråden tidigare nämnd hackergrupp) det som slogan för sina crackade fullversioner av mjukvara som Cubase, Waves, Sound Forge etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så innan du postade letade du inte efter inlägg liknande ditt eget eftersom du inte ville hitta några. Tolkar jag dig rätt?

Du tolkar det jag skrev rätt. Vid tillfället brydde jag mig nog snarare inte om det bara, utan jag svarade enbart på trådskaparens fråga.

Du ställde en fråga.

Jo visserligen, men jag vet att du är smart nog att veta varför jag skrev som jag skrev.

Och jag försökte besvara den.

Gjorde du verkligen det? Frågan löd ju: "Allt som skrivs i en tråd måste alltså tillföra något mer än det som tidigare skrivits?" Var är svaret på den? Denna gång har jag missat det om frågan besvarats.

Nä, men jag utgick från att du gjort det. Ludwig Koz (ursäkta att jag tar upp dig som exempel) verkar i och för sig inte ha gjort det men han var å andra sidan tydlig med det.

Rent generellt tycker jag inte det skadar att vara tydlig med vad man egentligen menar.

Om man till exempel tar uttrycket "Try before buy" så kan det i mjukvarusammanhang betyda två olika saker. Dels en begränsad version av ett program som gör det möjligt att testa grundläggande funktioner och arbetsflöde. Dels använde H2O (en i tråden tidigare nämnd hackergrupp) det som slogan för sina crackade fullversioner av mjukvara som Cubase, Waves, Sound Forge etc.

Jag håller med dig. Tydlighet är bra, och i mitt inlägg kan jag erkänna att jag inte var det. Tänkte inte på att H20 myntat det uttrycket i sina cracks, men tycker det är ett bra sådant om vi ser till demo syftet.

Då återstår en fråga från min sida. Varför frågade du inte bara vad jag menade från början i och med att 'Try before buy' skulle kunna vara tvetydigt? Då hade denna onödiga men ack intressanta diskussion inte behövts.

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant

jag hade väntat mig en rak dementi från din sida (följt av div arg raljering över hur man inte ska lägga saker i andras munnar)

men det här stärker min tes

Jag känner att det inte behövs och jag bryr mig inte. När du dyker upp i en tråd vet jag att nivån kommer att hamna på dagis.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så märkligt, egentligen. Så fort någon ifrågasätter, kommer med tuffa sanningar eller annat som "träffar" och som inte rimligen kan pekas på som påhopp eller troll, så antingen "sabbar" man tråden eller omvandlar debatten till "sandlåde-/dagisnivå".

Det i sig är väl dagisnivå om något.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Följande klipp, frågor/svar/påståenden, kan tolkas på många sätt... Vem har rätt, vem har fel...... "Då lägger vi ned det här!" är dock något som ska funderas på.... eller.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan föredrar jag licensnycklar framför dongel.

På ett villkor: att licenshanteringen inte får vara i vägen. En besvärande licenshanterare gör tvärtom att jag drar mig för att använda produkten.

IK Multimedias T-RackS går att auktorisera fem gånger. Det känns sådär att behöva detaljplanera min framtida användning av pluggarna för tusentals kronor.

-Okej, jag låter bli att installera pluggarna på den bärbara. Det är nog troligt att det blir en ny stationär senare och då skulle jag ha förbrukat 3 av 5 möjliga installationer. Med tanke på den bärbara datorns ålder är det nog onödigt att slösa en installation där innan datorn blir utrangerad som studiomaskin.

Eller Line6 där jag har "10 Lifetime devices" på ett användarkonto. Så när min POD Farm-licens är registrerad hos Line6 kan jag auktorisera den på fyra produkter simultant, t ex ett Line6-ljudkort och tre datorer, men efter att ha använts på tio produkter är licensen förbrukad.

Men - eftersom deras buggiga system inte fungerar har en av mina datorer felaktigt tagits för att vara 3 olika datorer! Då kanske du tror att jag har bytt hårdvara i datorn, men svaret är nej. Helt plötsligt har mer än hälften av mina möjliga auktoriseringar försvunnit genom att jag installerat POD Farm på en stationär, en bärbar och ett ljudkort.

Följden blir att jag låter bli att använda POD Farm. Tänk om jag skulle behöva öppna projektet i en någon av de andra datorerna i studion. Det är för riskabelt och jag "har inte råd" att låta Line6 sno de sista auktoriseringarna på en oviktig dator, för då har jag förlorat alla de pengar jag satsat på förstärkarmodeller. Samtidigt, eftersom jag undviker POD Farm har jag på sätt och vis redan slösat bort pengarna genom att köpa en produkt som jag inte använder. Moment 22.

Då hade det varit skönt med en dongel och låta företagen skita i hur många datorinstallationer jag kommer att ha under min livstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det håller jag med om Linus.

Har också läst att IK Multimedia har fem auktoriseringar men det tolkade jag (i min enfald) som att de låter en fem samtidiga installationer. Fattar inte hur man kan vara så snål att man begränsar livslängden på en mjukvara på det viset. Rentav dåligt.

Företag jag har bra erfarenhet av när det kommer till licenser: Universal Audio, Voxengo, Sonalksis, PSP, Plugin Alliance och Celemony.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om man nu köpt denna typ av "installera max 5ggr" licenser och datorerna brunnit upp så borde väl ett telefonsamtal till företaget kunna resultera i en nollställning av licensen? Begränsningen är väl till för att det inte ska bildas kollektiv? Inte för att djävlas med betalande kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Med tanke på att de flesta byter datorer ca var tredje till femte år så borde det bara vara höra av sig och få det nollställt. Toontrack kör med 5 men sen får man höra av sig till dem. Med tanke på att man betalar en hel del....Inte kommer man att köpa en ny licens om man inte får installera igen. Då blir ju alternativet att man köper annat eller kör crackat.

Link to comment
Dela på andra sajter

IK Multimedia går att begära ny auktorisering efter 5 gånger, men då måste man skriva in och förklara sig varje gång man installerar pluggen. 🤪

Line6 är däremot kört. Felaktiga auktoriseringar som uppstått pga. Line6 buggar och brister räknas som förbrukade auktoriseringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toontrack har ju det där trista med fem installationer och sen måste man kontakta dem, känns ju verkligen dumt och onödigt krångligt.

Hade varit bättre om dem haft som Adobe där man avregistrerar sig innan man tar bort programmet för formatering eller dylikt, och sen auktoriserar man igen efter ominstallation.

Jag har dock hittills positiva erfarenheter av Native Instruments, deras Service Center har funkat bra för mig, de verkar heller inte ha några begränsningar vad gäller antal ominstallationer...?

Men visst är det så att det här med auktoriseringar påverkar om man köper en produkt eller inte, man vill ju inte hålla på och pilla med support varje gång man skall installera om produkten efter ett man gjort det ett antal gånger. Känns ju surt att behöva hålla på så som en betalande kund...

Smidigt med produkter som Reaper, ToneBoosters, Kuassa Amplifikation, Stilwell, osv där man lägger in en nyckel på hårddisken och sen är det bara att köra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...