Sonnert Postat 17 mars 2005 Dela Postat 17 mars 2005 (redigerat) det vore kul om vi hade ett "reason-kompo" altsÄ en tÀvling dÀr man laddar ner ett ljudpack och fÄr ett tema/ledord att jobba efter. jag har deltagit i ganska mÄnga "Tracker-kompos" och det brukar vara vÀldigt roligt. jag vet att det redan finns nÄgot liknande i studio-festivalerna, men det vore kul att begrÀnsa det till bara Reason-anvÀndare. reglerna skulle kunna se ut sÄhÀr: nÄgon lÀgger upp ett packet med olika ljud. (man kanske fÄr klippa i ljuden) man fÄr bara anvÀnda samplingarna, dvs inte subtraktorn eller malströmen för att producera ljud. man fÄr dock anvÀnda syntarnas LFO'er, filter m.m. nÄgon hÀndig person snickrar ihop en enkel sida (studio?) innehÄllande röstningsformulÀr osv. lÄtarna kommer sjÀlvklart att vara "open source" det Àr ju kul om man kan lÀra sig nÄgot nytt genom att kolla pÄ hur andra jobbar. edit: just ja. sjÀlvklart blir det ocksÄ en omröstning om vilken lÄt som Àr bÀst, kompositörerna kan dessutom vara anonym tills det att röstningen Àr avslutad. nÄ vad tycker ni om idén? personligen tror jag att det kan bli vÀldigt roligt Redigerat 17 mars 2005 av dedacia Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 17 mars 2005 Dela Postat 17 mars 2005 LĂ„ter inte alls dumt. Fast jag skulle gĂ€rna se att vi slĂ€ngde in nĂ„gra fĂ€rdiga patchar i subtractorn eller nĂ„tt ocksĂ„.. Fast det Ă€r ju trĂ„kigt om man inte fĂ„r Ă€ndra iofs .. Fast detta Ă€r vĂ€l inte första gĂ„ngen det Ă€r uppe? Finns det inte en liknande trĂ„d dĂ€r det bara handlar om att sĂ€tta ihop en lĂ„t? Utan tĂ€vlingsmomentet alltsĂ„.. Om jag inte missminner mig sĂ„ havererade den dĂ€r trĂ„den (rann ut i sanden) pga av att ingen fick tummen ur och upplĂ€t lite ftputrymme till en fil.. eller nĂ„tt liknande.. Men visst, om du vill lĂ€gga upp en liten refill och lite regler nĂ„nstans sĂ„.. đ //smulan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 17 mars 2005 Dela Postat 17 mars 2005 bra idé kung dedacia! ///plus Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 18 mars 2005 TrĂ„dstartare Dela Postat 18 mars 2005 visst jag skulle kunna lĂ€gga upp ett ljudpack fast dĂ„ fĂ„r jag ju inte vara med och tĂ€vla sjĂ€lv đ jag kan dock inte göra röstningsformulĂ€r och bistĂ„ med plats till alla(?) medtĂ€vlande. det fĂ„r nĂ„gon annan stĂ„ för. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 21 mars 2005 Dela Postat 21 mars 2005 Jag Ă€r gĂ€rna pĂ„ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
zeblar Postat 21 mars 2005 Dela Postat 21 mars 2005 visst jag skulle kunna lĂ€gga upp ett ljudpack fast dĂ„ fĂ„r jag ju inte vara med och tĂ€vla sjĂ€lv đ jag kan dock inte göra röstningsformulĂ€r och bistĂ„ med plats till alla(?) medtĂ€vlande. det fĂ„r nĂ„gon annan stĂ„ för. Det Ă€r ingen som vĂ„gar tĂ€vla med dig Ă€ndĂ„ đ Du Ă€r för bra sĂ„ du fĂ„r vara dommare i stĂ€llet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 23 mars 2005 Dela Postat 23 mars 2005 BAH! Jag antar gĂ€rna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar pĂ„ i maklig, men föga upphetsande takt. SĂ„ tanka upp sĂ„ kan slaget börja!! đČ //Smulers Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 23 mars 2005 TrÄdstartare Dela Postat 23 mars 2005 BAH! Jag antar gÀrna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar pÄ i maklig, men föga upphetsande takt. SÄ tanka upp sÄ kan slaget börja!! kul jag funderar pÄ om man kanske skulle vÀnta till studio-festivalen Àr över, eller? det största problemet Àr dock fortfarande vem som vill ta pÄ sig jobbet att göra ett röstningsformulÀr eller nÄgot liknande. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 23 mars 2005 Dela Postat 23 mars 2005 Ăh, varför vĂ€nta? Men som du sĂ€ger.. det Ă€r i det organisatoriska det brister hĂ€r.. TyvĂ€rr. Som vanligt antar jag đ Men snĂ€lla nĂ„n?! Kan ni inte engagera er... đ //smulan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 24 mars 2005 TrĂ„dstartare Dela Postat 24 mars 2005 nĂ„gon arbetslös med bredband och web-utrymme vore opimalt. đ egentligen behöver inte filerna bli sĂ€rskilt stora. om alla har samma samplingar behöver man ju inte selfkontaina lĂ„tarna och dĂ„ blir dom pyttesmĂ„. sĂ„vida folk inte vĂ€ljer att klippa isĂ€r samplingarna, den person som lĂ€ggar upp ljudpacket kan ju rexxa alternativa trumloopar sĂ„ Ă€r det problemet löst det fĂ„r reglerna utvisa. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 mars 2005 Dela Postat 24 mars 2005 Ja, det hĂ€r lĂ„ter lite roligt. Har inget deltagit i nĂ„got sĂ„nt hĂ€r sedan 1999. DĂ„ hade vi ett 1h-compo. Man fick en timma pĂ„ sig att ladda hem paketet, göra lĂ„ten och ladda upp. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 24 mars 2005 Dela Postat 24 mars 2005 haha.. hade vi haft en timme pĂ„ oss pĂ„ det hĂ€r projektet sĂ„.. đ //smulan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 25 mars 2005 Dela Postat 25 mars 2005 Ăr de ingen sĂ„nhĂ€r "bestĂ€md genre" grej sĂ„ stĂ€ller jag med đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SLC-trax Postat 5 april 2005 Dela Postat 5 april 2005 whats up? đČ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 6 april 2005 TrÄdstartare Dela Postat 6 april 2005 whats up? vÀntar fortfarande pÄ att nÄgon frivillig ska ta tag i't. jag hinner tyvÀr inte. Men jag kan som sagt bistÄ med samplingar/regler Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 april 2005 Dela Postat 6 april 2005 (redigerat) Ska jag dra i spaken dĂ„ kanske? Jag har snabb uppkoppling och webbutrymme. Vad sĂ€ger vi om regler? Mitt förslag: Endast samplers tillĂ„tna som ljudkĂ€lla. Syntar fĂ„r anvĂ€ndas som en effektburk. T.ex. Subtractor kan generera LFO eller styra effekter osv. Malströms filter kan anvĂ€ndas som inserteffekt. Et cetera... Men Ă„terigen, de fĂ„r inte anvĂ€ndas som LJUDKĂLLA. Man fĂ„r inte redigera samplingarna - varken klippa eller modifiera samplingarna med effekter. Dvs. enbart Reasons effektburkar tillĂ„tna. ALLA samplingar i packet mĂ„ste INTE anvĂ€ndas. Du Ă€r fri att anvĂ€nda vilka av samplingarna du vill anvĂ€nda. Inga samplingar frĂ„n Factory Sound Bank eller andra refills tillĂ„tna. Ska det finnas krav pĂ„ versionsnummer? Jag tĂ€nker pĂ„ anvĂ€ndare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 Ă€n? Jag skrapar ihop lite ljud till "sample pack" nu! Redigerat 6 april 2005 av vectro Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 6 april 2005 TrĂ„dstartare Dela Postat 6 april 2005 Bra initiativ vectro du Ă€r en klippa. Ska det finnas krav pĂ„ versionsnummer? Jag tĂ€nker pĂ„ anvĂ€ndare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 Ă€n? kan man spara en 3.0-fil i version2.5? har inte reason framför mig nu sĂ„ jag kan inte testa. detta kan helt klart vara ett problem. jobbigt för dom som kör 3'an nu eftersom man bara kan ha ett reason instalerat samtidigt. eller? Att man inte fĂ„r klippa i ljuden Ă€r en bra regel, pĂ„ sĂ„ sĂ€tt jobbar alla utefter samma möjligheter. Det hade varit en kul regel om en av samplingarna MĂ STE anvĂ€ndas. nĂ„gra kompisar hade den regeln i ett gammalt entimmas kompo 1998. regeln sa att man va tvungen att anvĂ€nda ett extremt fult trumpet-fanfar-ljud för att fĂ„ vara med. Svinkul đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 april 2005 Dela Postat 6 april 2005 Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" anvĂ€nds eller inte. Men Ă€r det hemskt att nedgradera frĂ„n 3.0 till 2.5. BĂ€ttre alternativ? Ska man sĂ€ga sĂ„ att 3.0-anvĂ€ndare kan encoda en lĂ„g bitrate mp3:a ocksĂ„? Typ 48kbit eller nĂ„t, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna pĂ„ nĂ„got i alla fall... Annars Ă€r det fritt fram att anvĂ€nda 3.0 och alla nya burkar det medför. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 6 april 2005 TrĂ„dstartare Dela Postat 6 april 2005 Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" anvĂ€nds eller inte. Men Ă€r det hemskt att nedgradera frĂ„n 3.0 till 2.5. BĂ€ttre alternativ? Ska man sĂ€ga sĂ„ att 3.0-anvĂ€ndare kan encoda en lĂ„g bitrate mp3:a ocksĂ„? Typ 48kbit eller nĂ„t, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna pĂ„ nĂ„got i alla fall... Annars Ă€r det fritt fram att anvĂ€nda 3.0 och alla nya burkar det medför. ok jo det Ă€r nog den bĂ€sta lösningen. lite synd Ă€r det ju. En av grundtanken enligt mig Ă€r ju att man ska kunna analysera varandras sĂ€tt att jobba och samtidigt lĂ€ra sig nya knep i reason. men men. det kan inte vara perfekt jĂ€mt đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 6 april 2005 Dela Postat 6 april 2005 Nu blev jag allt sugen pĂ„ denna "tĂ€vling" đ..Jag vill va me!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SLC-trax Postat 6 april 2005 Dela Postat 6 april 2005 Det blir bra! jag Àr med.... Ett litet problem med reglerna bara: Man kan ju modifiera samplingar rÀtt rejÀlt utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter pÄ det och man har en nytt elektroniskt basljud.. (kanske inte sÄ snyggt men ÀndÄ). Det Àr vÀl svÄrt att avgöra var grÀnsen gÄr för nÀr en sampling Àr för mycket modifierad med de modifieringar man kan Ädstakomma med effekterna.. det Àr ju rÀtt sjuka saker man kan göra med t.ex vocodern.... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 april 2005 Dela Postat 6 april 2005 (redigerat) Man kan ju modifiera samplingar rĂ€tt rejĂ€lt utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter pĂ„ det och man har en nytt elektroniskt basljud.. (kanske inte sĂ„ snyggt men Ă€ndĂ„). Med modifiering av samplingar menar jag omarbete av ljudfiler utanför Reason. SjĂ€lvklart fĂ„r du modulera ljuden hur mycket du vill INOM Reason! Kasta pĂ„ envelopes, vocoders, unison, phaser - ja, gör som du vill. Det Ă€r det som Ă€r poĂ€ngen! đ Redigerat 6 april 2005 av vectro Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 Ajm in //smulan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jiisuki Postat 10 april 2005 Dela Postat 10 april 2005 Det lÄter hur kul som helst! Jag kan försöka börja knÄpa pÄ ett röstningsformulÀr och uppladdningsidor men webutrymme har jag inget. Om jag kan fixa nÄgot enkelt, kanske nÄgon kan bistÄ med utrymme? Jag kan inte lova att jag ska fixa nÄgot, men jag kan försöka. BÀst vore om nÄgra fler ocksÄ försökte fixa nÄgot. Men jag Àr taggad pÄ att anta utmaningen för musikskapandet i alla fall! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 halo?... jag som fick lust för det hĂ€r Ă„ sĂ„ hĂ€nder inget đ .... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 (redigerat) Ăr alla redo? Klara... fĂ€rdiga... Redigerat 19 april 2005 av vectro Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 Ăr alla redo? Klara... fĂ€rdiga... Deja vu, nĂ„gon? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 VadÄ? Blir det nÄtt eller inte? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 Ăr alla redo? Klara... fĂ€rdiga... Deja vu, nĂ„gon? đ NĂ€rru! đ Men blir vi inte fler sĂ„ kör vi hĂ€rmed igĂ„ng! Nu fĂ„r ni jobba fort pöjkar och eventuella flickor... Temat Ă€r Express! đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=11082 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.