Jump to content
Annons

Ett kompo vore kul

Sonnert

Recommended Posts

det vore kul om vi hade ett "reason-kompo" altsÄ en tÀvling dÀr man laddar ner ett ljudpack och fÄr ett tema/ledord att jobba efter.

jag har deltagit i ganska mÄnga "Tracker-kompos" och det brukar vara vÀldigt roligt.

jag vet att det redan finns nÄgot liknande i studio-festivalerna, men det vore kul att begrÀnsa det till bara Reason-anvÀndare.

reglerna skulle kunna se ut sÄhÀr:

nÄgon lÀgger upp ett packet med olika ljud. (man kanske fÄr klippa i ljuden)

man fÄr bara anvÀnda samplingarna, dvs inte subtraktorn eller malströmen för att producera ljud.

man fÄr dock anvÀnda syntarnas LFO'er, filter m.m.

nÄgon hÀndig person snickrar ihop en enkel sida (studio?) innehÄllande röstningsformulÀr osv.

lÄtarna kommer sjÀlvklart att vara "open source" det Àr ju kul om man kan lÀra sig nÄgot nytt genom att kolla pÄ hur andra jobbar.

edit: just ja. sjÀlvklart blir det ocksÄ en omröstning om vilken lÄt som Àr bÀst, kompositörerna kan dessutom vara anonym tills det att röstningen Àr avslutad.

nÄ vad tycker ni om idén? personligen tror jag att det kan bli vÀldigt roligt

Redigerat av dedacia
Dela pÄ andra sajter

Annons

LÄter inte alls dumt. Fast jag skulle gÀrna se att vi slÀngde in nÄgra fÀrdiga patchar i subtractorn eller nÄtt ocksÄ.. Fast det Àr ju trÄkigt om man inte fÄr Àndra iofs :rolleyes: ..

Fast detta Ă€r vĂ€l inte första gĂ„ngen det Ă€r uppe? Finns det inte en liknande trĂ„d dĂ€r det bara handlar om att sĂ€tta ihop en lĂ„t? Utan tĂ€vlingsmomentet alltsĂ„.. Om jag inte missminner mig sĂ„ havererade den dĂ€r trĂ„den (rann ut i sanden) pga av att ingen fick tummen ur och upplĂ€t lite ftputrymme till en fil.. eller nĂ„tt liknande.. Men visst, om du vill lĂ€gga upp en liten refill och lite regler nĂ„nstans sĂ„.. 😉

//smulan

Dela pÄ andra sajter

visst jag skulle kunna lĂ€gga upp ett ljudpack fast dĂ„ fĂ„r jag ju inte vara med och tĂ€vla sjĂ€lv 🙂

jag kan dock inte göra röstningsformulÀr och bistÄ med plats till alla(?) medtÀvlande. det fÄr nÄgon annan stÄ för.

Dela pÄ andra sajter

visst jag skulle kunna lĂ€gga upp ett ljudpack fast dĂ„ fĂ„r jag ju inte vara med och tĂ€vla sjĂ€lv 😆

jag kan dock inte göra röstningsformulÀr och bistÄ med plats till alla(?) medtÀvlande. det fÄr nÄgon annan stÄ för.

Det Ă€r ingen som vĂ„gar tĂ€vla med dig Ă€ndĂ„ 😉 Du Ă€r för bra sĂ„ du fĂ„r vara dommare i stĂ€llet.

Dela pÄ andra sajter

BAH! Jag antar gĂ€rna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar pĂ„ i maklig, men föga upphetsande takt. SĂ„ tanka upp sĂ„ kan slaget börja!! đŸ˜Č

//Smulers

Dela pÄ andra sajter

BAH! Jag antar gÀrna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar pÄ i maklig, men föga upphetsande takt. SÄ tanka upp sÄ kan slaget börja!!

kul

jag funderar pÄ om man kanske skulle vÀnta till studio-festivalen Àr över, eller?

det största problemet Àr dock fortfarande vem som vill ta pÄ sig jobbet att göra ett röstningsformulÀr eller nÄgot liknande.

Dela pÄ andra sajter

Äh, varför vĂ€nta? Men som du sĂ€ger.. det Ă€r i det organisatoriska det brister hĂ€r.. TyvĂ€rr. Som vanligt antar jag 😉

Men snĂ€lla nĂ„n?! Kan ni inte engagera er... 😆

//smulan

Dela pÄ andra sajter

nĂ„gon arbetslös med bredband och web-utrymme vore opimalt. 😄

egentligen behöver inte filerna bli sÀrskilt stora. om alla har samma samplingar behöver man ju inte selfkontaina lÄtarna och dÄ blir dom pyttesmÄ.

sÄvida folk inte vÀljer att klippa isÀr samplingarna, den person som lÀggar upp ljudpacket kan ju rexxa alternativa trumloopar sÄ Àr det problemet löst

det fÄr reglerna utvisa.

Dela pÄ andra sajter

Ja, det hÀr lÄter lite roligt.

Har inget deltagit i nĂ„got sĂ„nt hĂ€r sedan 1999. DĂ„ hade vi ett 1h-compo. Man fick en timma pĂ„ sig att ladda hem paketet, göra lĂ„ten och ladda upp. 😄

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...
whats up?

vÀntar fortfarande pÄ att nÄgon frivillig ska ta tag i't. :rolleyes:

jag hinner tyvÀr inte. Men jag kan som sagt bistÄ med samplingar/regler

Dela pÄ andra sajter

Ska jag dra i spaken dÄ kanske? Jag har snabb uppkoppling och webbutrymme.

Vad sÀger vi om regler?

Mitt förslag:

• Endast samplers tillĂ„tna som ljudkĂ€lla.
  • Syntar fĂ„r anvĂ€ndas som en effektburk. T.ex. Subtractor kan generera LFO eller styra effekter osv. Malströms filter kan anvĂ€ndas som inserteffekt. Et cetera... Men Ă„terigen, de fĂ„r inte anvĂ€ndas som LJUDKÄLLA.
  • Man fĂ„r inte redigera samplingarna - varken klippa eller modifiera samplingarna med effekter. Dvs. enbart Reasons effektburkar tillĂ„tna.
  • ALLA samplingar i packet mĂ„ste INTE anvĂ€ndas. Du Ă€r fri att anvĂ€nda vilka av samplingarna du vill anvĂ€nda. Inga samplingar frĂ„n Factory Sound Bank eller andra refills tillĂ„tna.

Ska det finnas krav pÄ versionsnummer? Jag tÀnker pÄ anvÀndare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 Àn?

Jag skrapar ihop lite ljud till "sample pack" nu!

Redigerat av vectro
Dela pÄ andra sajter

Bra initiativ vectro du Àr en klippa.

Ska det finnas krav pÄ versionsnummer? Jag tÀnker pÄ anvÀndare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 Àn?

kan man spara en 3.0-fil i version2.5?

har inte reason framför mig nu sÄ jag kan inte testa.

detta kan helt klart vara ett problem.

jobbigt för dom som kör 3'an nu eftersom man bara kan ha ett reason instalerat samtidigt. eller?

Att man inte fÄr klippa i ljuden Àr en bra regel, pÄ sÄ sÀtt jobbar alla utefter samma möjligheter.

Det hade varit en kul regel om en av samplingarna MÅSTE anvĂ€ndas.

nÄgra kompisar hade den regeln i ett gammalt entimmas kompo 1998.

regeln sa att man va tvungen att anvĂ€nda ett extremt fult trumpet-fanfar-ljud för att fĂ„ vara med. Svinkul 😛

Dela pÄ andra sajter

Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" anvÀnds eller inte.

Men Àr det hemskt att nedgradera frÄn 3.0 till 2.5. BÀttre alternativ? Ska man sÀga sÄ att 3.0-anvÀndare kan encoda en lÄg bitrate mp3:a ocksÄ? Typ 48kbit eller nÄt, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna pÄ nÄgot i alla fall...

Annars Ă€r det fritt fram att anvĂ€nda 3.0 och alla nya burkar det medför. 😛

Dela pÄ andra sajter

Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" anvÀnds eller inte.

Men Àr det hemskt att nedgradera frÄn 3.0 till 2.5. BÀttre alternativ? Ska man sÀga sÄ att 3.0-anvÀndare kan encoda en lÄg bitrate mp3:a ocksÄ? Typ 48kbit eller nÄt, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna pÄ nÄgot i alla fall...

Annars Àr det fritt fram att anvÀnda 3.0 och alla nya burkar det medför. 

ok

jo det Àr nog den bÀsta lösningen. lite synd Àr det ju. En av grundtanken enligt mig Àr ju att man ska kunna analysera varandras sÀtt att jobba och samtidigt lÀra sig nya knep i reason.

men men. det kan inte vara perfekt jĂ€mt 😛

Dela pÄ andra sajter

Det blir bra! jag Àr med....

Ett litet problem med reglerna bara:

Man kan ju modifiera samplingar rÀtt rejÀlt utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter pÄ det och man har en nytt elektroniskt basljud.. (kanske inte sÄ snyggt men ÀndÄ). Det Àr vÀl svÄrt att avgöra var grÀnsen gÄr för nÀr en sampling Àr för mycket modifierad med de modifieringar man kan Ädstakomma med effekterna.. det Àr ju rÀtt sjuka saker man kan göra med t.ex vocodern....

Dela pÄ andra sajter

Man kan ju modifiera samplingar rÀtt rejÀlt utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter pÄ det och man har en nytt elektroniskt basljud..  (kanske inte sÄ snyggt men ÀndÄ).

Med modifiering av samplingar menar jag omarbete av ljudfiler utanför Reason.

SjĂ€lvklart fĂ„r du modulera ljuden hur mycket du vill INOM Reason! Kasta pĂ„ envelopes, vocoders, unison, phaser - ja, gör som du vill. Det Ă€r det som Ă€r poĂ€ngen! 😉

Redigerat av vectro
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter hur kul som helst!

Jag kan försöka börja knÄpa pÄ ett röstningsformulÀr och uppladdningsidor men webutrymme har jag inget.

Om jag kan fixa nÄgot enkelt, kanske nÄgon kan bistÄ med utrymme?

Jag kan inte lova att jag ska fixa nÄgot, men jag kan försöka. BÀst vore om nÄgra fler ocksÄ försökte fixa nÄgot.

Men jag Àr taggad pÄ att anta utmaningen för musikskapandet i alla fall!

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...
Är alla redo? Klara... fĂ€rdiga...

Deja vu, nĂ„gon? 😉

NĂ€rru! 😉

Men blir vi inte fler sÄ kör vi hÀrmed igÄng!

Nu fĂ„r ni jobba fort pöjkar och eventuella flickor... Temat Ă€r Express! 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11082

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.