Jump to content
Annons

Ett kompo vore kul


Sonnert

Recommended Posts

det vore kul om vi hade ett "reason-kompo" altså en tävling där man laddar ner ett ljudpack och får ett tema/ledord att jobba efter.

jag har deltagit i ganska många "Tracker-kompos" och det brukar vara väldigt roligt.

jag vet att det redan finns något liknande i studio-festivalerna, men det vore kul att begränsa det till bara Reason-användare.

reglerna skulle kunna se ut såhär:

någon lägger upp ett packet med olika ljud. (man kanske får klippa i ljuden)

man får bara använda samplingarna, dvs inte subtraktorn eller malströmen för att producera ljud.

man får dock använda syntarnas LFO'er, filter m.m.

någon händig person snickrar ihop en enkel sida (studio?) innehållande röstningsformulär osv.

låtarna kommer självklart att vara "open source" det är ju kul om man kan lära sig något nytt genom att kolla på hur andra jobbar.

edit: just ja. självklart blir det också en omröstning om vilken låt som är bäst, kompositörerna kan dessutom vara anonym tills det att röstningen är avslutad.

nå vad tycker ni om idén? personligen tror jag att det kan bli väldigt roligt

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter inte alls dumt. Fast jag skulle gärna se att vi slängde in några färdiga patchar i subtractorn eller nått också.. Fast det är ju tråkigt om man inte får ändra iofs :rolleyes: ..

Fast detta är väl inte första gången det är uppe? Finns det inte en liknande tråd där det bara handlar om att sätta ihop en låt? Utan tävlingsmomentet alltså.. Om jag inte missminner mig så havererade den där tråden (rann ut i sanden) pga av att ingen fick tummen ur och upplät lite ftputrymme till en fil.. eller nått liknande.. Men visst, om du vill lägga upp en liten refill och lite regler nånstans så.. 😉

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

visst jag skulle kunna lägga upp ett ljudpack fast då får jag ju inte vara med och tävla själv 🙂

jag kan dock inte göra röstningsformulär och bistå med plats till alla(?) medtävlande. det får någon annan stå för.

Link to comment
Dela på andra sajter

visst jag skulle kunna lägga upp ett ljudpack fast då får jag ju inte vara med och tävla själv 😆

jag kan dock inte göra röstningsformulär och bistå med plats till alla(?) medtävlande. det får någon annan stå för.

Det är ingen som vågar tävla med dig ändå 😉 Du är för bra så du får vara dommare i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

BAH! Jag antar gärna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar på i maklig, men föga upphetsande takt. Så tanka upp så kan slaget börja!! 😲

//Smulers

Link to comment
Dela på andra sajter

BAH! Jag antar gärna utmaningen.. Men jag vill vara med. Jag har ingen hemsida, ftp eller dylikt. Jag har dessutom mitt lilla 56.k som puttrar på i maklig, men föga upphetsande takt. Så tanka upp så kan slaget börja!!

kul

jag funderar på om man kanske skulle vänta till studio-festivalen är över, eller?

det största problemet är dock fortfarande vem som vill ta på sig jobbet att göra ett röstningsformulär eller något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

någon arbetslös med bredband och web-utrymme vore opimalt. 😄

egentligen behöver inte filerna bli särskilt stora. om alla har samma samplingar behöver man ju inte selfkontaina låtarna och då blir dom pyttesmå.

såvida folk inte väljer att klippa isär samplingarna, den person som läggar upp ljudpacket kan ju rexxa alternativa trumloopar så är det problemet löst

det får reglerna utvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här låter lite roligt.

Har inget deltagit i något sånt här sedan 1999. Då hade vi ett 1h-compo. Man fick en timma på sig att ladda hem paketet, göra låten och ladda upp. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
whats up?

väntar fortfarande på att någon frivillig ska ta tag i't. :rolleyes:

jag hinner tyvär inte. Men jag kan som sagt bistå med samplingar/regler

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag dra i spaken då kanske? Jag har snabb uppkoppling och webbutrymme.

Vad säger vi om regler?

Mitt förslag:

  • Endast samplers tillåtna som ljudkälla.
  • Syntar får användas som en effektburk. T.ex. Subtractor kan generera LFO eller styra effekter osv. Malströms filter kan användas som inserteffekt. Et cetera... Men återigen, de får inte användas som LJUDKÄLLA.
  • Man får inte redigera samplingarna - varken klippa eller modifiera samplingarna med effekter. Dvs. enbart Reasons effektburkar tillåtna.
  • ALLA samplingar i packet måste INTE användas. Du är fri att använda vilka av samplingarna du vill använda. Inga samplingar från Factory Sound Bank eller andra refills tillåtna.

Ska det finnas krav på versionsnummer? Jag tänker på användare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 än?

Jag skrapar ihop lite ljud till "sample pack" nu!

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ vectro du är en klippa.

Ska det finnas krav på versionsnummer? Jag tänker på användare av 2.5 som kanske inte har uppgraderat till 3.0 än?

kan man spara en 3.0-fil i version2.5?

har inte reason framför mig nu så jag kan inte testa.

detta kan helt klart vara ett problem.

jobbigt för dom som kör 3'an nu eftersom man bara kan ha ett reason instalerat samtidigt. eller?

Att man inte får klippa i ljuden är en bra regel, på så sätt jobbar alla utefter samma möjligheter.

Det hade varit en kul regel om en av samplingarna MÅSTE användas.

några kompisar hade den regeln i ett gammalt entimmas kompo 1998.

regeln sa att man va tvungen att använda ett extremt fult trumpet-fanfar-ljud för att få vara med. Svinkul 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" används eller inte.

Men är det hemskt att nedgradera från 3.0 till 2.5. Bättre alternativ? Ska man säga så att 3.0-användare kan encoda en låg bitrate mp3:a också? Typ 48kbit eller nåt, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna på något i alla fall...

Annars är det fritt fram att använda 3.0 och alla nya burkar det medför. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de som kör 2.5 kan inte öppna 3.0-filer oavsett om ingen "3.0-burk" används eller inte.

Men är det hemskt att nedgradera från 3.0 till 2.5. Bättre alternativ? Ska man säga så att 3.0-användare kan encoda en låg bitrate mp3:a också? Typ 48kbit eller nåt, bara för att 2.5-folk ska kunna lyssna på något i alla fall...

Annars är det fritt fram att använda 3.0 och alla nya burkar det medför. 

ok

jo det är nog den bästa lösningen. lite synd är det ju. En av grundtanken enligt mig är ju att man ska kunna analysera varandras sätt att jobba och samtidigt lära sig nya knep i reason.

men men. det kan inte vara perfekt jämt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bra! jag är med....

Ett litet problem med reglerna bara:

Man kan ju modifiera samplingar rätt rejält utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter på det och man har en nytt elektroniskt basljud.. (kanske inte så snyggt men ändå). Det är väl svårt att avgöra var gränsen går för när en sampling är för mycket modifierad med de modifieringar man kan ådstakomma med effekterna.. det är ju rätt sjuka saker man kan göra med t.ex vocodern....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju modifiera samplingar rätt rejält utan att man behöver klippa i dem. T.ex ett kort envelope, pitcha ner mycket, ett filter på det och man har en nytt elektroniskt basljud..  (kanske inte så snyggt men ändå).

Med modifiering av samplingar menar jag omarbete av ljudfiler utanför Reason.

Självklart får du modulera ljuden hur mycket du vill INOM Reason! Kasta på envelopes, vocoders, unison, phaser - ja, gör som du vill. Det är det som är poängen! 😉

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter hur kul som helst!

Jag kan försöka börja knåpa på ett röstningsformulär och uppladdningsidor men webutrymme har jag inget.

Om jag kan fixa något enkelt, kanske någon kan bistå med utrymme?

Jag kan inte lova att jag ska fixa något, men jag kan försöka. Bäst vore om några fler också försökte fixa något.

Men jag är taggad på att anta utmaningen för musikskapandet i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...