Jump to content
Annons

Recommended Posts

Virrep (oregistrerad)
Postat

Tjena Studioforum! Jag precis börjat bygga på min första egna hemstudio.

Men då jag inte är helt nöjd med akustiken, eller stereobilden som blir i rummet.

Så skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på hur jag kan optimera min placering av högtalare och bord för att få en optimal ljudbild.

Läste nyss i SoS att man borde undvika att sitta i mitten av ett fyrkantigt rum då man mixar. citat

"It is also vitally important not to end up sitting in the centre of a square room when mixing. as there is usually a huge 'bass suck out'

in the middle of the room, that leads you to believe your mixes have far less low end than they really do."

I rummet finns ett hemmagjort studiobord, som står 1.6m från väggen till högtalarna och 120 cm från mig och högtalarna. en 50x60cm stor garderob till höger om mig. och bakom studiobordet står det en säng.

Vill även tillägga att jag är helt grön inom akustik. Det lilla jag har lärt mig är enbart av mina högtalar-manualer.

Bifogar bilder och planlösning på mitt studiorum. Tacksam för snabba svar. Mvh Viktor

post-31561-0-49713300-1360591439_thumb.jpg

post-31561-0-36401200-1360591964_thumb.jpg

post-31561-0-40152200-1360592110_thumb.jpg

post-31561-0-76367000-1360592140_thumb.jpg

Annons
Postat

Tjena!

Sprang över den här serien på tuben igår, ta en titt på några av videorna så kan du nog få en bra uppfattning om hur du kan snabbt och billigt spetsa till sovrumet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.