Jump to content
Annons

Stråk-Hartz


van Caine

Recommended Posts

Gott folk! Jag har köpt en ny stråke som jag leker järnet med, men eftersom det är första gången jag faktiskt spelat med just stråke så har jag dålig koll på hartz.

Det jag har redan är ett svart hartz som kommer från det Tyska företaget Pirastro, Pirastro Schwartz Rosin (verkar vara modellbeteckningen på just den). Jag köpte mig veterligen det mjukaste hartzet i affären, men det står ändå "hård" på sidan.

Jag är inte missnöjd som så, jag får fin ton i instrumenten och det andra jag spelar på, men jag känner att stråken borde kunna få lite bättre bett ändå, plus att jag måste bättra på stup i kvarten vilket gör strängar och metaller ganska kläggiga efter en dag av harmonisk glädje... Dessutom tenderar de få en lätt sandig karaktär efter en stunds spelande utan påfyllning av gnugg från kakan.

Den stråke jag har nu är en fullängds violinstråke (74cm), men jag kommer skaffa på mig cello- och bas-stråkar åsså.

Min fråga då är om nån har nåt schysst förslag på ett bättre hartz, och i så fall var man skulle kunna hitta just det? Jag bor i Göteborg, men det viktiga är att hitta det bästa jag kan få tag på, logistik får posten sköta i värsta fall :-)

Bör kanske påpeka redan nu åsså att jag sitter i slutproduktion månaden ut, så jag kommer kolla av forumet när jag hinner och orkar. Hoppas inte ni tar illa upp ifall svar kan dröja, men jag återkopplar på eventuella svar så fort jag kan :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där!

Nu har du ju inte skrivit vilket instrument du använder till stråken, men, Jag har ett favoritharts till min fiol/nyckelharpa. Heter numer Larica ( hette tidigare Liebenzeller). Larica Gold II, närmare bestämt. Om man tar för "grovt" (kladdigare) harts så får man just det problemet med att det blir väldigt kladdigt på strängarna. Om du tex ancänder cello-kontrabasharts till fiol. Det blir ett jädra bett, men det är svårt att få en bra ton. Olika sorters harts med olika hårdhet är ämnade för olika instrument. Eftersom du bor i Gbg, så kan du ta kontakt med violinbyggare Peder Källman. Han har ateljé i stan och är grymt kunnig.

http://www.pederkallman.se

Mvh Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar!

Än så länge har jag spelat på lite allt möjligt, vad gäller riktiga instrument så har det framför allt varit balalajka, cittra, gitarr, elgitarr, manolin, och ett stålsträngat ök som en gång i tiden var en akustisk gitarr. Men mest spelar jag på metall-skrot, slinky, trattgramofon, och en hel hög andra resonanta material jag kan hitta :-)

Det som irriterat mig är att jag får de alldeles perfekta egenskaperna när stråken är precis nygnuggad med mellan 2 till 3 drag fram och tillbaks, men jag klurar på om inte det egentligen är för mycket för vad som är brukligt, för det tar inte lång stund att slita ut det. En stråke ska väl inte behöva hartzas oftare än med åtminstone några dagar emellan vanligtvis va? För mig är det ibland uppåt en gång i timmen än så länge...

Anyway, grymt förslag med Peder Källman! Ska ta kontakt med honom, som violinmakare låter han som precis den person jag velat tala med hela tiden :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vet inte hur det har gått för dig, men, undrar om det inte då kan bero på taglet (Håret på stråken)?

Kan det vara så att du har fått skräp på taglet (läs; kladdat med fingrarna eller liknande), som gör att hartset snabbt försvinner?

Det går att tvätta taglet också. Använd gärna sprit... ja, på taglet då. Var dock försiktig så du inte "spritar till" taglets infästning i spets eller för nära froschen. Då kan taglet lossna... Har även för mig att det funkar bra med typ vatten och diskmedel, men samma där, få inte in väta vid spets och frosch. När det har torkat sen, hartsa in och testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...