Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Visste inte riktigt vart jag borde lägga den här tråden så la den här.

Har 2 frågor angående den här låten.

Först och främst undrar jag vad en sådan kick som dom använder sig heter eller vart jag kan få tag på en sådan sampling.

Och sedan undrar jag även om nån skulle kunna ha lite tips på hur dom får till leadet så fruktansvärt härligt, typ "lysande" och mer "organiskt" en synth låter ju mer syntetiskt eller vad man ska säga, jag skulle aldrig ens kunna lista ut vad det är för ljudvåg dom använder. Det borde ju vara distortion på något vis, men hur, jag vrider och vänder på olika typ av distortions men lyckas aldrig ens komma nånstans i närheten av något i stil med det här.

Leadet börjar 02:35 och kicktrumman börjar på 03:10.

Tack på förhand!

Här kommer låten:

Annons
Postat (redigerat)

Hörde inget lead vid 02:35... men är det kanske den pulserande paden i bakgrunden? Det är väldigt lätt att fixa. Det är en sampling av en kör som man lägger lite stutter och reverb på.

Vid 03:10 så skulle jag kolla efter orchestral percussions eller liknande.

Redigerat av Tomas Bykowski
Postat

God morgon.

Kicken som kommer in 3:10 är en del av ett akustiskt trumset dränkt i reverb. De har reverb på de mesta, ibland subtilt, ibland inte. 🙂

Kan inte riktigt hitta de leadljud du pratar om. Det är många ljud som moduleras här.

Fridens.

Postat (redigerat)

Angående leadljudet så tänkte jag direkt Korg Wavestation eller Roland D50, men numera finns det såklart ett gäng alternativ till dessa syntar antar jag. Det är alltså ett wavetable", ett antal korta vågformer som ljudet sveper mellan. Det kan innehålla alla möjliga ljud, även percussion såklart som jag tycker att jag hör i det här "leadet".

Redigerat av Berg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.