Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla studio kunniga . Ska få låna hem en Mytek Stereo96 DAC som jag ska koppla till mitt Motu UltraLite mk3 Hybrid .

Enl säljaren ska jag koppla ihop dom med en Spdif kabel .

Vad är det för kabel ? När jag sökte på en butiks hemsida så dök det upp flera vanliga RCA kablar .

Är det samma sak ???

Annons
Postat

Det är inte vanliga audiokablar (men det är oftast vanliga RCA-kontakter som används), utan det ska vara koaxialkabel med en impedans på 75 Ohm - eller så kan det vara optisk fiberkabel med TOSlink-kontakter, om det finns optiska anslutningar i båda enheterna.

http://wiki.kontrollrummet.com/SPDIF

Postat

Tack , är AES/EBU det bästa alternativet ?

Går det att köpa i din butik ?

Postat

När jag gogglar verkar det finnas en uppsjö på olika AES/EBU från en hundring till flera tusenlappar och dessutom olika sorters kontakter .

I Motu manualen står det bara att det ska va S/PDIF digital .

Hur ska jag veta vad jag ska köpa ?

Butiken där jag ska få låna Mytek verkar inte ha kablar .

Postat

AES/EBU är en balanserad variant med 110 Ohms impedans och XLR-kontakter - och den kan du inte använda om det är SPDIF du har på burkarna som ska kopplas ihop.

Den digitala överföringen är så okänslig, att du ledigt kan använda den billigaste kabeln du hittar.

Vanlig antennkabel på 75 Ohm, med RCA-kontakter funkar lika bra som något annat. Likadant med plastfiberkabel med TOSlink-kontakter för runt en hundring. Det är ingen raketforskning med digital kabel, som vissa försäljare säkert gärna vill övertyga kunderna om, för att sälja svindyra kablar som inte gör någon som helst skillnad mot billiga... 😉 Jag har både optisk och koaxial SPDIF-kabel i lager, i lite olika längder, om du inte skulle hitta något vettigt i en lokal butik där su bor.

Det du måste kolla upp är helt enkelt vilken sorts anslutningar som finns och kolla att samma sorts anslutningar finns i båda burkarna.

Postat

I Motu manualen står det Spdif Digital

Jag testade att sätta i en RCA kontakt men den sortens anslutning funkade inte , hur tar jag reda på vilken anslutning Motu kortet har när det bara står Spdif Digital i manualen ?

Postat

Tittar på baksidan av ljudkortet, kanske...?😉

Mytek finns det tydligen två versioner av. en äldre som saknar optisk SPDIF - och en nyare som har både optisk (TOSlink) och elektrisk (RCA).

http://www.mytekdigital.com/download_library/index.htm

MOTU-ljudkortet har enbart elektrisk SPDIF (RCA), så oavsett vilket så är det SPDIF-kabel med RCA-kontakter som behövs.

http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3/i-o.html

Postat

Tack , jag ringde e-music där jag köpt Motun och han sa samma som du och rekommenderade denna kabel :http://www.emusic.se/product/14435/-Audiokabel--S-PDIF%28RCA%29-ha-ha--coaxial--1m

Ska höra med Mytek importören vilken version det är jag ska få låna hem .

Vad menas med elektrisk SPDIF ?

Det står bara digital , vad jag kan se ?

Postat

Elektrisk = koaxialkabel som man skickar elektriska signaler i, på samma sätt som med vanlig audiokabel.

Optisk = fiberkabel där signalen istället skickas med ljus, men det är samma digitala signaler som med elektrisk SPDIF.

• 2 veckor senare...
Postat

Der var den nyare versionen av Mytek Stereo96DAC jag fått låna och jag tänker köpa den .

Mytek förbättrade ljudet från Motu UltraLite mk3 Hybrid enormt .

Mycket klarare och detalj rikare , speciellt när jag jobbar med många tracks .

Bara ett problem : när jag ska jobba i 88.2 KHz (jag har ställt om i Motus audio console och i REAPER) får jag ett felmed. "Fel . The Motu Audio can not be configured while audio is running . Close all audio applications and try again."

Men jag har ingen audio application öppen .

Vad är fel ? I Myteks manual hittar jag inget om hur jag ändrar sample rate .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.