Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har precis byggt en vägg i min gillestuga cc450 som nu är ett rum, den består av 2x13mm gips, 45mm isolering, 95-reglar, 2x13mm gips på utsidan.

Till detta har jag ett flytande golv 45x95 cc600 på insidan av rummet som ligger på Auralex u-boat, med 45mm isolering i botten samt 22mm golvspån.

Tanken är att detta görs som del 1 för att se om grannarna tittar snett eller om det är tillräckligt dämpande för att spela dagtid.

Jag upplever att bastransmissionen från kaggen till övervåningen är förvånansvärt kännbar med ett flytande golv.

Befintliga väggar är enkelgips med plåtregel som jag tycker dämpar de högre registren tillräckligt bra då det är på nedervåningen.

Den bakre väggen är betong vilket kan vara en bov i dramat.

Jag gissar dock att dessa vidarebefodrar basen uppåt i betongbjälklaget.

Jag upplever även att det känns som att baskaggen får en överdriven förstärkning i rummet som är 2,5x2,7m.

Om jag placerar basfällor i hörnen så eliminerar jag förstärkningen av de låga frekvenserna.

Detta i sin tur borde ju innebära att det totalt sett blir mindre basvåg i rummet som trycker på innerväggarna.

Är jag ute och cyklar?

Jag funderar på om 1 eller 2 lager limmar golvgips behövs för att döda basen lite.

Befintliga konstruktionen gör inte det, missbedömde hur mycket u-boat:en skulle hjälpa tlll tror jag.

Tacksam för tips!

Se bifogad skiss.

post-33064-0-71757500-1360497293_thumb.jpg

Annons
Postat

Går kaggeljudet genom det flytande golvet o sen upp genom betongväggarna? Eller direktljud genom taket?

Om det mesta går vägen ner genom golvet o upp genom väggarna kanske ett trumpodium upphängt i rep i taket skulle minska ljudläcket till kök o grannar. Staga med smårep åt sidorna så att inte trummisen kan "svänga" för mycket.

Bara en tanke från en icke akustiker...

Postat (redigerat)

Hej!

Låt någon knacka med en hammare på ditt reglade golv samtidigt som du går runt och lyssnar i huset. Lyssna på olika platser i rum och håll örat mot golv, skiljeväggar, vent osv. Med andra ord kan det gott och väl vara luftburet ljud som behöver dämpas. Rw 30 dB dörr och 48 dB vägg är för lite dämpning för trummor i den byggnad du beskriver.

Är mellanbjälklaget (ditt tak) i trä så behöver du defintivt bygga ett helt flytande rum vars väggar och tak helst vilar mot det frikopplade golvet. Det går även att använda "iso hangers" som pendlas ned från bef. tak. U-boats på 45-reglar och spån är en väldigt lätt konstruktion. Det du kan göra är att styva upp golvet med att limma på ceminwood eller golvgips, alt. trädgårdsplattor eller betong. Men innan du gör något, ta först reda på vilket sätt och vilken väg ljudet smiter ut.

Redigerat av wellness music
Postat

Ljud är ganska enkelt....

Isolering kräver endast två fysiska egenskaper för att fungera.

1) Helt tätt! (Gör att inga partiklar i luften kan röra sig ut ur rummet.)

2) Massa. (Förhindrar att vibrationer från alstrande energi fortplantas vidare och förstärks genom egenresonans.)

När bägge av dessa problem är lösta så ger du dig på basfällor och annan akustikreglering för att justera rummets respons på ljud. Med andra ord det du själv hör.

Finns ingen anledning att börja i fel ände.

Piiiz!

/Mojje

Postat (redigerat)

En liten fundering på ämnet: Hur funkar sågspån i väggar osv? Mitt rum som är ganska litet har både golv tak o väggar byggda i trä med sågspån som isolering mot kyla, kåken är byggd tidigt 30-tal. Inspelningsljudet där inne blir ganska bra, hur mycket det läcker ut utanför kåken vet jag inte.

Men att bygga ett trumgolv av lastpallar, fylla dem med spån, sen lägga på en skiva på det blir väl ett ganska enkelt bygge. Lika att bygga en innervägg av valfritt virke, sen fylla på med en dm tjockt spån. Sågspån kan man väl få tag i gratis om man bor på rätt ställe.

Men dämpar det utljudet sämre eller bättre än tex rockwool?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

En liten fundering på ämnet: Hur funkar sågspån i väggar osv? Mitt rum som är ganska litet har både golv tak o väggar byggda i trä med sågspån som isolering mot kyla, kåken är byggd tidigt 30-tal. Inspelningsljudet där inne blir ganska bra, hur mycket det läcker ut utanför kåken vet jag inte.

Men att bygga ett trumgolv av lastpallar, fylla dem med spån, sen lägga på en skiva på det blir väl ett ganska enkelt bygge. Lika att bygga en innervägg av valfritt virke, sen fylla på med en dm tjockt spån. Sågspån kan man väl få tag i gratis om man bor på rätt ställe.

Men dämpar det utljudet sämre eller bättre än tex rockwool?

Som ditt hus är byggt får du fördelen (om du inte har lättstörda grannar förstås) att basen kan smita igenom vilket är till fördel rent akustiskt men till nackdel vad gäller ljudisolering. Spån eller mineralull som isolering dämpar i sig inte speciellt mycket vad gäller ljudisolering i det lägre frekvensområdet.

Som Mojje skrev tidigare i tråden så behövs tunga och styva konstruktion som är lufttäta för att ljudisolera. Vill även lägga till en sak i sammanhanget och det är stomljudsisolering (avvibrering). Isoleringens främsta uppgift här är att absorbera den resonans som uppstår i rummet mellan skivmaterialen.

Att bygga ett podie som du beskriver tillför egentligen inget. Däremot om du bygger ett tungt podie som vilar på ett elastiskt underlag får du en stomljudsisolering, dock ingen luftljudsisolering.

Postat

Hej igen och tack för era tips!

Fastigheten är byggd av prefabbetongblock 1994, både yttervägg och mellanbjälklag är av betong med nån form av isolering i mitten.

Detta "tak" = mellanbjälklag ovan trumrummet dämpar tillräckligt i de övre frekvenserna, då målet endast är att inte störa grannarna.

Därför tror jag att den Rw48-vägg samt Rw30-dörr (som kompletteras senare med mdf och extra tätlist) räcker för mig.

När vi provspelade igår så stod jag på ekparketten ovanför trumrummet, parketten ligget på tunn läkt med sand som stöd emellan.

Jag kände då kaggedunket i fötterna, det är det som jag upplevde som märkligt.

Bakom mig i ena hörnet genar det vattenledningar upp genom bjälklaget, Grattis till mig där 🙂

De går ända upp till grannen, med avstick till mitt kök.

Kan det vara så enkelt att gipslådan runt dessa rör svänger av basvågen och trycker upp i bjälklagen som gör att jag kännner dunk i mina fötter?

Har lagt med bilden igen med 2 röda ringar för hålet i bjälklaget.

Jocke

post-33064-0-59463200-1360506969_thumb.jpg

Postat

Hej igen och tack för era tips!

Fastigheten är byggd av prefabbetongblock 1994, både yttervägg och mellanbjälklag är av betong med nån form av isolering i mitten.

Detta "tak" = mellanbjälklag ovan trumrummet dämpar tillräckligt i de övre frekvenserna, då målet endast är att inte störa grannarna.

Därför tror jag att den Rw48-vägg samt Rw30-dörr (som kompletteras senare med mdf och extra tätlist) räcker för mig.

När vi provspelade igår så stod jag på ekparketten ovanför trumrummet, parketten ligget på tunn läkt med sand som stöd emellan.

Jag kände då kaggedunket i fötterna, det är det som jag upplevde som märkligt.

Bakom mig i ena hörnet genar det vattenledningar upp genom bjälklaget, Grattis till mig där 🙂

De går ända upp till grannen, med avstick till mitt kök.

Kan det vara så enkelt att gipslådan runt dessa rör svänger av basvågen och trycker upp i bjälklagen som gör att jag kännner dunk i mina fötter?

Har lagt med bilden igen med 2 röda ringar för hålet i bjälklaget.

Jocke

Lite snabbt; Rw 48 är på tok för lite för att dämpa ett trumset. Prova att låt någon slå på virveln resp. bastrumman fritt hängande i luften och gör samma test igen. Hörs dessa fortfarande igenom är det luftburet och eller flankljud som smiter igenom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.