Jump to content
Annons

olika ljudbilder (hjälp)


zplinna

Recommended Posts

Hej hoppas att någon kan hjälpa mig med följande proble

Har överfört ett par låtar från reason till audiofiler sedan redigerat dom i cooledit så att dom får ungerfär samma ljudstyrka.

När jag sedan bränner dom till cd och ska lyssna på dom i "vanliga" stereon är ljudbilden en helt annan basen är hög ljudet är väldigt dåvt ungefär som att hålla för öronen när man lysnnar på annan musik.

Frågan är vad jag kan göra åt detta eller.

Jag använder reaason till musiken.

Lägger på sång i cooledit.

har ett M audiophile 2496 (inställt på full utsignal)

har ett yamaha 12/4 nånting mixer bord (där alla reglage är i "neutralt" läge)

och ett par Fostex PM monitorer aktiva med (gain kontroll på baksidan)

Skulle vara glad om någon kunde komma med lite hjälp!

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kanske "Loudness-knappen" intryckt på din steror så det blir mer bas?

Kanske stereon låter skit?

Kanske dina högtalare och deras placering lurar dig i mixningen?

Du kanske måste lära dig kompensera för dina monitorers brister?

bara några tankar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske måste lära dig kompensera för dina monitorers brister?

Låter som en ganska så trolig förklaring...

Många monitorer går inte alls lika djupt i basen som vanliga stereohögtalare gör, vilket innebär att du helt enkelt inte hör all bas i dina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kanske oxå bör lära dig hur dina studio högtalare låter. Högtalarna jag kör vid datorn här hemma vet jag ger midre märkbar bas än vad som låter i stereor och i hörlurar osv. Därför kompenserar jag detta genom att alltid sänka basen lite extra i frekvenserna som jag vet inte kommer ut väl i datorn. Eller helt enkelt bara ta på mig mina lurar 🙂...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

och såga inte mixen efter en enda lyssning i ett annat system. Kör på några olika - i mp3spelaren, i bilen eller hos mor&far.

Det finns ett nätt litet program som heter Harbal där man kan jämföra eq´n mellan låtar, och justera eqn därefter. Alltså - ladda in en favvolåt med bra mix, skapa en kopia av eqn på hela låten - öppna din egen låt - smält om den med favvolåtens eq. smack bang dang , shiny sound on the program.

Link to comment
Dela på andra sajter

och såga inte mixen efter en enda lyssning i ett annat system. Kör på några olika - i mp3spelaren, i bilen eller hos mor&far.

Det finns ett nätt litet program som heter Harbal där man kan jämföra eq´n mellan låtar, och justera eqn därefter. Alltså - ladda in en favvolåt med bra mix, skapa en kopia av eqn på hela låten - öppna din egen låt - smält om den med favvolåtens eq. smack bang dang , shiny sound on the program.

Hej-MÅSTE kolla in den pluggen...bara för att testa...

*MAXMAXMAX -kolla hur många postningar du har!...och skriv genast ett nytt inlägg i religions-tråden! *(nej...då blir de ju fel antal plötsligt...osis...) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...