Jump to content
Annons

Problem med ljudkort

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Hallå! 🙂

Köpte ett Audiobox USB från presonus.

Jag kopplar in den till min macbook pro med logic pro, då den därav börjar lysa. Ingenting dyker upp på bildskärmen men det står i manualen att ingen installations krävs på mac, så fine.

Jag kopplar in mina shure 840-hörlurar och sätter på musik som jag har i logic pro, men utan något ljud ur hörlurarna. Varför?

Jag sätter in mitt M-audio keyrig 88es i ljudkortets midi in från midikeyboardens midi out, men keyboarden lyser inte alls som den annars gör om man kopplar den direkt in i datorn via USB. Varför, behöver man någon strömadapter i keyboarden också? Känns som den borde få ström från ljudkortet och datorn.

Tack för svar! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Jag antar att du ser ljudkortet i Logics inställningar eller under maskinvara i systeminställningarna?

Edit: förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Postat

Jag antar att du ser ljudkortet i Logics inställningar eller under maskinvara i systeminställningarna?

Edit: förtydligande

Hittar ingenting :/ Man ska väl endå kunna lyssna på youtube och sånt också och inte bara i ett DAW antar jag...

Tack för svaret!

Postat

Hittar du ingenting, då fattar inte datorn att ljudkortet är där.

Om du tittar under "ljud" i Systeminställningar på datorn, vad ser du då?

Postat

Hittar du ingenting, då fattar inte datorn att ljudkortet är där.

Om du tittar under "ljud" i Systeminställningar på datorn, vad ser du då?

det likadant ut som när ingenting är inkopplat, är det något särskilt man ska kolla efter där?

Ljudkortet lyser ju så det känns ju som att det borde funka 🤪

Postat (redigerat)

Är ljudkortet rätt installerat borde du se Audiobox/Presonus under ljud ut/in.

Har du provat dra ur ljudkortet, starta om, stoppa i sladden igen?

Edit: Följde det med någon installations-cd eller något?

Redigerat av BluesBoy
Postat

Är ljudkortet rätt installerat borde du se Audiobox/Presonus under ljud ut/in.

Har du provat dra ur ljudkortet, starta om, stoppa i sladden igen?

Edit: Följde det med någon installations-cd eller något?

Enligt manualen så ska det bara vara att koppla in den för Mac. Kollade nya drivrutiner på Presonus hemsida men det var också bara tillgängligt för Windows.

Har provat att starta om, stoppa i sladden igen osv men utan resultat, vilket är väldigt konstigt tycker jag då den alltså endå lyser 🙁

Köpte den beggad på 4sound, men dem brukar kolla så grejer funkar innan dem tar in dem

Postat (redigerat)

Funkar inget ljud alls? Inte ens det inbyggda?

Jo det inbyggda funkar fint som det ska

http://forums.macrum.../t-1305087.html Här hittade jag en liten tråd om en som har samma problem och dem pratar något om att den som hade ljudkortet innan mig "låser" ljudkortet till det första usb-porten eller hur man ska förklara, du får gärna läsa själv om du orkar.

Dem snackar även att man kan kolla om ljudkortet finns under Audio Midi Setup, men hittar det ej där heller 😏

Redigerat av Bergstrom93
Postat (redigerat)

Hmmm, ok. Under midi, har du testat att lägga till en ny enhet?

Japp, men dök inte upp något annat förutom det inbyggda där heller. Börjar bli lite orolig nu...

Uppskattar din hjälp!

Edit: Kan man någonstans på datorn hitta någon form utav USB-mapp, så man tex kan kolla hur det ser ut där. Eftersom ljudkortet är ju endå ikopplat i ett utav dem.

Redigerat av Bergstrom93
Postat (redigerat)

Uppskattar din hjälp!

Än så länge har du ju inte fått någon hjälp. 😛

Börjar ta slut på idéer nu....finns andra här på forumet som är klart mer kunniga inom det här området än jag, så vi får hoppas att det dyker upp någon så småningom.

Så det enda du ser, om du tittar på ljud i datorns systeminställningar, är "hörlurar" på ljud ut?

Har du fler lediga USB-portar? Antar att du provat alla i så fall?

Edit: Kan du testa kortet på en annan dator?

Edit 2: Har du flera USB-prylar igång? Testa i så fall att endast köra ljudkortet och se om datorn kan hitta det då.

(Ryck ur kabel, starta om datorn, tryck i kabeln när datorn startat klart)

Redigerat av BluesBoy
Postat

Än så länge har du ju inte fått någon hjälp. 😛

Börjar ta slut på idéer nu....finns andra här på forumet som är klart mer kunniga inom det här området än jag, så vi får hoppas att det dyker upp någon så småningom.

Så det enda du ser, om du tittar på ljud i datorns systeminställningar, är "hörlurar" på ljud ut?

Har du fler lediga USB-portar? Antar att du provat alla i så fall?

Edit: Kan du testa kortet på en annan dator?

Edit 2: Har du flera USB-prylar igång? Testa i så fall att endast köra ljudkortet och se om datorn kan hitta det då.

(Ryck ur kabel, starta om datorn, tryck i kabeln när datorn startat klart)

Haha det är tanken som räknas! 😉

Testade den på en windows vista och där sa datorn att den har hittat en okänd enhet, men på windows så måste man installera drivrutinerna för att det ska funka så man ska väl antagligen göra det först.

Funderar på att uppgradera mig från Lion till Montain Lion och kolla om det kanske blir någon skillnad då eftersom det fans drivrutiner till ML 🙂

Postat

Ja, du skulle ju kunna uppgradera OS:et och se om det gör någon skillnad. Låter lite konstigt för mig, men å andra sidan är det ju datorer vi snackar om. 😉

Tråkigt bara att inte fler nappat på tråden, för som sagt, det finns många andra som är mer insatta i sådana här problem än jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.