Jump to content
Annons

Köra DAW i Windows via Parallels - Prestandaförlust/Aspekter


Joel Liljekvist

Recommended Posts

Godkväll!

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, men antar att detta är ett någorlunda bra ställe.

Tänkte kolla med alla wiz'es som sitter här (förhoppningsvis) huruvida det uppstår någon större prestandaförlust om man skulle försöka sig på att köra t.ex FL via parallels på min mac? Har försökt sökt runt men hittar inget direkt svar på frågan. Just nu bootcampar jag för att kunna använda det någon enstaka gång, känns lite sådär. Hade ju varit väldigt smidigt att bara kunna dra igång parallels för en kortare session. Ja, jag är en smula lat.

Nåväl. Är det någon som har erfarenhet av detta? Som vet om det är någon större idé? Datorn jag sitter på är av de nyare macarna från i sommras. 8GB minne & fyrkärning prolle. Så ett någorlunda hyfsat kraftpaket! Kan detta vara en möjlighet?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det funkar väl, även om du får en prestandaförlust. Det är dock inte troligt att ditt ljudkort stöds (om du har ett externt) när du kör Parallells, men det interna finns ju. Jag har kört Wavelab i Parallells på en MacBook, Duo Core, det funkade.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar väl, även om du får en prestandaförlust. Det är dock inte troligt att ditt ljudkort stöds (om du har ett externt) när du kör Parallells, men det interna finns ju. Jag har kört Wavelab i Parallells på en MacBook, Duo Core, det funkade.

Låter som att det kanske är en bättre idé att bara köra Bootcamp tills vidare om så är fallet. Hade ju varit trevligt att nyttja ljudkortet man faktiskt har hemma istället för interna grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske funkar nuförtiden, vet ej, men jag tror att Parallels bara har stöd för det interna ljudkortet.

Jag ville redigera i Wavelab så jag körde Parallels Desktop (6:an har jag för mig) på en MacBook, och det funkade inte med MBox Minin. Parallels hade inte drivrutiner för det kortet, så man var tvungen att köra med det interna kortet, men man klarade ju sig bra på det.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Wut? Finns Parallells fortfarande??

Ska det inte gå att installera Windows rätt upp och ner på Mac nu? Vill minnas en polare gör så, med Windows XP på en partition och MacOS X på en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Boot Camp har funnits i flera år. Och det är ju bra ifall man ibland behöver rulla Windows och ibland OS X.

Fördelen med Parallells är när man i stort använder OS X men då och då behöver använda en applikation som bara finns tillgänglig i Windows. Med Parallells behöver man inte starta om datorn utan kan sköta den uppgiften i ett fönster inuti OS X.

Det finns alternativa lösningar baserade på Wine som jag använder ibland men Parallells verkar mer användarvänligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boot Camp och Wine funkar enbart på intelmacar. Tror det är samma med Parallells.

Kan jag iof tänka mig! Spelar inte så stor roll för mig ändå, har separata PC-burkar för studio, videoklippning, och surf/spel redan, för att inte nämna två laptops (varav den ena har DVD-spelare och den andra ett faktiskt batteri...yay...), så en till skulle kännas bra menlöst :-)

Surt bara att ingen av de Mac:ar jag har går att använda till att göra egna Altiverb-impulser med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att göra altiverbimpulser i Windows då?

Kolla om du hittar tredjeparts program att skapa impulser med som du sedan ev kan importera till Altiverb eller konvertera till dess format. Alternativt importera/konvertera till TL Space.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började använda Altiverb hade jag planer på att överföra alla impulser jag samlat på mig dit. Men det visade sig vara onödigt krångligt. Så jag använde Space Designer (i Logic) och Altiverb parallellt. När sedan Cubase blev med eget impulsreverb sjönk behovet av Altiverb. det finns riktigt användbara efterklanger i Altiverbs bibliotek, men det känns som att dom ogärna släpper in en själv eller tredjepart i biblioteksmapparna. Idag använder jag max ett altiverb per projekt. Resten av reverbandet överlåter jag till Space Designer eller REVerence.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...