Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare! 🙂

Nu är det så att jag har ganska stora problem när jag arbetar med Cubase och jag ska skriva ut mitt problem lite kort. Det laggar så in i h*lvete när mina projekt har utvecklats och lagt på sig en hel del VST's och effekter, men det är helt lagfritt när det inte "vuxit" på sig. Tror inte att det har med buffer-length att göra, då jag vet att andra har haft problem med det, har nämligen redan kollat och fixat. Antar att detta är ett problem som är orsakat av att jag har för lite ram? Har just nu 4 GB ram, men funderar att uppdatera till 8 GB eller 16 GB. Vad skulle ni säga att jag har mest användning för om nu detta är problemet? Ska jag i sådannafall satsa på 8 GB eller 16 GB? Är det ens nödvändigt med 16 GB ram? Ber om ursäkt om det kanske finns redan existerande trådar med detta problem, men är helt ny här och vad jag hittade, så fanns det inga.

Tacksam för hjälp och svar! 😆

Norrby17.

Redigerat av Norrby17
Annons
Postat

Enligt min mening är det kraftig CPU som gäller för att burken skall orka dra allt. Nu kör jag en i5 2500K@4,6ghz och jag ligger hitills inte över 30% på CPU-mätaren och då har det handlat om ett 40 tal audiospår med en hel del pluggar samt ett par VSTi. kör 16gb ram.

Postat

Har du för lite ram så kan du ju se detta i taskbar, ursäkta, kommer inte ihåg vad det heter på svenska längre. Du ser ju även där om du behöver snabbare Cpu. Så om du nu inte har kollat där så gör det först och främst.

Postat (redigerat)

Det är din cpu som inte orkar med. Ramminne gör ingen direkt skillnad på prestanda. Datornas "rappighet" är det ingen skillnad på om du så har 8 GB eller 16 GB ram! Det är när det har laddats in ljud i minnet som när det närmar sig taket som det börjar ev sega ner. Men det brukar vara antingen eller. Antingen så rullar det, eller inte alls!

Det hänger lite på vad dina VST's är för typ av pluggar. Är det mkt samplingar som ska laddas in så är det ramminnet som taket behöver höjas på. Men just effekter är cpu-krävande. Och det är där svagheten sitter.

Kolla upp ditt moderkort och vilka cpu'er som är kompatibla med det och köp en kraftigare processor. Och ev effektivare fläkt!

Nu vet jag inte hur Cubase förhåller sig med flera kärnor och om det har stöd för hyperthreading?

Men annars så är Intel Ivy Bridge i7 en feting till propp!

4-kärning med hyperthreading! Modellen är dock viktigare är klockfrekvensen och hur Cubase förhåller sig till flera kärnor!

Finns ju svindyra cpu'er som har 8 eller fler kärnor och klarar cubase det, så har du en kraftig burk!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Om du ska skaffa mer RAM, glöm inte att det krävs 64-bitars OS för att kunna köra mer än 4 GB.

Postat

Ha lite koll på aktivitetshanteraren (gissar att du kör pc). Om det visar sig vara cpu'n så är ju alternativen att antingen uppgradera eller köra den enkla vägen: frys alla spår och tina (unfreeze?) endast de som du jobbar med. Ofta har man spår som tar en jäkla massa kraft men som man bara justerar volym eller panorering på.

Om du har mac så är 8gb att rekommendera oavsett 🙂

Postat

Tack för alla svar! Som det ser ut, så verkar det vara min CPU som är för svag för mina större projekt. Projekt där jag använt mycket sampling osv har det faktiskt inte vart några problem, så det kanske inte är mina ram minnen som spökar trots allt. Kanske dags att uppdatera burken då och byta ut min CPU 😉 Och @KillWithSkill, vad jag vet så har inte Cubase support för hyperthreading, kanske har fel, är inte helt hundra.

Återigen, tack för alla svar, uppskattas! 🙂

Norrby17.

Postat (redigerat)

Kanske dags att uppdatera burken då och byta ut min CPU 😉 Och @KillWithSkill, vad jag vet så har inte Cubase support för hyperthreading, kanske har fel, är inte helt hundra.

Norrby17.

Nej det är svårt det där. Jag har aldrig fått svar på den frågan. Dom flesta idag sitter ju med 4-kärnigt. Och det finns ju idag 6-kärniga, 8-kärniga och jag tror tom det finns 10-kärniga. Visst det är ju apdyrt. Men för den som vill och har råd då?

Inte kul om man nu slår till på en hexa (6kärnig) så stöder inte Cubase det. Pengarna i sjön!

Jag hade lite det dilemmat när jag köpte min Mac Pro för 2.5 årsen.

Jag visste då att Logic klarade då 8-kärniga. Men jag slog ändå till på 2x 6-kärnig och det var oxå hyperthreading i dom propparna. (Intel Xeon)

Och när jag då körde Logic så rullade det bara 8 kärnor. Resten var döda.

Sen nån månad senare så kom det en uppdatering på Logic och då rullade alla mina 12 kärnor och jag fick massor med kräm.

MEN alla dom som hade då 8-kärniga macar blev ju rasande. Dom fick sämre prestanda.

Det tog bara några dagar så kom det ytterligare en uppdatering. Och då hade Logic stöd för 16 kärnor.

Och det är här det börjar bli intressant. Alla dom som då hade 8-kärniga fick helt plötsligt 50% mer kräm i sina datorer.

Folk jublade. Och det visade sig sen att dom som hade 8-kärniga hade även hyperthreading. Så dom såg 16 staplar i performancemeter

Jag hade oxå då 16 staplar med 8 tomma. Eftersom jag har 12 kärnor med hyperthreading så har jag ett tak på 24 staplar. Men eftersom Logic idag, sen 2 år tillbaka bara stödjer 16 så har jag än så länge bara 16 och 8 oanvända!

Det snackas om Logic 10 (x) ligger runt hörnet. Och det är ju bara att hoppas att det har stöd för minst 24 då.

Och en Mac Pro sägs komma nu i vår/sommarn (till semesten kanske?) Och det kommer alla gånger vara 2 x 8-kärnig. inkl hyperthreading. Mao 32 staplar i Logic.

Vet att studio testade en Macbook Pro med hyperthreading och att det inte gjorde nån skillnad. Men jag vet att det gör det eftersom folk fick 50% mer kräm i sina då när Logic fick 16 kärnors stöd! Bara läsa på forumen!

Men för att återgå till din burk så kolla upp vad dit moderkort klarar för typer av processorer. Det är stor skillnad på i5 och i7. iaf för dom som kör mac.

Minnet kan du alltid uppgradera senare, eller så tar du det med? Minnen är ju så pass löjligt billiga idag.

Sen kan man ju hoppas att Cubase gör som ProTools där man laddar in hela sessionen i minnet direkt. Ist för att streama audiofilerna från hårddisken.

Då snackar vi prestandaökning! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 2
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör mycket syntar och effekter och har en 4 kärnig i5 på 3.4ghz.

Kör upp mot 100 kanaler ibland. Är nästan aldrig över 30%.

Kör du på hög sample rate? Om jag kör på lägsta latency vid hög last och 88khz så kan jag knäcka min dator.

Postat

Lagg kan också bero på hårdiskladdningen. Jag kör sonar och de har råd i hjälpen för laggning. Kanske finns liknande i Cubase? I sonar uppmanas man kolla saker som kör i bakgrunden t ex indexeringen av sökfunktionen som win 7 har mm. Genom att kolla detta har jag kommit till rätta med mina projekt "droppar ut", jag kollar vad som kör i bakgrunden och stänger av processer när så behövs.

Som flera nämner, kolla profileraren i windows. Där kan du se om minne/cpu eller hårddisk slår i taket. (Egentligen är det lite komplicerat eftersom datorn också gör val utifrån vad den har för resurser, om den kan lägga saker i minnet så gör den det annars på disk, men grovt sett så tror jag att det borde vara ett hyggligt test att kolla profileraren)

Själv har jag en 5400 varvs hårddisk, och skulle jag uppgradera något så vore det att skaffa en SSD-disk. Som du själv är inne på med resonemang om buffert, drivrutiner till ljudkort påverkar också på ett sätt som jag inte riktigt förstår (tycker inte att det borde finnas så många olika sätt att trycka ut ljud ur datorn till själva skapandet av fysiskt ljud, men vad vet jag 🙂) Efter jag bytt till ljudkort med ASIO minskade problemen med drop out radikalt. Det finns också något som heter typ ASIO4All, en generisk ASIO-drivrutin som jag har hört nämnas men har ingen erfaranhet av.

Lite blandade "råd", hoppas du hittar något användbart.

Lycka till!

Postat

Spela in med låg buffer size.

När du mixar höjer du den till 2048, eller höjer den efter hand som processormätaren börjar röra på sig.

Jag brukar även bounca ner midiljud till audio och sen inaktivera synthen på VSTinstruments för att spara processorkraft.

Postat

använder du bara 64 bitars pluggar, köp så mycket ram du har råd med..kör du däremot 32 bitars pluggar...så glöm det..

Visste det går att bridga 32 bitars pluggar i 64 bit DAW men enligt min erfarenhet funkar det väldigt dåligt...med många pluggar samt att det skapar latency...men det kanske funkar med just DINA pluggar..och latency är ett icke problem för dig...isånnafall..går det ju att bridga...men prova innan du köper mer ram... Jag köpte själv 12 gb i min burk och fick erfara att bridga funkar inte alls bra..med många pluggar..samt att jag är kräsen när det gäller latency..

Vore nice om DAWs typ tog bort 32 bitars stöd för nyare pluggar..skulle driva på utvecklingen lite...

Känns oerhört trist att behöva köra 32 bitars...fördelarna med 64 bitar i DAW miljö är enorma.

Postat (redigerat)

Kommer ihåg när man hade ett helvete med datorer som alltid låg på gränsen. Hade en Frostmaskin som kostade 22k och jag minns att den gick på knäna emellanåt när projekten blev för stora, Intel P4. Blev stor skillnad när man bytte mot Intel Core2duo, och än värre fart blev det med dagens i5 och i7. Undrar just hur det ser ut om 5-6 år? Vi sålde av de 3 st UAD-korten vi hade då de ändå inte funkade när man gick över till 64bitar och med dagens prestanda så saknar jag faktiskt inte dessa heller.

Redigerat av Bullerbyn
Postat

Min macbook pro i7, 2,7ghz blev då inte mycket bättre när jag satte i 16gb ram. Det är processorn som inte pallar till slut, har flera gig ram över hela tiden när datorn börjar hacka 🙂! Sen har jag originalhårddisken och ingen ssd disk och jag kör mycket från olika bibliotek, kanske också har med det att göra vet inte 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.