Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har letat på forumet, men inte hittat någon tråd som handlar om problem med att komma igång med Reaper.

Jag har installerat Reaper på en HP 625 (vision pro AMD och Win 7).

Jag försöker spela in gitarrspår genom att koppla en Line 6 pocket pod till micingången. Jag har installerat Asio4all och valt/checkat enable inputs i audio devices, och då står det:

Enable inputs: 1: Not connected, 2: Not connected 2

Varför står det input 1 och input 2 är "not connected"?

Går det helt enkelt inte att spela in i reaper genom windows egna inbyggda mickrofoningång? (En vanlig 3.5 mm stereo som sitter på framsidan av datorn.)

I windows kontrontrollpanelen > maskinvara och ljud > ljud, så är följande aktiverat under fliken "uppspelning": (Headphones RDT) IDT high defenition audio CODEC . Det finns en fik som heter inspelning och där har jag aktiverat: Microphone IDT high defenition audio CODEC.

Är det möjligt att spela in i Reaper genom den inbyggda microfoningången överhuvudtaget?

Tacksam för alla synpunkter...

Annons
Postat

Jag gjorde det själv igår, dock utan asio4all, eftersom det hela skedde i all hast och oplanerat. Du kan ju först kolla om det funkar om du väljer Directsound som drivrutin. Funkar det kan du prova att öppna asio4all och försöka trixa med inställningar där. Det borde gå.

Postat

Det lyckades, det blev ljud med direct sound, och det gick att spela in. Nästa steg blir att försöka få en mänsklig utsignal som inte distar och som det går att ställa ljudnivån på. Det kanske är här som Asio4all kommer in i bilden.

Postat (redigerat)

asio4all brukar folk spy åt här på forumet, kolla om det finns en asio-drivare som hör till ljudkortet

Sorry trodde du hade ett ext ljudkort. visst går det att använda datorn egen mic. ljudet ut ska du också ställa in på datorns ljudkort.

Redigerat av MRS8
Postat

Ja, jag får det att låta, men väldigt illa. Jag ger nog upp det här och skaffar ett ljudkort nästa gång jag kommer åt (är ute och jobbar), men tusen tack för inputen. Den insikten hade jag annars kommit till efter många långa och frustrerade timmar.

Postat (redigerat)

www.thomann.de de tar 150,- för frakt oavsett hur mycket du handlar. ett ljudkort runt 1000,- är vad du behöver!

Redigerat av MRS8
Postat

Visst fan, inte mycket att fundera på. Lägger en order där - fint med lite tips ifrån nån som har varit med i gamet ett tag. Tackar och bockar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.