Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jo, jag har en simpel fråga.

Varför "ska" man mixa innan mastringen?

När man mastrar vill man ju ändå inte ha några EQ:s eller kompressorer m.m på spåren?

Kan man inte mastra alla spår innan man börjar mixa?

Tack på förhand 🙂 !

Annons
Postat

Tjenare!

När man mastrar vill man ju ändå inte ha några EQ:s eller kompressorer m.m på spåren?

Hur menar du nu?

Postat (redigerat)

Nu är jag ingen mastrare men..

När man mixar så ställer man inbördes förhålllanden (volym, djup, rymd, pump, etc.) mellan instrumenten.

När man mastrar så ställer man helheten och förlorar dynamik. Så det är generellt sätt ingen god idé att tokpressa ihop dynamiken i helheten innan man ställt den inbördes dynamiken mellan instrument. Varje ändring som du gör på ett instrument kommer att påverka den mastring som du redan gjort.

Man bör inte ha massa saker som bara är där för att pressa upp ljudet på masterkanalen när man skickar till mastring. Men visst kan man mixa med en lätt limiter på mastern, det är olika vad man föredrar.

Redigerat av klasho
Postat

Det gäller nog för det mesta enbart masterbussen.
Postat (redigerat)

Ta alla spår, panorera dom och ställ volymer. Nu har du mixat och skickar iväg det. Mastraren lyssnar: oj, för mycket bas, skär lite bas och komprimerar sönder skiten. Nu är det mastrat.

Man skickar bara en fil till mastraren, detvillsäga mixen.

Redigerat av Teo
Postat

Gör man en "perfekt" mix så behövs det i princip ingen mastering, men mastering kan aldrig rädda en dålig mix. Mastering gör man på ett färdigmixat stereospår för att göra den sista anpassningen till slutmediat och för att skapa en ljudmässig helhet av ett album - något som är till stor del bortglömt i dessa dagar, när många släpper enkilda låtar snarare än album...

Postat

Varför ha t-shirt och tröja när man kan gå omkring i bara jacka?

I mixningen jobbar du med att finjustera nivåer etc. på de olika individuella ljudkällorna. I mastringen jobbar du med finputsningen av nedmixningen. Okej, en metafor till då. Mixningen är som att göra en pepparkaksdeg och när kakan är formad och gräddad blir mastringen att bygga ett pepparkakshus av delarna och garnera. Visst kan du hälla kristyr i pepparkaksdegen men då blir resultatet något helt annat.

Postat

Ta alla spår, panorera dom och ställ volymer. Nu har du mixat och skickar iväg det. Mastraren lyssnar: oj, för mycket bas, skär lite bas och komprimerar sönder skiten. Nu är det mastrat.

Man skickar bara en fil till mastraren, detvillsäga mixen.

Okej, för en kille skulle mastra åt mig en gång och då ville han att jag skulle skicka varje spår för sig, utan EQ, kompressor osv. Sedan när jag fick tillbaka den så var det bara en fil, en klar låt. Dock utan mina automatiseringar och filter som jag räknat med att få med. Jag antar att ha mixade med. Så vad är det egentligen h*n som ska mastra låten vill ha? Är det bara mixen (en fil) som behövs? :S
Postat

Okej, för en kille skulle mastra åt mig en gång och då ville han att jag skulle skicka varje spår för sig, utan EQ, kompressor osv. Sedan när jag fick tillbaka den så var det bara en fil, en klar låt. Dock utan mina automatiseringar och filter som jag räknat med att få med. Jag antar att ha mixade med. Så vad är det egentligen h*n som ska mastra låten vill ha? Är det bara mixen (en fil) som behövs? :S

Då är det inte mastering han har gjort, utan mixning.

Om det handlar om mastering, så är det bara en stereofil i 24-bits upplösning du skickar - efter att du har gjort det absolut bästa du någonsin kan klara av att göra med mixen.

Postat

Då är det inte mastering han har gjort, utan mixning.

Om det handlar om mastering, så är det bara en stereofil i 24-bits upplösning du skickar - efter att du har gjort det absolut bästa du någonsin kan klara av att göra med mixen.

Okej, tack 🙂 Hur vet man egentligen att man har en bra mix?
Postat (redigerat)

Okej, tack 🙂 Hur vet man egentligen att man har en bra mix?

En högst releveant fråga, som egentligen inte har något bra svar. En "bra mix" är väldigt personligt, alla tycker vi olika. Börja med att mixa så att du själv blir så nöjd det bara går. Lyssna och jämför med musik i samma genre som du känner till och tycker om, låter det lika bra, eller bättre? Om inte så får du jobba vidare. Mixa är inget man lär sig på en dag, eller kanske någonsin.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Tilläggas bör att det även är vanligt att mastra med stems, dvs att du levererar din mix uppdelad i printade spår, grupperat efter instrument, frekvensomfång eller vad man nu behagar. Men då är ju tanken givetvis att dina mixinsatser skall vara med. Så ja, det han gjort är ju de facto mix.

Postat

Varför "ska" man mixa innan mastringen?

Därför att PQ-kodning samt val av mediaformat lämpar sig bäst när mixningen är färdig.

Postat

En bra mix är när alla delar låter bra och hörs tillsammans. lyssna på en låt du gillar, lyssna efter varje instrument, kör, sång, solo osv. Allt ska höras utan att ligga för högt/lågt mot det övriga, sen finns det olika effekter som reverb/delay, kompressor,Eq som på rätt sätt gör att varje spår låter bättre än det gjorde från början.

så mixen är ett sätt att få de olika spåren att låta så bra som möjligt ensamma och sedan tillsammans.

mastringen är som att du bygger en bil av olika delar. sedan vaxar och polerar mastraren den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.