Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag har en mic som är en Project Studio B1. Denna mic har jag kopplat till datorn med en tc electronic konnekt 8 men denna pryl är helt värdelös då den får allt ljud att försvinna på PC datorer så min fråga är, vet någon vad som är billigt och bra att köpa för att kunna ha min mic i datorn?

Något att ha i tanke är att jag inte är värst rik eller kan det minsta om detta.

tack

Redigerat av Gatsu
Annons
Postat

Vad har du för DAW? Du behöver drivrutiner till ditt konnekt 8, dessa behöver sedan väljas i det musikprogram du använder, eller i windows om du nu vill höra ljudet från konnekt (och att du då har högtalere kopplade till konnekt). Sen kommer det säkerligen funka galant. Eller har jag föståt helt fel?

Postat

Hej! Jag har en mic som är en Project Studio B1. Denna mic har jag kopplat till datorn med en tc electronic konnekt 8 men denna pryl är helt värdelös då den får allt ljud att försvinna på PC datorer så min fråga är, vet någon vad som är billigt och bra att köpa för att kunna ha min mic i datorn?

Något att ha i tanke är att jag inte är värst rik eller kan det minsta om detta.

tack

ALLVARLIGT!!! Är du seriös nu??? Studio B1 är en helt ok nybörjarmick som räcker mer än långt över nybörjarnivå... Danska TC Electonic har byggt Konnekt 8.. Inte heller fy skam! Båda dessa produkter funkar asbra!!! Så sluta smutskasta dom! Fast jag hoppas du vet vad ASIO är? 😉

Postat (redigerat)

Vad har du för DAW? Du behöver drivrutiner till ditt konnekt 8, dessa behöver sedan väljas i det musikprogram du använder, eller i windows om du nu vill höra ljudet från konnekt (och att du då har högtalere kopplade till konnekt). Sen kommer det säkerligen funka galant. Eller har jag föståt helt fel?

Jag har använt mig av de drivrutiner och programvara som tc electronics har skapat åt konnekt 8. Men jag vägrar installera något ifrån detta företag igen. Jag installerade windows 8 på en SSD för 3 månader sedan och tänkte att ljudet i windows 8 kanske inte dör där men då jag installerade tc electrinics mjukvara krashade min SSD värd 3000:- och kan inte repareras (enlight tillverkarens support). Eftersom att den krashade just efter att jag installerat tc electronics produkt kan man anta med viss säkerhet att det är deras fel. Jag har fått nog av tc electronics helt enkelt.

Problemet är att ljudet dör efter en viss stund som jag använt mig av dessa produkter och ljuddrivrutinerna måste startas om i windows. Problemet finns hos många konnekt 8 användare, jag har pratat med massor av folk på deras forum om detta men frågan här var inte om hur jag fixar detta, utan om någon har tips på alternativ.

ALLVARLIGT!!! Är du seriös nu??? Studio B1 är en helt ok nybörjarmick som räcker mer än långt över nybörjarnivå... Danska TC Electonic har byggt Konnekt 8.. Inte heller fy skam! Båda dessa produkter funkar asbra!!! Så sluta smutskasta dom! Fast jag hoppas du vet vad ASIO är? 😉

Ja min mic är duglig, ingen fråga om saken. Det är många med en konnekt 8 som har samma problem som jag, att allt ljud dör i windows, och innan du får panik igen kan du söka på deras forum om detta om du tror att jag har någon anledning att ljuga om detta. Jag har aldrig hört talas som ASIO, som jag sa i min första post så kan jag inget om detta och du kan då automatiskt anta att jag aldrig hört talas om sådant.

Tack båda, men något alternativ till en konnekt 8? Jag vägrar köpa något ifrån tc electronics igen pga vad jag skrev ovan.

Redigerat av Gatsu
Postat (redigerat)

Drivrutinerna till ljudkortet kan aldrig ta sönder en hårddisk eller SSD, så den biten kan du glömma direkt. Det har garanterat varit en ren tillfällighet att det hände samtidigt och det hade hänt vad du än hade försökt installera eftersom SSD:n ända hade kraschat då. Det finns ganska många SSD-fabrikat som har varit ganska risiga och kraschat totalt förvånansvärt snabbt. Mest tillförlitliga verkar Intel och Samsung vara.

Att det sedan kanske är problem med att ljudkortet inte fungerar bra i Windows 8 och att många andra har problem med det, är en annan femma.

Hur många och vilken typ av in- och utgångar behöver du?

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Jag skulle aldrig ge mig med de sakerna. Och som Claes säger så kan ju inte SSD krascha av den anledningen. Vi skulle säkert kunna hjälpa dig hitta en lösning så kommer du på andra tankar så förklara lite mer i detalj vad som händer.

Men men, nu ville du ha något annat.

http://www.prisjakt.....php?p=517672�� M audio fast track har ju hängt med länge, och detta är ju relativt billigt också. Det fast track pro som jag provade för några år sedan funkade kanon.

Jag kör själv med ett konnekt 24D, samma drivrutiner som du använt, och har aldrig haft några problem. Olika datorer. Jag har också två likadana kort och har kopplat samman dem ibland utan några problem alls.

Redigerat av mrpimmy
Postat

Drivrutinerna till ljudkortet kan aldrig ta sönder en hårddisk eller SSD, så den biten kan du glömma direkt. Det har garanterat varit en ren tillfällighet att det hände samtidigt och det hade hänt vad du än hade försökt installera eftersom SSD:n ända hade kraschat då. Det finns ganska många SSD-fabrikat som har varit ganska risiga och kraschat totalt förvånansvärt snabbt. Mest tillförlitliga verkar Intel och Samsung vara.

Att det sedan kanske är problem med att ljudkortet inte fungerar bra i Windows 8 och att många andra har problem med det, är en annan femma.

Hur många och vilken typ av in- och utgångar behöver du?

Tack för info men jag har redan tappat förtroendet till tc electronics och vill byta, även om det nu mest troligen var fel på min SSD.

Jag har haft samma problem i windows xp och windows 7 med att ljudet försvinner när jag använder min konnekt 8, även om deras drivrutiner stödjer windows XP som det senaste windows OS.

Jag har kollat på specs för min konnect 8 för att hitta de i/o jag behöver och tror jag vill ha detta:

1/4” Phone Jack (Stereo) - hörlurar/högtalare

IEEE 1394 - firewire

Neutrik Combo (XLR) - mic

Blir lätt förvirrad av alla specs och vet inte riktigt vad som är vad men låter detta rätt?

Tack så mkt för er tid!

Postat

Om du berättar vad du ska ha sakerna till så blir det lättare?

Firewire kort är ju lite på utdöende så där kanske du skulle tänka om.

Postat (redigerat)

Jag skulle aldrig ge mig med de sakerna. Och som Claes säger så kan ju inte SSD krascha av den anledningen. Vi skulle säkert kunna hjälpa dig hitta en lösning så kommer du på andra tankar så förklara lite mer i detalj vad som händer.

Men men, nu ville du ha något annat.

http://www.prisjakt.....php?p=517672�� M audio fast track har ju hängt med länge, och detta är ju relativt billigt också. Det fast track pro som jag provade för några år sedan funkade kanon.

Jag kör själv med ett konnekt 24D, samma drivrutiner som du använt, och har aldrig haft några problem. Olika datorer. Jag har också två likadana kort och har kopplat samman dem ibland utan några problem alls.

Månaders förlorat arbete och hundratals semesterbilder och mycket annat som jag aldrig kommer få tillbaka. Ni kanske kan förstå att jag i vilket fall vill byta av ren frustration. Jag har haft denna konnekt i kanske 4-5 år och givit den många försök under denna tid men inte ens tc electronics support kan hjälpa mig. Jag slösar inte en minut till på att försöka fixa denna grej. Jag har också bytt all hårdvara sedan första gången jag installerade min konnekt 8 men problemet har alltid kommit tillbaka.

Tack, jag måste kolla in ditt tips!!

Redigerat av Gatsu
Postat (redigerat)

SSD-diskens krasch har inte med ljudkortet att göra, så det är inte så konstigt att TC Electronics support inte vill hjälpa dig med något de inte orsakat. Dels ska man inte sätta all tillförlitlighet till varken HDD eller SSD, dels finns det många dåliga SSD-diskar. (Vet du vilken NAND som användes i disken och vilken kontroller?) Men nu ska vi inte strö mer salt i det såret.

Jag tror kommentaren om ASIO var för uppmärksamma problemet att du kallar produkter för värdelösa när det egentligen handlar om att hitta vad som får "ljudet att dö". När du använder ett musikprogram kan ASIO-drivrutinen lägga beslag på ljudkortet och då fungerar inte ljudet i Windows övriga program. Har du provat "Release ASIO driver in background"? Då släpper musikprogrammet taget om ljudkortet såfort du växlar program.

Behöver du bara en mikingång och teleutgång har du mängder av ljudkort att välja på. Presonus Audiobox eller Focusrite Scarlett 2i2 kanske.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

SSD-diskens krasch har inte med ljudkortet att göra, så det är inte så konstigt att TC Electronics support inte vill hjälpa dig med något de inte orsakat. Dels ska man inte sätta all tillförlitlighet till varken HDD eller SSD, dels finns det många dåliga SSD-diskar. (Vet du vilken NAND som användes i disken och vilken kontroller?) Men nu ska vi inte strö mer salt i det såret.

Jag tror kommentaren om ASIO var för uppmärksamma problemet att du kallar produkter för värdelösa när det egentligen handlar om att hitta vad som får "ljudet att dö". När du använder ett musikprogram kan ASIO-drivrutinen lägga beslag på ljudkortet och då fungerar inte ljudet i Windows övriga program. Har du provat "Release ASIO driver in background"? Då släpper musikprogrammet taget om ljudkortet såfort du växlar program.

Behöver du bara en mikingång och teleutgång har du mängder av ljudkort att välja på. Presonus Audiobox eller Focusrite Scarlett 2i2 kanske.

Jag har inte sagt att jag pratat med tc electronics om min trasiga ssd, utan att jag pratat med OCZ (tillverkaren av disken) om min trasiga ssd och att jag pratat med tc angående det försvinnande ljudet och det är vad de inte kan hjälpa mig med. Jag tror vi redan har kommit fram till att det inte var tc electronics fel att min ssd gick sönder.

Vad som får ljudet att dö är tc, jag har följt alla installations instruktioner och vad deras support har instruerat mig men de kan inte hjälpa mig. Vad mer behöver ni höra för att inse att tc inte är helt felfria? Killen borde uppmärksamma sig själv om att tc faktiskt har problem med vissa produkter och att det är många fler än bara jag som lider av samma problem. Att klaga när det är fel på saker ska man göra, man ska smutskasta och ge dåliga betyg på sådant. Att säga att något som inte funkar för så många människor är något bra vore helt sinnessjukt om man inte får betalt för det.

Tack för fler tips! Nu har jag bättre koll på vad jag behöver.

Redigerat av Gatsu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.