Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej och hallå i stugan!

Jag flyttar snart till en annan lägenhet och mister ungefär 50m2 måste då välja om jag ska sova på golvet bland min inspelningsutrustning eller montera den i taket...Har dock haft lite tur och fått tag i en källarlokal att använda som inspelningshak. Inte allt för lyhört så jag lär inte störa någon i närheten.

Eftersom det är första lokalen jag kommer använda för inspelning istället för mitt sovrum, Det är ett halvstort rum på kanske 17-20 kvadrat, har inte mätt upp det. jag har då lite frågor att ställa till mer erfarna.

Jag tänkte ta en sväng till IKEA och handla in tyg för att täcka väggarna med, mest för att dölja den fula vävtapeten.

Gör detta något mot akustiken? posetivt eller negativt?

Jag vill också dela upp rummet, så jag får något liknande som kontrollrum och liverum, vill helst inte snickra upp en fast vägg då hyresvärden

troligen inte tycker det är så bra. Finns det något bra alternativ som är åtminstonde lite ljudisolerande som är satt på plats bara och inte monterat?

Något positivt med flytten och förlusten av kvadratmetrar är att vissa möbler jag har idag får följa med till lokalen istället.

Jag har hört att en soffa kan vara till fördel i akustikväg, stämmer det?

Har ni några tipps på vad jag annars skulle kunna göra så tar jag gärna emot dom!

//Gravee

Annons
Postat

Kolla igenom Claes artikel om akustik på "kontrollrummet" där det finns mycket matnyttigt att läsa. Tyg random i hela lokalen är inte så bra eftersom du absorberar de övre frekvensområdet men lämnar övrigt frekvensområde obehandlat. Förtsa steget till att få en hyfsad lyssning är att sätta upp bredbandsabsorbenter vid första reflexen (sidor/tak/bakvägg). Du kanske kan jobba med golvskärmar när du spelar in istället för att bygga separata rum? På blocket finns det mycket sånt billigt. Försök att få tag på de som är minst 70 mm tjocka och har en MDF eller liknande i mitten och mineralull på sidorna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.