Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag kör med Cubase sx5. Har haft en hårddiskpartition, med alla musikprojekt, som börjar bli för fylld. Bestämde mig för att föra över ett antal mappar till en annan hårddisk. Gjorde så och allt blev bra, fick loss 100 gb, tills jag skulle öppna ett av mina senaste projekt. Då kraschar cubase. Jag har gått igenom alla mappar och det är inte så att det fattas något, projektet som jag startar upp har alla filer som behövs samlade.

Cubase laddar normalt tills det kommer till en wavefil, en kanal med en virvel. Jag börjar misstänka att det har med en vstplugg som ligger som insert på den kanalen.

Ni som är smarta, finns det något sätt att starta upp projektet utan att starta alla plugins.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Annons
Postat (redigerat)

Cubase 5 eller Cubase SX 3? .. Har du Cubase SX5 får vi vänta tills hallucinogenerna lämnat din kropp 😄

Hmm.. redigerar min post.. uppstart som du menade var ju ett projekt och inte själva start-up av Cubase?

Har du flyttat hela Cubase projektet så "låtnamn.prj"-filen ligger i samma katalog som audiofilerna.. Cubase 5 brukar samla allt i samma mapp vill jag minnas om du inte själv lagt filerna och Cubase *.prj filen på olika ställen

Ska läsa din fråga en gång till.. det verkar inte så enkelt som att det är en plugg som gör att projektet craschar.. en crasch pga en plugg brukar normalt ske under uppstart av Cubase när den scannar igenom plug-katalogen

Edit 1: Du kan ju för all del prova att temoporärt flytta de pluggar du tror du använder på den kanalen o se om det går att starta upp.

Ett antal mappar skriver du: Är dessa mappar enbart mappar för audio och projektfiler för låtarna?

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Ok, jag får förklara mig lite bättre (enklare).

Cubase 5 (givetvis 🙂)

Cubase går att starta, det öppnar alla projekt jag testat hittills förutom ett projekt. Det dyker upp en ruta med "a serious problem etc etc ... try to save the project in another name and restart cubase5.exe ... vilket jag gjort men det hjälper inte.

Men, nej, min teori med pluggarna kan det nog inte vara då jag har en äldre version av samma projekt med samma pluggar, som går att öppna utan problem.

Alla mappar och filer som tillhör projektet finns på samma plats som .cpr, .csh och .bak-filen.

Jag får nog lägga ner det. Tack ändå.

Redigerat av nattsvart
Postat

Du har uppdaterat till senaste versionen av både syncrosoft och Cubase?

Och det är inte så att det är ett Cubase projekt gjort med en äldre version du försöker ta in? ska fundera lite.. Det var väldigt länge sen jag hade ett sådant strul-projekt.. ( Cubase SX3 vill jag minnas ) den gången minns jag rätt väl att jag fått det meddelandet under projektets gång men sen gick det att fortsätta köra utan att Cb stängde ned sig och jag sparade sedan projektet som vanligt men fick det meddelandet vid efterföljande uppstart "A serious error has occured..bla..bla..bla" så det vara bara att slänga.

I annat fall har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara som ger det problemet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.