Jump to content
Annons

Angående mixerbord


Stewdio

Recommended Posts

Hej! Ni har säkert alla fått denna frågan innan, men jag måste fråga igen, för jag förstår inget av vad som menas i dom andra trådarna.

Vad är meningen med ett mixerbord när allt finns i programvaran? Har en studion hos min fassa som vi brukar spela in i och där kör vi allt genom ljudkortet sen mixar man på datorn. vad är då meningen med ett mixerbord? har aldrig riktigt fått svar på denna fråga. Är tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man inte behöver något mixerbord, så ÄR det ingen mening med ett sådant. 🙂

Det många är ute efter, är mixerbord som har en speciell ljudkaraktär. Tyvärr kommer också den karaktären med en stor prislapp...

Det kan också vara för att man helt enkelt trivs bättre med att ha mixerbordet att jobba med, eftersom man har allting tillgängligt med fysiska reglage.

Om man spelar in ett helt band, så kan det vara bra med en mixer, eftersom man har många mikrofoningångar i bordet och kan göra en grovmix direkt till medhörningen. Sådant blir lite trixigare om man kör utan mixer och man behöver hantera många samtidigt, även om det förstås går med lite god vilja. 🙂

Själv skulle jag absolut inte vilja gå tillbaks till att ha en mixer, men så spelar jag också bara in ett eller två spår i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord har varit det kanske mest centrala verktyget i ljudinspelning och justering i snart 100 år, och datorn är fortfarande rätt ung. Så delvis är det så att mixerbord är en del av en arbetskultur med långa anor som lever kvar parallellt med datorn. Man kan nog även säga att mixerbordet är ett mer finjusterat och direkt arbetsredskap, än datorn är, för mixerbordet har varit med så länge och genomgått så mycket prövning och förändring, finputsats av tiden liksom. Det har inte datorn - än. Bara för 10 år sen lät de flesta mjukvarukompressorer katastrofalt, sög all luft och liv ur ljudet. I dagsläget är det betydligt bättre. Det mesta som finns i datorn är ju imitationer av den teknik som föregick datorn med.

Mixerbordet ger dig även direkt tillgång till alla parametrar. Du kan i princip mixa 16 kanaler i realtid med snabba små justeringar och använda båda händerna. Med en dator används (i 9 fall av 10) en mus, och det är som att bara använda ett finger; otroligt klumpigt jämfört med räfflade bekväma rattar och reglar som är direkt anpassade just för dina händer och fingrar. Möjligheten att arbeta så direkt och intuitivt gör ofta att resultatet blir annorlunda. Det finns många som tycker det blir betydligt mer musikaliskt.

Det här är i synnerhet användbart vid inspelning, speciellt vid inspelning av större ensembler som t.ex. ett 6 man starkt rockband där alla spelar in samtidigt, då man ofta behöver justera flera saker samtidigt inklusive varje enskild musikers lyssning. Att göra det med en datormus .. går inte att jämföra. Inte att rekommendera ens.

Här i stan finns ett mindre SSL 4K mixerbord, och mixrar av den mer väl använda och kända skaran tillför klanger och egenskaper till ljudet som man har svårt att tro på om man inte hört det live. Om man har två sångspår, där sångaren sjunger samma sak, och sen panorerar ut dom i vänster o höger (full stereo) så låter det ganska annorlunda på det mixerbordet än det gör i datorn. I SSL mixern låter det precis som om det är luft eller väldigt diskreta early reflections (kort reverb) bakom varje sångspår, så panoreringen (och även filtren) tillför något som ofta är väldigt luftigt, musikaliskt, det låter levande, något som är svårt att förklara hur det uppstår. Men alla hör det.

Folk som är lite emot det digitala ljudet brukar kalla det här för 3D-kvalitet, brukar påstå att man nästan hör direkt när något är mixat i dator, för då är ljudbilden väldigt platt, som en vägg av ljud typ, mer platt, ofta mer klent utan tryck, och utan djup-känsla; det låter 2D. Jag är benägen att hålla med om att det ligger en del i det, även om jag säger att med en bra ansträngning så kan datorn leverera liknande resultat. Gör man samma sak i datorn så blir det bara oförändrat, opåverkat - förutom själva panoreringen förstås. Datorn tillför inget, låter väldigt rent - på gott och ont.

Alla mixrar tillför nog något, men det som tillförs kan förstås vara dåligt likväl som bra. Men mest av allt tror jag mixer är ett mer direkt arbetsredskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men det ljudet man eq:ar från mixerbordet, kommer det då hamna på datorn också, eller där blir bara ett helt torrt ljud, så att man ändå måste mixa där? Som t.ex med extern kompressor att man ställer den innan man spelar in och sen när väl inspelningen är klar, att den då är komprimerad på datorn sen? har absolut ingen aning om hur det fungerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är relativt ung i det här med inspelning och dylikt! är självlärd och vet bara hur det ska låta och försöka få det till att låta som jag föreställer mig. Så det här med mixer och externa grejor har jag aldrig intresserat mig av än nu på äldre dagar. Vi gör våra inspelningar genom vår Digidesign rack och mixar och redigerar sen i datorn. Så jag och farsan har grumlat på denna fråga ett bra tag, vad är frågan med ett mixerbord om man har programvaran för den kan ju inte bara vara till för att ställa in volymerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men det ljudet man eq:ar från mixerbordet, kommer det då hamna på datorn också, eller där blir bara ett helt torrt ljud, så att man ändå måste mixa där? Som t.ex med extern kompressor att man ställer den innan man spelar in och sen när väl inspelningen är klar, att den då är komprimerad på datorn sen? har absolut ingen aning om hur det fungerar!

Om man spelar in via en mixer, kommer mixern att tillföra lite färg på ljudet på vägen in i datorn.

Men om ljudet är inspelat direkt i datorn och spelas ut genom en mixer, så tillförs saker som färg och extern kompression utanför datorn.

Det vanliga är att man spelar upp ljudet, genom mixern (och eventuell mer utrustning) och samtidigt skickar tillbaka ljudet in i datorn, spelar in resultatet på ett eget stereospår i projektet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Speciellt sångpålägg är det väldigt vanligt att man komprimerar redan innan man spelar in signalen i datorn. Sen när man mixar så brukar det bli lite mer ändå av sångkompression i datorprogrammet.

Ni kanske skulle ha större nytta av en hårdvaruburkskompressor än en mixer. Hundra, eller tusen val o funderingar är det hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur komprimerar man såfall innan man spelar in?

Beroende på mikrofon :

Mikrofon in i preamp -> In i kompressor -> In i ljudkort -> In i dator ( Fantommatning via Preamp tex Dynamisk Mick SM57 etc tex )

Mikrofon in i kompressor -> In i ljudkort -> In i dator ( Tex Rör mikrofon U87 etc )

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men då tror jag att jag fattar "någorlunda"! Inge lätt det här men jävligt kul att lära sig! Men som vi har ett litet mixerbors som vi har i replokaken till vårt PA. Kan man använda det såfall som en micpreamp till kompressorn till ljudkortet till datorn? 🙂 kan man koppla vissa mickar från kompressorn och resten från ljudkortet eller alla måste gå genom en och samma? och har ni några förslag på bra kompressorer till rtt vettigt pris

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det kan du göra.

du kan nog andvända det mesta som ut för att färga ljudet eller bara göra någe galet ljud.

Själv är jag tvärt om, är ny när det gäller att mixa i burken,,,d e jo iförsig inge större skilnad men ändå,,,jag tycker att jag har bättre kontroll över hela ljudbilden om jag andvänder en extern mixer,,,jag försöker att andvända både burkens möjligheter tillsammans med mixerns .finns så mycket man kan göra åt båda håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...