Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Andra låtar som har anklagats för att vara plagiat, har legat mycket närmare sina "original", utan att bli fällda.

Låtar med liknande komp som i det tyska bidraget går det dessutom 48 på ett dussin nuförtiden...

Jo, men i det här fallet har man tydligen kört låten genom ett datorprogram och kommit fram till att likheterna är större

än olikheterna.

Annons
Postat

Jo, men i det här fallet har man tydligen kört låten genom ett datorprogram och kommit fram till att likheterna är större

än olikheterna.

Ja - det märks att de inte har använt öronen för att kolla om det var likt eller inte... 😉

Använda ett program för sådant? Då kan man säkert hitta stora likheter mellan de flesta låtar och ingen går säker för plagiatanklagelser... 😛

Postat

Men här handlar det om att en grupp tyska språkforskare vid universitet i Kiel har kommit fram till detta. Låter seriöst tycker jag.

Postat

Men här handlar det om att en grupp tyska språkforskare vid universitet i Kiel har kommit fram till detta. Låter seriöst tycker jag.

Språkforskare? De ska nog hålla sig till annat än att försöka analysera musik...

Kanske ska de undvika språk också - för inte ens texten är likadan, men de har ändå hittat så mycket likheter att de vill prata om plagiat. Fantastiskt... 😆

Jag skulle tro att det snarare handlar om ett sätt att skapa uppmärksamhet så att fler känner igen låten och därför också röstar på den när det är dags.

Postat

Det har uppstått en diskussion om huruvuda Tysklands bidrag i mellodifestevalen skulle va ett plagiat av Euphoria

eller inte. Vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=6dvElzwtSoQ

Njae, den rider snarare på att plagiera syntmelodin från Don't You Worry Child.

1:06 i bidraget ovan jämfört med 1:35 i låten nedan

Postat

Språkforskare? De ska nog hålla sig till annat än att försöka analysera musik...

Kanske ska de undvika språk också - för inte ens texten är likadan, men de har ändå hittat så mycket likheter att de vill prata om plagiat. Fantastiskt... 😆

Jag skulle tro att det snarare handlar om ett sätt att skapa uppmärksamhet så att fler känner igen låten och därför också röstar på den när det är dags.

Kan ju vara så att en språkforskare/lingvistiker när han/hon påstår att något är ett plagiat syftar på faktorer som vi andra som inte är i just den branschen inte riktigt har grepp om..?

Om språkforskare ska hålla sig till annat än att analysera musik kanske vi andra ska hålla oss till annat än att recensera språkforskares arbete...

Postat

Jag kan absolut höra likheter. Orden "euphoria" och "glorious" används bland annat på ett liknande sätt i refrängen. men jag håller med om att SHM-likheten är mycket större. kan tänka mig att en remix av euphoria hade låtit ungefär sådär om maffiososarna misslyckats med den.

Postat

Kan ju vara så att en språkforskare/lingvistiker när han/hon påstår att något är ett plagiat syftar på faktorer som vi andra som inte är i just den branschen inte riktigt har grepp om..?

Inte när de häver ur sig ett begrepp som "plagiat" när det inte hängs upp på sådant som man lyssnar efter när man ska bedöma om det är plagiat eller inte, dvs det musikaliska och textmässiga innehållet. Handlar det om prosodi, så kan man säkert hävda att majoriteten av alla låtar är plagiat. Krystat är bara förnamnet...

Om språkforskare ska hålla sig till annat än att analysera musik kanske vi andra ska hålla oss till annat än att recensera språkforskares arbete...

Det är de som har gjort felet att analysera något i en bransch de inte känner till och därför inte använder begreppet "plagiat" på ett för branschen relevant sätt. Visst kan man som musiker reagera på en felaktig användning av ett välkänt begrepp, eller hur...?

Postat

Det är de som har gjort felet att analysera något i en bransch de inte känner till och därför inte använder begreppet "plagiat" på ett för branschen relevant sätt. Visst kan man som musiker reagera på en felaktig användning av ett välkänt begrepp, eller hur...?

Musik och musikbranschen måste väl ändå vara två skilda saker? De har analyserat ett musikaliskt verk, jag tror inte riktigt nån måste känna till mycket om branschen i fråga för att göra det.

Jag är inte det minsta övertygad om att begreppet är fel använt utifrån deras analys. Är det det säger jag varsågod, fram med sågen. Jag ska till och med hjälpa dig med att bära fram och manövrera den allra största vi kan hitta. Men om du inte säkert vet att de utifrån sina utgångspunkter felaktigt slänger sig med termen "plagiat" tycker jag att vi ska lugna oss en aning.

Postat (redigerat)

Ok - då har man genomlidit fjärde deltävlingen och insett att det faktiskt var den sämsta. Inte en enda låt som hade det allra minsta. Jag var totalt likgiltig för vilka som skulle gå vidare. Alcazar var 20 gånger bättre än alla tävlande låtar tillsammans. Till och med plojlåten med Per Andersson var bättre än tävlingsbidragen...

Bästa deltävlingen var den första. Sedan har det varit mest skräp.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat

Ok - då har man genomlidit fjärde deltävlingen och insett att det faktiskt var den sämsta. Inte en enda låt som hade det allra minsta. Jag var totalt likgiltig för vilka som skulle gå vidare. Alcazar var 20 gånger bättre än alla tävlande låtar tillsammans. Till och med plojlåten med Per Andersson var bättre än tävlingsbidragen...

Bästa deltävlingen var den första. Sedan har det varit mest skräp.

Det du vill säga är alltså "det var bättre förr".

Postat

Det var verkligen bättre förr. Tänk om Berglund bara för en kväll kunde stå i diket och vifta med pinnen till Sean Banans epos, medan Ulf Elfving läser upp vinnarna...

Postat

Jag tror ni missade Fiddens poäng... 😄

...eller så såg jag en poäng som inte finns. 😳

Nä, ingen miss. Förr för några veckor sedan var väl genomlidbart. Men tyckte inte kvällens kvasialster sög så fruktansvärt heller dock.

Postat

tycker det har varit några helt ok låtar med i år. tråkigt att de inte gick vidare bara.

ikväll gillade jag terese fredenwalls låt klart bäst, mest på grund av att jag tyckte produktionen var snygg... plus det där toksnygga minitrumbreaket som de gömt i sista refrängen.

Postat (redigerat)

Största behållningen ikväll (förutom Alcazar och Per Andersson då, som sagt) var att en av mina arbetskamrater syntes i bild flera gånger, med rosa fjäderboa precis intill catwalken... 😉

Redigerat av Claes
Postat

tycker det har varit några helt ok låtar med i år. tråkigt att de inte gick vidare bara.

ikväll gillade jag terese fredenwalls låt klart bäst, mest på grund av att jag tyckte produktionen var snygg... plus det där toksnygga minitrumbreaket som de gömt i sista refrängen.

Men fyfan vad hon sjöng illa haha. Hade Lisa Miskovsky gjort låten så hade det varit värsta hitten. Fattar inte ens att man ger en sådan tjej chansen. Dåligt uttal, skitsur sång what else?

Postat

Jag tyckte nog att dagens startfällt var bland de bättre. Första var också okej. Ang Terese så hade hon väll vunnit en tävling för att få vara med så hon var ju den enda som förtjänat sin plats 😛 Var det inte samma tävling där Chris Michols var med? Tyckte hon var bra i dom högre partierna.

Känns lite dumt att jämföra Alcazars beprövade och finslipade playback-låtar med bidragen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.