Jump to content
Annons

Vilka öppna hörlurar har mycket bas?

rockstone

Recommended Posts

Gör nu inte misstaget och mixa mycket för mycket bas bara

Det gör jag inte om jag bara är noggrann att växla mellan min mix o en köpecd med extra bra ljud.

Jag kan även växla mellan stereospåret direkt från portan, och det masterkomprimerade ljudet från kompressorburken. Då kan jag vara absolut säker på att kompressorn verkligen förhöjer ljudkvaliten och inte tvärtom sabbar den. Vilket ju är snart gjort när man sitter o skruvar...

Dela på andra sajter

Annons

Oj oj oj vilken pärs! Och jag känner mig skyldig! >_<

Inte är det ditt fel!

Jag frågade elektroniksnubbarna på Claes O i Gävle om vilken som var deras bästa adapter och om den lämnade en ren o stabil spänning, och de hade inte varit med om nåt annat, och de där snubbarna brukar ha bra koll på sånt... Så ingen skugga över dem heller egentligen.

Jag satt o spelade en stund till i går genom lurarna o jämförde Aragonen mot Behringern, och tyvärr så finns en aning av det första missljudet med Aragonen även med "rätt" adapter, dvs anings förhöjd distad diskant och tunnare av mid o botten, Behringern låter klarare i alla register.

Så nu vet jag inte det är adaptern eller hela den lilla lurförstärkaren. Att en lurförstärkare med ett enda uttag låter sämre än Behringern som har fyra förstärkare och åtta uttag känns ger ju inget vidare förtroende för Aragon..

Hifiklubben verkar bara ha den här plus en variant med rör:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/

men nån rörgrunka till kritisk lyssning vill jag inte ha, jag har redan fått "Behringer/Samson/Epa-vibbar av Aragon.

Lurigt fel det här, för även med den mindre missfärgningen av ljudet låter lurarna riktigt bra, bättre än nåt annat lurljud jag hört.

Och nu äntligen, (med Behringern som lurförstärkare) har jag fått ungefär samma ljud i både monitorer och lurar. Det känns ju kanon att de passiva JBL 50 jag har låter lika rent o detaljerat. I dag blir det kul att mixa. Men borde jag skaffa nån helt annan lurförstärkare, de lite bättre är ju svindyra? Kanske Behringern är lika bra som nåt annat? Den har ju varit iväg till Tyskland på service en sväng...

Glad i alla fall - 55 😎

Dela på andra sajter

Pust! 🙂 Jo men hörlursförstäkare kan ju Behringer göra.. Glömde att du hade en sådan... I övrigt så funkar Ultrasones lurar i det mesta man stoppar dom i.. Fast min favoritstärkare är ändå SPL Phonitor! Men men.. Den är dyngdyr! 😉

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Jag tog också för givet att Behringern skulle ge sämst ljud av de fyra olika luruttag jag hade, har alltid tänkt att den kan duga när vi är typ tre eler fyra som spelar samtidigt och vill ha lyssning.

Förutfattade meningar... Jag har ju haft deras saftiga slutsteg som var skitbra så jag borde inte ha dömt ut lurförstärkaren utan att knappt testa den.

Claes säljer en sån här engelsk burk med uttag för två lurar, är lite sugen på en sån.

http://webshop.holmerup.biz/ovriga-studioprylar/horlursforstarkare/mtr-hpa-2.html

Men det kanske redan låter så bra som det kan? Låter det ännu bättre får jag väl för mig att skaffa nya monitorer också för typ hundra lök...

Dela på andra sajter

Du kanske kan testa den här ifall den låter bättre än din Behringer.

http://www.radialeng.com/r2011/mc3.php

Ser ju bra ut... Men jag har passiva monitorer drivna av Yamahaförstärkaren, så jag använder volymratten på den. Jag har haft en passiv M-Patch (?) inkopplad, men jag märkte att den förändrade ljudet en del. Yamahan har även en subutgång jag har satt M-Patchen där för att kunna finlira volymen på den aktiva subben jag har utan att åla ner på golvet och chansa på att höja eller sänka subben så där lagom.

Dela på andra sajter

Mitt universalsvar vad gäller hörlurar brukar heta Sennheiser HD600 .. (Har inte testat HD650, men de är väl ännu bättre antagligen) 🙂

De läcker väldigt mycket dock, så de är inte så bra att använda vid inspelning...

Dela på andra sajter

Jag har en Behringer Powerplay Pro XL

http://www.thomann.de/se/behringer_ha4700_powerplay_proxl_kopfhoererverstaerker.htm

Det står "up to 3 headphones" men det måste väl vara fel, den har fyra utgångskanaler på framsidan, dessutom kan man plugga in fyra till på baksidan. Den jag har surrade så jäkligt när jag fick den från Thomann att jag klagade på den, då kom en paketbil och hämtade den o skickade den till Tyskland på service, nu är den ganska tyst. Den har bas o diskantrattar på varje kanal, användbart...

Det låter faktiskt väldigt bra med Ultarsone 2900 genom den här, mkt bättre än nåt jag hört förr...

Dela på andra sajter

Jag har en Behringer Powerplay Pro XL

http://www.thomann.d...verstaerker.htm

Det står "up to 3 headphones" men det måste väl vara fel, den har fyra utgångskanaler på framsidan, dessutom kan man plugga in fyra till på baksidan. Den jag har surrade så jäkligt när jag fick den från Thomann att jag klagade på den, då kom en paketbil och hämtade den o skickade den till Tyskland på service, nu är den ganska tyst. Den har bas o diskantrattar på varje kanal, användbart...

Det låter faktiskt väldigt bra med Ultarsone 2900 genom den här, mkt bättre än nåt jag hört förr...

.. hur ... är ... det ... möjligt .. med Behringer?! 😮 :o

Dela på andra sajter

behringer verkar vara bra på hörlursförstärkare. Det finns t.o.m nån tråd på gearslutz där folk är otäckt benägna att lovorda deras hörlursförstärkare, förutom då de som ratar behringer för att det är behringer, men så är det ju alltid. Så nått har de väl gjort rätt där... 🙂

Dela på andra sajter

Behringer var ju ett bra företag förut under typ 2002-2004 sedan, sedan gick dom och la sig och släppte inte en enda bra produkt.. men nu verkar dom ha vaknat till liv igen..och släpper bra produkter igen..

Behringer v-amp t.ex var en väldigt bra produkt på den tiden..värdig konkurrent till PODen helt klart..

V-AMP_P0107_Front_View.jpg

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

behringer verkar vara bra på hörlursförstärkare. Det finns t.o.m nån tråd på gearslutz där folk är otäckt benägna att lovorda deras hörlursförstärkare, förutom då de som ratar behringer för att det är behringer, men så är det ju alltid. Så nått har de väl gjort rätt där... 🙂

Min hörlursförstärkare (Powerplay Pro), är den enda Behringerburken som har fått stanna kvar i min rigg. Den är helt ok, om än lite brusig, men eftersom bara jag använder den till tracking, så spelar det ingen större roll. Mer flexibla funktioner än i många andra liknande burkar, så det är främst därför den har fått stanna kvar. 🙂

Dela på andra sajter

Ultrasone 2900 verkar svårt beroendeframkallande. Nu vill jag bara lyssna på musik i dem, både mina egna alster och alla cd o spotify osv. Tråkigt att behöva koppla in andra lurar i datorn då jag inte har nån adapter som kan förminska telepluggen mod större som sitter på.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag var hos Claes och lyssnade på :

• Ultrasone Pro 2900 - Fantastiskt stor, behaglig ljudbild med tydlig bas
  • Ultrasone Pro 900 - Samma, fast pyttelite mer bas
  • Audio Technica ATH-M50 - Väldigt prisvärda, bra bas, men inte lika tydligt ljud som de ovan

Jag har själv ett par Sennheiser HD555 sen innan, men de har ingen botten.

Gör man musik där basen är viktig, så är Ultrasone helt överlägsna.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.