Jump to content
Annons

Inspelade sångspår ligger 45 grader vänster enligt Waves PAZ...varför? [Problem löst]


Måsart

Recommended Posts

Ursäkta den luddiga rubriken.... 😱

Jag slängde på Waves analysplugg PAZ på ett av mina sångspår i dag, mest för att kolla frekvenserna.

Det som slog mig var att pluggen visade att sången låg 45 grader åt vänster.

Jag öppnade ett nytt projekt och testade att köra PAZ på sångspåret....samma sak igen. 45 grader vänster.

Varför? Sången är ju i mono....borde inte PAZ visa att signalen ligger EXAKT i mitten?

"Analyserar" jag en kick eller en synthbas som jag kör helt i mono så visar PAZ en "stråle" spikrakt upp....inga 45 grader vänster.

Har ni några teorier?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Waves särskiljer på sina plugins avsedda för mono, stereo och M/S.

Om PAZ visar att ditt sångspår ligger 45 grader vänster, så kan det hända att du laddat in M/S varianten av Waves PAZ. I M/S konfiguration visas ju centrerade- och monospår i 45 grader vänster (vänster högtalare).

Kanske använde du stereo eller mono varianten på bas-spåret? Kan va värt att undersöka i alla fall.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah.. Signia hade redan förtydligat kring månå/sterjo.

Jag gjorde en snabbtest precis nu och eftersom stereo positions mätaren bara finns som stereo pekar "spiken" åt vänster om den läggs på ett monospår.. så den funkar som den ska..

skickar du monosignalen till en stereobuss och lägger PAZ på där istället så kommer det se ut som du tänkt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...