Jump to content
Annons

För mycket diskant i Ultrasone 2900? Nu löst, problemet var lurförstärkaren, kanonljud.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Men att länka till en cover på soundcloud strider väl inte mot forumreglerna?

Och i grannforumet kontrollrummet är det tillåtet att lägga ut covers

Såvitt jag vet så är länkar inte heller tillåtna....

Jo, jag vet att det är ok där, men jag är så dålig på att hälsa på. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla högtalare/lurar låter ju olika, det är ju bara att lära sig den lyssningen man har. De Event 20/20 Bas t.ex. som jag har i studion gjorde att jag fick enormt bastunga mixar. Numera när jag vet hur de funkar så vet jag att när det låter basfattigt så funkar det överallt. Tror aldrig du kommer hitta någon lyssning där du inte får kompromissa. Samma sak med de Yamaha HS50 jag har hemma, de låter rätt illa men mixarna börjar bli bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tack vare tips på forumet kommit fram till att det är antingen min hörlursförstärkare Argon HA1 eller strömförsörjningen till den som sabbar ljudet så till den milda hemska grad. Kopplade om hele fan så att min Behringer Powerplay XL blev main lurförstärkare, och så att jag på Yamahaförstärkaren kan välja att mata den med antingen cd, direktljudet från digitalportan eller ljudet från DynaMaxxkompressorn.

(Yamahaförstärkaren har en specialgrej med en särskild väljare för vad som ska skicka till "rec out", och därifrån matar jag nu Behringerförstärkaren, jag körde Argonförstärkaren på samma uttag förut)

Jag lovar att jag nästan fick en chock när jag hörde hur j-a bra bla a min Bob Marley-cd Legend lät i Ultrasone-lurarna! Helt sanslöst! Borta var den asjobbiga diskanten och den tunna basen. Midden lika wunderbar! Jag som funderade på om jag både förstört hörseln och även tappat förståndet ännu mer!

Tjock nr 2 fick jag när jag lite försiktigt började ratta till en mix på min egen låt Maskrosfrön. Nu plötsligt kan jag variera master eq ända nere vid 32 hz och höra tydlig skillnad med bibehållet klart ljud. Lägger jag ner lite tid kan jag nog få till lika bra ljud som på Marley-cdn.

Edit: Den extra 24 volt strömförsörjning jag köpte Claes O var på dubbel strömstyrka jmf med den som följde med i Argonlådan. Det kan ju vara så dumt att det är den som sabbar. Den heter Vanson o ger 1A vid 24 volt. Den som följde med ger 0,5 A. Orginaladaptern har jag inte ens testat...Hur som helst kan jag nu hålla med på vad så många skriver om, att Ultrasone 2900 låter otroligt bra i alla register. 😎

Så j-a skönt att det här löste sig ganska enkelt. Jag trodde jag fått en hjärnblödning eller nåt liknande så att jag inte inne i skallen fattade vad öronen hörde. Plus att öronen var helt kassa.... Men då brukar det ju bli så att man inte hör diskant alls, därav tanken om fel i hjärnan. 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt nyss o lyssnade lite, blev förvånad hur otroligt bra både köpe-cdna och tom mina egna recordings låter. Behringer lurförstärkaren låter aningen mustigare än Aragonen gör med orginaladaptern. Blir lite fundersam om det jag tycker låter bättre i Behringern kanske är en snygg färgning/förvrängning? Det låter så bra i alla fall nu att det verkligen känns rätt alltihop.

De trumbussar jag gjorde med taskig adapter igår får jag göra om, där blev jag helt lurad, det blev skitmycket konstig förvrängd bas i dem.

Jag läste nånstans att man börjat med Ultrasone på Sveriges Radio, och det gör de ju knappast om det låter fan i lurarna. Dom har ju varit med ett tag i hörlurslyssningsvärlden om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod att det var förstärarrelaterat problem. Det finns väldigt få hi-fi produkter som på ett tillfredsställande sätt kan driva hörlurar under 200 ohm. Ofta handlar det om att nätdelarna inte lämnar tillräckligt med ström. Där är faktiskt Behringer bättre än många dyra tillverkare.

Ja det verkar ju så. Den extra starka nätdel jag köpte var rena katastrofen... Men Behringers lågbudget med fyra ggr 2 luruttag verkar rena dunderförstärkaren. Nåt så här snyggt o rent hörlursljud har jag aldrig nånsin hört. Behringerburken är ju gjord för att orka med åtta par lurar, så då bör ju nätdelen lätt orka med en ensam strömtörstig lur... Nu får jag ren bas i lurarna så j-a tydlig o inte överdriven alls, minsta förändring jag gör på eq ända nere vid 32 hz hörs hur tydligt som helst. Samma med mid o diskant. Nu är det lätt att förstå vad som menas med att de har så hög upplösning.

Satt och lyssnade lite i flera av mina lurar och tyckte HD 280 pro lät bättre än ATH-M50, på köpe-cd alltså. Diskanten är inte trevlig alls i ATH-M50, för svag och för trasig... Som gjort för att man ska döna på med för mycket och för vassa cymbaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och lyssnade lite i flera av mina lurar och tyckte HD 280 pro lät bättre än ATH-M50, på köpe-cd alltså.

Det var ju det jag sade/skrev för länge sedan när jag köpt ATH-lurarna. Tyckte de lät skit jämfört HD280.
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Den extra 24 volt strömförsörjning jag köpte Claes O var på dubbel strömstyrka jmf med den som följde med i Argonlådan. Det kan ju vara så dumt att det är den som sabbar. Den heter Vanson o ger 1A vid 24 volt. Den som följde med ger 0,5 A.

att den KAN ge 1A betyder inte att den trycker in mer än apparaten den matar vill dra - bara att den klarar av mer om det skulle krävas
Link to comment
Dela på andra sajter

att den KAN ge 1A betyder inte att den trycker in mer än apparaten den matar vill dra - bara att den klarar av mer om det skulle krävas

Den var ju rejält sämre än den på 0,5 A som följde med Aragonen. Ett annat ex av lika adapter hade kanske gått bättre. Skit samma, Behringern låter ju bättre.

Det var ju det jag sade/skrev för länge sedan när jag köpt ATH-lurarna. Tyckte de lät skit jämfört HD280.

Nu låter allt skit jmf med Ultrasone. Men jag tycker bättre om ATH-M50 som sångpåläggslur än HD 280... Dem tar jag när jag lägger på elgitarr. Och alltid som lyssning till enmansbandetr live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter allt skit jmf med Ultrasone. Men jag tycker bättre om ATH-M50 som sångpåläggslur än HD 280...

HS280 dämpar mer, men ATH-M50 både låter bättre och sitter skönare, tycker jag - och ljudet och komforten kan vara viktigare än maximal dämpning i många fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes. Vad vet du om Hörlursförstärkaren på Steinberg MR 816? (vet du inget, så behöver du inte göra research!: )(

MR816 klarar ner till 8 Ohm, så de kan driva alla tänkbara lurar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra det. Men det är klent drag i den. Vad beror det på? Gain-steget som inte har mer el att jobba med?

Om du har högohmiga lurar, så kan det vara att förstärkaren inte kan lämna ut tillräckligt hög spänning (låg uteffekt) för att få så hög volym som du vill ha... Vilka lurar kör du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...