Jump to content
Annons

Kalla synthar och grötig bas!


HaosaMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

HaosaMusic (oregistrerad)

Har verkligen svårt med mixningen när det gäller två partier i låten! Mina synthar saknar uppenbarligen mid och hur får jag till den där varma känslan utan att förstöra vassheten i syntharna? En till sak är kicken! Jag har verkligen svårt att få till en schysst kick med bra snärt och bas utan att den clipar, tips vore guld! Har någon även tips på hur man får till en bra mix mellan basgången och suben och kicken?

Kan lägga upp ett konkret exempel på mitt problem om ni / någon vill! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skär i frekvenser som krockar mellan ljuden. Vill du ha mer mid i syntharna kanske du får ta bort lite mid från ett annat ljud som krockar med det.

Finns det inte så mycket mid att hämta i själva ljudet kan du dubba syntharna med ett annat ljud som har mer mid(och då kanske mindre diskant) och sedan kombinera de två ljuden.

Angående kicken så är det så att om du måste höja den så den klipper så kan det hända att den inte får rätt utrymme i ljudbilden. Andra ljud kan ta upp för mycket plats i de frekvenser där du vill att kicken ska ligga. Prova att lägga ett HPF(High pass filter) som skär bort frekvenser på andra instrument under runt 50-60 hz(för andra instrument än basen kan du gå ännu längre upp), och låt kicken ligga ensam där. Då lämnar du utrymme för det basiga i kicken. När det gäller tydlighet brukar man leta runt 3500 - 4500 hz. Där kan du också prova att skära något i övriga instrument för att lämna lite utrymme åt kicken. Se upp bara så att inte övriga ljud påverkas för mycket. Det går också att lämna lite utrymme åt de andra instrumenten genom att skära lite i nedre mellanregistret(där kicken låter "klopp"😉).

Överlag när det gäller mixning så är det bra att tänka på att lämna utrymme åt de olika instrumenten i frekvensspektrat genom att skära i frekvenser som andra ljud behöver mer. Om man har solo på kanalen kan det låta tunt, men det blir lättare att hitta luft och tydlighet i mixen när man lägger ihop det sedan. En annan (nästan ännu viktigare) del att tänka är låtens arrangemang. För många ljud som ligger i samma register gör det lätt grötigt och otydligt. Man bör överväga att lägga instrument i olika oktaver, eller byta voicing på ackorden om de ligger för nära varandra. Panorering kan rädda ljud som ligger i samma register, men blir det för många instrument kommer det bli en svår sak att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...