Jump to content
Annons

PT 10 - Några frågor


Vertigood

Recommended Posts

Hej där.

Kör PT 10 på min laptop som har WIN 7 64-bit, Intel i7, 8 gb ram..

Jag har för mig att man ska kunna drag-and-drop:a filer in i projektet från en plats på datorn..? Jag kan alltså inte det.

När jag väljer att importera filer via 'Import' eller Workspace så kraschar programmet när jag ska välja filerna. Vad kan det bero på?

Plötsligt så kan jag inte använda zoom-kortkommandon..alltså E R T på tangentbordet..vad har jag lyckats göra för att få bort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

E R T är ju för att den lilla a/z -knappen är grå uppe i högra hörnet av editview, den ska vara iklickad och vara gul. Att du inte kan dra in filer från mappar och dylikt är ju helt trasigt, de får du fråga avid om.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, att "trasha" inställningar vad gör jag då? 🙂 Jag har inte stor koll på dessa termer.

filformaten är antingen mp3 eller wav så det ska ju funka.

tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bra sida på avid forum där du har mycket tips om vilka inställningar du bör göra i datorn just för windows.

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Troubleshooting/en349411

Följ denna så bör det funka utan problem. Jag fick göra det på min laptop och sedan dess har jag inte haft några problem.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. De där tipsen för bästa prestanda gjorde jag direkt när jag skaffat programmet. Det flyter alltid på bra o så. Idag har det konstigt nog gått bra att importera filer utan en enda krasch :/ Så jag vet inte vad det var. Kan fortfarande inte drag-and-drop:a dock, och hittar inget svar på det heller.

Screwar man nåt när man thrashar sina prefs? Eller är det inte märkbart liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

efter att mitt PT idag hängt sig redan innan jag laddat en session. samma sak varje gång. så jag thrashade mina prefs o settings. Nu när jag vill starta min session igen så är det plug-ins som blivit inaktiverade för att de inte hittas i plug-ins mappen..vad göra???

Link to comment
Dela på andra sajter

jag thrashade först så som snubben visade i videon här ovanför. Men i min Roaming mapp så fanns ingen Digidesign-mapp..så jag hade bara tagit bort DAE-mappen från Common files>Digidesign vilket gjorde att inga pluggar laddades. Det skapades ingen ny sån mapp vid boot av PT heller.

Så jag fick återställa den DAE-mappen nu o då laddas alla pluggar igen. Men det satans programmet hänger sig o svarar inte när jag vill importera filer.

Kan en avinstallation vara på sin plats kanske?

Annars måste problemet vara korrupta filer som gör att programmet hänger sig. För nu testade jag en gammal session o gick in i Workspace och i en annan mapp med fx utan problem.

Edit igen: Jag testade att ta bort filerna i den mappen problemet verkade ligga..navigerade sen i Workspace till den mappen för att se vad som hände..o det hänger sig ändå. :/

Är inte färdig med min session (en skoluppgift) och vill inte thrasha settings o prefsom det kan resultera i att plugins inte fungerar i min session o så.

Redigerat av Vertigood
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, så jag har nu förstått att när det ligger filer som är mp3 i den mapp med ljud jag vill importera nåt från så hänger sig programmet. Ska inte Pro Tools tåla mp3or??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...