Jump to content
Annons

Prism Orpheus ?


Wyff

Recommended Posts

Hej , jag är studionybörjare , har läst så oerhört mycket bra omdömen om Prism Orpheus .

Är det nån här som har detta kort eller har lyssnat på det ?

Är det för bra för mina Dynaudio BM5A MKII ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har det inte. Men det har funnits i omlopp några år, och verkar allmänt väl omtyckt och väl känt. Vissa kan tycka priset är överdrivet dock.

Sen tycker jag tanken att matcha högtalare och ljudkort känns överambitiös. Högtalare har oftast mycket mer personlighet än ljudkorten har, så jag skulle råda att hitta högtalare du trivs med och se ljudkortet som en annan detalj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack , Dynaudio är mina favorit högtalare . Jag jämförde dom flesta stora märken men ingen passade mig så bra som Dyns. Så när det blir dags för ett större studio rum så köper jag en av Dyns mera detaljrika modeller . Hade turen att få jämföra Prism Orpheus med andra stora märken och jag blev total förälskad i deras sound . Jag sparar hellre lite längre tid . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte. Men det har funnits i omlopp några år, och verkar allmänt väl omtyckt och väl känt. Vissa kan tycka priset är överdrivet dock.

Sen tycker jag tanken att matcha högtalare och ljudkort känns överambitiös. Högtalare har oftast mycket mer personlighet än ljudkorten har, så jag skulle råda att hitta högtalare du trivs med och se ljudkortet som en annan detalj.

Vad menar du med överambitiös ? Jag har för litet rum för att uppgradera till dyrare Dyns. ( däremot ligger deras sub på sparnings listan ). Vad jag förstått är Prism mycket mer detaljrika och har bättre stereoimage + DAC ( eller heter det ADDA ?) , hursomhelst :bättre digitalomvandlare. Jämfört med min Motu UltraLite mk3 Hybrid .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med överambitiös ? Jag har för litet rum för att uppgradera till dyrare Dyns. ( däremot ligger deras sub på sparnings listan ). Vad jag förstått är Prism mycket mer detaljrika och har bättre stereoimage + DAC ( eller heter det ADDA ?) , hursomhelst :bättre digitalomvandlare. Jämfört med min Motu UltraLite mk3 Hybrid .

Ah, du menade att du inte vill använda högtalare som inte tar till vara på ljudkortets höga kvalitet. Ja det håller jag väl i viss mån med om. Jag trodde du menade att du ville hitta/använda högtalare som direkt matchar tonfärgen av den lilla färgning som alla ljudkort tillför, och det lät grymt överambitiöst.

Har lyssnat lite men inte mycket på dynaudio, och många gillar dom. Speciellt amerikaner brukar älska dom. Tror nog dom levererar en detaljrikedom som gör många bra ljudkort rättvisa. Själv tycker jag dom är aningen fattiga i låga mellanregistret, men det är inte mycket. Kör på dom du. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, du menade att du inte vill använda högtalare som inte tar till vara på ljudkortets höga kvalitet. Ja det håller jag väl i viss mån med om. Jag trodde du menade att du ville hitta/använda högtalare som direkt matchar tonfärgen av den lilla färgning som alla ljudkort tillför, och det lät grymt överambitiöst.

Har lyssnat lite men inte mycket på dynaudio, och många gillar dom. Speciellt amerikaner brukar älska dom. Tror nog dom levererar en detaljrikedom som gör många bra ljudkort rättvisa. Själv tycker jag dom är aningen fattiga i låga mellanregistret, men det är inte mycket. Kör på dom du. 🙂

Yepp , de var vad jag menade . Jag lyssnade på dom flesta stora monitor märken ( Genelec , Focal , Event mfl.) men alltid kändes det som att det fattades något , Focal Twin6 BE låg närmast . Så när jag hörde Dynaudio så smällde de direkt . Dom har allt vad jag sökte .

BM5A MKII är lagom för mitt lilla rum . Men får jag ett större musikrum så uppgraderar jag till nån av deras dyrare modeller+sub .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...