Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen allihopa. 🙂

Är det någon som har lite sköna tips/råd om hur man kan gå till väga då man suttit väldigt länge med sitt projekt,(cubase) och allt låter fin-fint (tror man)

Men dagen efter, så hör man ju att det man spelade in inte alls låter 100. 🤪

Jag brukar transponera mina låtar ganska ofta... (från t,ex C till E.) För att höra en annan klang i musiken....och kan ibland få nya idéer om hur jag ska jobba vidare.

Hur brukar du göra?.....Tips/råd.... 😏

Annons
Postat

Jag tror på distansen. Att ha pauser. Och hos de flesta så tror jag att pauserna ska vara längre än man tror. Sen så räcker det ju inte att ha paus och fortfarande ha låten sjungandes i sinnet, då gör det ingen nytta. Jag tror att när man lärt sig detta så blir man bättre och bättre på det, det känner i alla fall jag, men jag fastnar hela tiden. jag försöker komma så långt bort från låten som möjligt, och det är svårt.

Många kanske gör det bättre om de inte bara kör en låt, utan har några stycken som man jobbar parallellt med, typ en timma i taget eller så,,, men det är ju skitsvårt för då tycker jag aldrig att jag blir klar istället.

Men, men, distansen, hur den nu än görs, och hur mycket tid man nu är i behov av, denna distans är ett stort behov tror jag. Vi kan inte se/höra något som vi har igång hela tiden.

Postat

Som ovan: paus och distans! (Men jag gillade tonartsmetoden – brukar nämnligen göra det själv.)

Men!

Jag tror låtskrivande går att jämföra med textförfattande (inte nödvändigtvis låttexter). Om du låter det gå X dagar efter att första utkastet blev klart, utan att "röra" det, innan du granskar det på nytt, så kommer du att hitta en hel del som kan tas bort. Och det är här som jag anser vi tangerar det viktigaste: ta bort. Kill your darlings, less is more, etc.

Precis som i texter, där man gör bäst i att ta bort adverb, klichéer, kraftuttryck, vilka hellre trögar till än håller "tempo", på samma sätt finns det detaljer som kan plockas bort i kompositionerna (arrangemanget).

Vad som ska tas bort är dock upp till dig. Annars är det inte längre din låt, din komposition, din stämpel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.