Jump to content
Annons

Massive cpu krävande?


TheQuo

Recommended Posts

Jag upptäckte idag att när jag spelade in med Massive att cpu'n slog ända upp till 60% är det rimligt? är den verkligen så cpu krävande?

I datorn har jag: intel i7 3.4, 16 GB ram, plugginen ligger på en intern 2 TB 7200rpm och mitt DAW ligger på en SSD disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä så mycket borde den inte ta.

Massive kan sluka en del om man kör på hög-kvalitetsläget och har alla effekter på och så, men borde inte bli sådär mycket.

Kolla om det bara är just den patchen kanske .. ?

Jag kör projektet i 44.1 och 24 bits. Ljudet var ett av Massives egna, testade också att bara köra "grundljudet" det först ljudet som kommer när man öppnar Massive och då gick CPU'n till ca 50% men det känns ändå alldeles för högt 🙁. Jag trodde CPU'n skulle kanske vara kring 10-15% med tanke på datorns spec

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från kollegor att det kommit något ny patch till Massive. 1.4 eller 1.1.4 eller dylikt (har själv ej uppdaterat) och samtliga har haft problem med den. Har du också tagit hem den eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från kollegor att det kommit något ny patch till Massive. 1.4 eller 1.1.4 eller dylikt (har själv ej uppdaterat) och samtliga har haft problem med den. Har du också tagit hem den eller?

Jag installerade mitt Komplete 7 (vilket innehåller Massive) för lite mer än en vecka sedan och installerade då alla uppdateringar som fanns tillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Massive 64 bit eller Massive 32 bit + brygga och i vilket operativ kör du? Är det Stand alone eller plugg? Kan det vara så att du kör 32 bit plugg + brygga i 64-bit OS kan jag tänka mig att det drar lite mer kräm..men inte så jättemycket på den processorn. Kör själv en I7 K2600 quad, icke överklockat runt 2.4Ghz

Kollade precis nu och i Cubase 7 64-bit och Massive 1.3.1 R129, 64-bit i Win 8 64-bit drar c:a 5 - 10% oavsett om Asio guard eller Powerscheme är påslaget.. random patch med flera spelade toner samtidigt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Massive 64 bit eller Massive 32 bit + brygga och i vilket operativ kör du? Är det Stand alone eller plugg? Kan det vara så att du kör 32 bit plugg + brygga i 64-bit OS kan jag tänka mig att det drar lite mer kräm..men inte så jättemycket på den processorn. Kör själv en I7 K2600 quad, icke överklockat runt 2.4Ghz

Kollade precis nu och i Cubase 7 64-bit och Massive 1.3.1 R129, 64-bit i Win 8 64-bit drar c:a 5 - 10% oavsett om Asio guard eller Powerscheme är påslaget.. random patch med flera spelade toner samtidigt

jag kör windows 7 64 och det ska vara massive 64 bits

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Massive 64 bit eller Massive 32 bit + brygga och i vilket operativ kör du? Är det Stand alone eller plugg? Kan det vara så att du kör 32 bit plugg + brygga i 64-bit OS kan jag tänka mig att det drar lite mer kräm..men inte så jättemycket på den processorn. Kör själv en I7 K2600 quad, icke överklockat runt 2.4Ghz

Kollade precis nu och i Cubase 7 64-bit och Massive 1.3.1 R129, 64-bit i Win 8 64-bit drar c:a 5 - 10% oavsett om Asio guard eller Powerscheme är påslaget.. random patch med flera spelade toner samtidigt

Vad är Asio guard & Powerscheme? Jag har nu testat fler ljud i Massive som sagt några går över 50% medans andra ligger runt 25%. Några få har legat under 20% och då har det bara varit en och en ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är Asio guard & Powerscheme? Jag har nu testat fler ljud i Massive som sagt några går över 50% medans andra ligger runt 25%. Några få har legat under 20% och då har det bara varit en och en ton.

Nu har jag varit inne igen och upptäckt att vid sidsan av CPU'n finns där en flik där man kan ändra till Globel-Ultra, Global-High, Global-Eco samt till Preset-Ultra, Preset-high och Preset-eco. Vad är det här cpun'n går ner ett par % från ca 30% till 25%. Intill det här finns något som ser ut som ett utropstecken men det verkar inte gå att klicka på. Sedan så har jag upptäck att om jag inte spelar något alls så pendlar CPU'n mellan 3-5%, är det normalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Sorry jag skrev om en teknisk funktion som finns i Cubase som då inte spelade någon roll om den var påslagen eller ej, så bortse från det..

En sak du inte skriver är hur låg latency du ställt ditt ljudkort till och om du använder ASIO driver, detta spelar väldigt stor roll för hur belastningen blir på din CPU ihop med denna pluggen. Har du högsta upplösning i Massive och väldigt låg latency blir varje ton du spelar på synten avgörande för hur mycket processorn får arbeta.

"ska vara 64-bit" ..man väljer det under installationen av pluggen, men du kanske inte har gjort det själv?

det ska stå utskrivet om du klickar på Native instruments loggan ( har jag för mig) och vilken build det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Sorry jag skrev om en teknisk funktion som finns i Cubase som då inte spelade någon roll om den var påslagen eller ej, så bortse från det..

En sak du inte skriver är hur låg latency du ställt ditt ljudkort till och om du använder ASIO driver, detta spelar väldigt stor roll för hur belastningen blir på din CPU ihop med denna pluggen. Har du högsta upplösning i Massive och väldigt låg latency blir varje ton du spelar på synten avgörande för hur mycket processorn får arbeta.

"ska vara 64-bit" ..man väljer det under installationen av pluggen, men du kanske inte har gjort det själv?

det ska stå utskrivet om du klickar på Native instruments loggan ( har jag för mig) och vilken build det är.

om jag går in på hardware setup - Motu Audio ASIO står det

Samples per buffert 64

Master clock Source: internal

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tror att din CPU-belastning till stora delar ligger där.. prova att öka bufferten får du se

Under normala projekt låter jag min buffert ligga på 256 samples vllket ger bra respons på virtuella instrument + att det inte belastar processorn nämnvärt.

Har du uppdaterat till senaste versionen och har du kollat så det verkligen är 64-bit?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tror att din CPU-belastning till stora delar ligger där.. prova att öka bufferten får du se

Under normala projekt låter jag min buffert ligga på 256 samples vllket ger bra respons på virtuella instrument + att det inte belastar processorn nämnvärt.

Har du uppdaterat till senaste versionen och har du kollat så det verkligen är 64-bit?

Jag tror det är 64bitar, men jag tror (inte helt säker) att komplete installerade både 32 och 64bitar. Det finns nämligen på D: (Där jag har mina plugin) en mapp där det står 64bit och där ligger alla plugins inkl. Massive som är 64bit men sen finns flera mappar till bland annat en med Massive och där står det ingen info om det är 32 eller 64 😮. Så om jag nu har både 32 och 64 installerad hur tar jag reda på vilken Pro Tools använder sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ^^. Buffer size 64 pressar processorn hårt.

Man får lite längre latency om man ställer ner, till t.ex. 256. Men det är en avvägning som alla alltid tvingas göra. Det är fysiologisk ofrånkomlighet.

Men är buffer size = Latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

. Så om jag nu har både 32 och 64 installerad hur tar jag reda på vilken Pro Tools använder sig av?

Öppna Massive och klicka på "Native Instruments" loggan i högra? hörnet av pluggen så får du upp versionen och buildnumret ihop med alla som varit inblandade i arbetet med den.. I Cubase kan man se information om alla pluggar och sökvägarna dit och kan där se vilken instans man har allokerat i sitt projekt.. Borde finns något liknande i Protools

En annan metod är att kolla i vilken katalog den ligger i.. x86 för 32-bit, men det är inte alltid 100% säkert om man råkar fippla under installationen med sökväg o liknande

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...