Jump to content
Annons

Nybörjare med bra hörsel söker råd .


Wyff

Recommended Posts

Hej , jag är ny på detta forum . Fint med ett svenskt forum oxå .

Jag har gjort elektroakustisk musik i 1 1/2 år i REAPER och Audio-Mulch .

Om nån vill få en upfattning om min musik så gå in på min webbsida :http://cajan.webs.com/

Jag sparar slantar till ett riktigt bra audio-interface (just nu har jag Motu UltraLite mk3 Hybrid) men skulle vilja köpa ett med ännu bättre ljudkvalitet .

Eftersom jag är nybörjare så har jag dålig koll på vad tex, ADDA innebär . Har bara förstått att det är viktigt .

Min fråga är : Är ljudkvaliteten så fantastiskt bra på high end interface som det står att läsa på internet ?

Och vad skall jag välja ? Det är ju svårt att provlyssna på märken som Mytek , Prism , Universal audio , Lynx och andra .

När jag läser om Mytek och Prism får jag känslan av att dom skulle passa mig . Ett så ofärgat och detaljerat ljud som möjligt med väldigt bra stereo bild .

Är det någon här som jämfört nämnda märken med mellanklassen ( Motu , RME mfl.) ?

Jag kör Windows 7 Ultimate Sp1 64 bit . RAM 16GB . i7 2600K 3.40GHz . Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 .

4 hårddiskar : en SSD till OS+Program , en SATA till ljudbibliotek och FX , en SATA till projekt och en lagingsdisk .

Motu UltraLite mk3 Hybrid . M-Audio Keystudio . Dynaudio BM5A MKII .

Kanske ska inflika att jag är sjukpensionär så det tar ett tag att spara ihop till min lilla hemstudio .(men jag fick mina dröm högtalare).

Jo en sak till : än så länge spelar jag bara in en del intressanta ljud som jag manipulerar och blandar med vsti som jag oxå manipulerar på diverse sätt .

Ja det här blev oxå en liten presentation av mig o den musik jag älskar .

Tacksam för tips till en newbie . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen.

Jag vet inte om skillnaden på ljudkorten är så ofantligt stor... Men/och om du vill ha bra ljudkvalité så är ju det bästa att akustikbehandla rummet som du lyssnar i. Och det är väl det som skulle göra störst skillnad på kvalitén kan jag tänka. Men du kanske redan har ett akustik behandlat rum?

Spännande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack , jo jag har / och håller på att akustikbehandla . En av fördelarna me Dynaudio är att man inte behöver sätta upp akustikmaterial överallt . Men jag förbättrar stegvis .( Har bara haft dom i 2 mån.) Men det här med ADDA omvandlare (jag läste på Myteks hemsida) är inte det viktigt för ljudet ?

Kul att du uppskattade musiken .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack , jo jag har / och håller på att akustikbehandla . En av fördelarna me Dynaudio är att man inte behöver sätta upp akustikmaterial överallt . Men jag förbättrar stegvis .( Har bara haft dom i 2 mån.) Men det här med ADDA omvandlare (jag läste på Myteks hemsida) är inte det viktigt för ljudet ?

Kul att du uppskattade musiken .

Superkul. Ok. Ja, då är det inte så mycket mer jag kan tipsa dig om, har ingen större koll på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett trick du kan göra för att kolla hur ditt ljudkort påverkar ljudet är att ta en favoritlåt och rippa den från CD.

Lägga in den i Reaper spela sedan in låten med motuns ad och da omvandlare.

Synka upp denna nya analoga inspelning mot originalfilen. Se till att båda filerna har samma ljudstyrka, via rms är säkrast men du kan klara dig med att normallsera båda filerna.

Nu kan du klippa slumpmässigt de båda spåren och muta sedan vartannat klipp.

Har du lyckats synka upp filerna rätt så hörs inga övergångar. (Klick eller ljudtrycksskillnader)

Kör ut en wav fil och vänta ett tag med att lyssna.

Försök höra var klippen ligger. Skillnaderna är små så det kan vara svårt att höra var klippen ligger.

När man gjort denna test så har man åtminstone en uppfattning om hur ens egna ljudkort påverkar ljudet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg MR 816 begagnat. Låter lika bra som min polares Lavry DA11 (DAC som kostar typ 13000 kr). Köpte mitt för några tusenlappar bara. Ett av de bästa köpen jag gjort. Så om du ser att sånt begagnat, köp direkt. En shyst mellanuppgradering. Givetvis får du ännu bättre transientrespons och ingen färg alls om du köper ett dyrare, eller en separat dyr DAC. Problemet med dessa är dock att de kan låta så sterilt att mycket av musiken låter tråkig... så lyssna helst innan. Låna och testa. Exempelvis har mitt ljudkort en liten liten topp ökning, som jag bara gillar. Och dessutom så är ljudet lite varmare, än med en mastrings-dac. Tack vare analoga krestarna tror jag.

De bästa DAC:arna har helt ofärgade analoga övergångar vilket gör dem totalt linjära. + 100% korrekt implenterade chips och filter- Skillnaden behövs inte om du inte jobbar med mastring.

Räcker bra med ljudkort idag, DACarna är så jävla tajta och bra idag. Även dacarna i ljudkort....

Sitter i ADAM A7X och Steinberg Mr 816 här. Skulle lätt kunna mastra en dyr pop produktion i ett bra rum. Så bra låter det.

l,ägg inte så mkt på AD/DA, speciellt inte om du sitter i Spotify och lyssnar.................. då jag hör skillnad på spotify, och det låter illa mot CD-kvalite för mej. (mitt ljudkort kosta då några tusen bara)

Budget ljudkort:

<--------------------------------------->

Dyrt modernt ljudkort hi-end:

<----------------------------------------------------------------------->

Separat Lavry Dac:

<-------------------------------------------------------------------------------->

Dyraste DAC:en som finns:

<------------------------------------------------------------------------------------->

Så ser jag det ungefär. Ganska liten skillnad alltså.

För några 5 år sen var det mycket större skillnader. Men chipsen är idag svinbra, och analoga delarna implenteras korrekt idag i alla fall av de stora.

Däremot finns det dåliga exempel, som mitt gamla ljudkort Impact Twin, som på pappret ska vara sjukt bra. (runt 3000 kr), det lät SKIT i mellanregistret.

Och basen hade dålig närvaro. Bra upplösning. Men till och med mitt 12 år gamla EMU 0404 PCI, lät clenare i mellanregistret, och mindre tröttsamt ljud = bättre faktiskt,

kanske inte krispigare men mycket mjukare och vettigare sound.

Tack , några frågor (jag är ju newbie) : vad är "topp ökning" ?

Vad är "mastring" ?

Vad är separat DAC (DAC gissar jag är Digital Audio converter ) ? Vad behöver man mer än DAC:en i så fall ?

Jag vill ha så detaljrikt och ofärgat ljud som möjligt . Så av dom jag har läst om verkar Prism Orpheus pasa mig bäst , eller ?

Jag lyssnar aldrig på Spotify , tiden räcker inte till all musik jag vill göra i REAPER o Audio-Mulch .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett trick du kan göra för att kolla hur ditt ljudkort påverkar ljudet är att ta en favoritlåt och rippa den från CD.

Lägga in den i Reaper spela sedan in låten med motuns ad och da omvandlare.

Synka upp denna nya analoga inspelning mot originalfilen. Se till att båda filerna har samma ljudstyrka, via rms är säkrast men du kan klara dig med att normallsera båda filerna.

Nu kan du klippa slumpmässigt de båda spåren och muta sedan vartannat klipp.

Har du lyckats synka upp filerna rätt så hörs inga övergångar. (Klick eller ljudtrycksskillnader)

Kör ut en wav fil och vänta ett tag med att lyssna.

Försök höra var klippen ligger. Skillnaderna är små så det kan vara svårt att höra var klippen ligger.

När man gjort denna test så har man åtminstone en uppfattning om hur ens egna ljudkort påverkar ljudet.

Tack , Vad är "rms" ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack , jo jag har / och håller på att akustikbehandla . En av fördelarna me Dynaudio är att man inte behöver sätta upp akustikmaterial överallt . Men jag förbättrar stegvis .( Har bara haft dom i 2 mån.) Men det här med ADDA omvandlare (jag läste på Myteks hemsida) är inte det viktigt för ljudet ?

Kul att du uppskattade musiken .

Att Dynaudios högtalare gör att du inte behöver akustikbehandla stämmer tyvärr inte. Det är klart att du behöver se över rummet om du vill få bättre akustik, oavsett högtalare.

Om du skulle spela in i ett badrum, skulle du inte behöva behandla då? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Dynaudios högtalare gör att du inte behöver akustikbehandla stämmer tyvärr inte. Det är klart att du behöver se över rummet om du vill få bättre akustik, oavsett högtalare.

Om du skulle spela in i ett badrum, skulle du inte behöva behandla då? :-)

Tack , jag fick den uppfattningen när jag köpte dom att Dyns inte är lika känsliga för omgivningen som en del andra märken .

Självklart måste jag akustik behandla en del . Men mitt musik rum har mjuka träväggar + mycket böcker , så hitills har det räckt med att sätta upp mattor på en del ställen och det gjorde stor skillnad . ( jag fick tipsen av e-music där jag köpte dom ) .

Jag fortsätter att experimentera med olika isolering .

Vad tror du är bäst i mitt fall ? (rummet är c:a 4x3 m. och mycket mattor på golv och väggar) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack , några frågor (jag är ju newbie) : vad är "topp ökning" ?

Vad är "mastring" ?

Vad är separat DAC (DAC gissar jag är Digital Audio converter ) ? Vad behöver man mer än DAC:en i så fall ?

Jag vill ha så detaljrikt och ofärgat ljud som möjligt . Så av dom jag har läst om verkar Prism Orpheus pasa mig bäst , eller ?

Jag lyssnar aldrig på Spotify , tiden räcker inte till all musik jag vill göra i REAPER o Audio-Mulch .

Ingen här som har Prism Orpheus ? Har läst så oerhört positiva resecioner .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för uträtningen av ? . Då var det som jag misstänkte : att jag "bara" behöver ett dyrt ljudkort . Har förälskat mig i Prism Orpheus efter att haft turen att jämföra . Så det blir till att spara........

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg MR 816 begagnat. Låter lika bra som min polares Lavry DA11 (DAC som kostar typ 13000 kr). Köpte mitt för några tusenlappar bara. Ett av de bästa köpen jag gjort. Så om du ser att sånt begagnat, köp direkt. En shyst mellanuppgradering. Givetvis får du ännu bättre transientrespons och ingen färg alls om du köper ett dyrare, eller en separat dyr DAC. Problemet med dessa är dock att de kan låta så sterilt att mycket av musiken låter tråkig... så lyssna helst innan. Låna och testa. Exempelvis har mitt ljudkort en liten liten topp ökning, som jag bara gillar. Och dessutom så är ljudet lite varmare, än med en mastrings-dac. Tack vare analoga krestarna tror jag.

De bästa DAC:arna har helt ofärgade analoga övergångar vilket gör dem totalt linjära. + 100% korrekt implenterade chips och filter- Skillnaden behövs inte om du inte jobbar med mastring.

Räcker bra med ljudkort idag, DACarna är så jävla tajta och bra idag. Även dacarna i ljudkort....

Sitter i ADAM A7X och Steinberg Mr 816 här. Skulle lätt kunna mastra en dyr pop produktion i ett bra rum. Så bra låter det.

l,ägg inte så mkt på AD/DA, speciellt inte om du sitter i Spotify och lyssnar.................. då jag hör skillnad på spotify, och det låter illa mot CD-kvalite för mej. (mitt ljudkort kosta då några tusen bara)

Budget ljudkort:

<--------------------------------------->

Dyrt modernt ljudkort hi-end:

<----------------------------------------------------------------------->

Separat Lavry Dac:

<-------------------------------------------------------------------------------->

Dyraste DAC:en som finns:

<------------------------------------------------------------------------------------->

Så ser jag det ungefär. Ganska liten skillnad alltså.

För några 5 år sen var det mycket större skillnader. Men chipsen är idag svinbra, och analoga delarna implenteras korrekt idag i alla fall av de stora.

Däremot finns det dåliga exempel, som mitt gamla ljudkort Impact Twin, som på pappret ska vara sjukt bra. (runt 3000 kr), det lät SKIT i mellanregistret.

Och basen hade dålig närvaro. Bra upplösning. Men till och med mitt 12 år gamla EMU 0404 PCI, lät clenare i mellanregistret, och mindre tröttsamt ljud = bättre faktiskt,

kanske inte krispigare men mycket mjukare och vettigare sound.

Är det MR816 CSX eller MR816 X du har ? Dom får ju fina resencioner i b.l.a Sound on sound . Är det stor skillnad på Steinberg och min Motu UltraLite mk3 hybrid ? I såfall är det ju värt att försöka få ett lyssnings tilfälle .

Är hyfsat nöjd med Motun så när jag uppgraderar så är det lika bra att göra det rejält . Det var därför jag tänkte på Prim Orpheus , men den kostar ju....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. det är samma omvandling i båda (CSX och X). inte värt att uppgradera om du inte får ett begagnat.... och kan sälja det gamla du har....

om du kör USB idag... behåll det du har.... ja du får läsa mera om, omvandling, att man måste ha specilla kretsar för firewire... och kolla begagnat marknaden tycker jag.... gearslutz är jättebra att läsa på.

Ok , Steinberg är inte SÅÅ bra då .O andra sidan har jag läst om blindtester där nästan samtliga har trott att A varit Prism och B varit Steinberg , Och så var det tvärtom . Det är nog bäst att lyssna själv , men var kan man lyssna på high end kort .? ( jag bor i Uppsala ) .Jo jag håller på o läser b.l.a gearslutz . Näe , jag kör firewire (TI-chip) på Motun .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Toppökning, diskant. Ljusfärg.

Mastring är att ge ljudet en sista knytnäve så det sitter rätt i rymden.

Separat Digital Audio Converter är en enhet som gör om Digitalt ljud till Analogt Ljud. För uppspelning krävs bara en DAC. För inspelning måste du vanligtvis ansluta DAC:en till ett Interface som har digital ut... Så man skickar ljudet vidare till DAC:en som sköter den sista convertingen. (så använder man AD (Analog -> Digitalt) in på det kortet man slutit dacen till.

Med tanke på ditt rum och högtalare klarar du dig utmärkt med ett Dyrt Ljudkort nyproducerat med bra DAC.

3x4 meter är inte bra. Det är för litet för bra bas respons. Som tur är har du inte tillräckligt stora högtalare för att få problem.

Jag skulle rek ett interface med inbyggd DSP, och bra AD/DA.... bara du ger dig ut i 2013-2014 års djungel och letar loss 😉

Jag hade turen att få låna hem Mytek Stereo96 DAC ,VILKEN FÖRBÄTTRING av Motun det blev .

Älskar det sortens ljud Mytek ger så jag köpte den o ska fortsätta med Mytek Stereo96 ADC +en bra mic+en bra micpreamp (men det kostar för mig som är sjukpensionär) .

Ett frågetecken är om jag ska byta ut Motun mot tex.RME HDSP 9632 (eller Lynx) så att jag kan få lite mer utrymme i min lilla studio .(tips från e-music). Vad tycker du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen anledning o byta ut ditt Motu om det funkar. De har shyst AD, så med en bra preamp kommer du långt. Men börja med minsta medel möjliga och gläds åt det du har, och läs, testa mera....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bidra med att det är lite som med bilar. Alla tycker nog Lamborghini är värsta bilen, och den kostar 10 ggr mer än en ny volvo. Nog skulle jag tro att Lamborghini har lagt ner mycket tid på att göra en väl genomplanerad bil, men är den 10 ggr bättre än en Volvo? Nej, förstås inte. Det är samma sak med ljudkort: ju högre upp i pris du går, desto mindre får du för pengarna. I synnerhet Prism är riktigt dyra, har för mig deras 8-kanaliga ADA8 ligger på 50,000kr.

Skulle hellre föreslå du håller dig under 10,000 (använd begagnat-marknaden), för det är små detaljer som skiljer ovanför det priset och du behöver dessutom högtalare och både intern och extern ljudbehandling som motsvarar så små detaljer med. Det har nästan ingen hemmastudio. Kan nästan lova att alla inspelningar du själv älskar är gjorda med grymt mycket sämre teknisk utrustning än 50,000 kr ljudkort och högtalare för 100,000. Soundet sitter hos användaren, betydligt mer än hos utrustningen.

Steinbergs nyare serier ska vara omtyckta och prisvärda. Det är inte heller alla som vet att exakt samma mic-preampar sitter i Yamahas praktiska lilla N8 och N12 mixerbord. Och eftersom ingen nämnt RME ljudkort så slår jag ett slag för dom, tycker dom har nästan marknadens bästa pris/ljudkvalitet-förhållande.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen , men Mytek(+ Dynaudio BM5A MKII) har precis det sound jag vill ha att jobba med , och Mytek är förkållandevis billiga.

Min DAC gick på 6000 kr och ADC kostar ungefär detsamma . För mig räcker 2 kanaler då jag spelar in ljud som jag sen manipulerar i Audio-Mulch och vidare till REAPER.

Men visst sitter soundet hos användaren som Signia skriver .

Men med Mytek hör jag saker jag kan rätta till som inte hördes med bara Motun .

När det gäller mic har jag blivit rekommenderad Audio-Technica 4050 ,vad tycker ni om den ?

Preamp är jag mer osäker på , det finns ju massvis i alla prisklasser .

Har ni något tips ?(kan tänka mig att betala upp till 10000,om det behövs)

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen anledning o byta ut ditt Motu om det funkar. De har shyst AD, så med en bra preamp kommer du långt. Men börja med minsta medel möjliga och gläds åt det du har, och läs, testa mera....

Håller med . Problemet är mitt rum .Det blir väldigt trångt om jag har både Motun, 2st Mytek , preamp + mic. Det är enda skälet till att byta ut Motun mot ett PCI card .

Kanske jag kan få tag på en liten rack, men har inte hittat nån ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...