Jump to content
Annons

Hjälp, jag är grön!


Ydhag

Recommended Posts

Hej.

Jag är helt grön i "göra-musik-världen", det enda jag har som merit är att jag har andats hiphop hela mitt liv och är hyfsad på att skriva texter.

Så min fråga lyder som följande: Finns det något program att rekomendera mig där man kan göra allt? D.v.s. skapa vad jag vill utan att behöva kunna spela något instrument? Något program som redan är utröstat med miljontals beats och instrumentljud?

Med andra ord något riktigt avancerat program som har allt (utom min röst inspelad) redan från början, så det bara är att sätta sig och "nörda"?

Är väldigt tacksam för seriösa svar (även om du själv inte gillar hiphop).

//Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta har jag också funderat på då och då. Vet att jag hade ett sådant program på min Amiga när det nu var... Det verkar ju som att du söker ett program med redan förinspelade loopar som du kan sitta och trixa med.

Jag har för mig att Reason är ett program där loopar är ganska enkelt att hålla på med. Men det är ju ett stort program som har mycket, så det tar ju massa tid att lära sig. Skulle vara kul att veta om det finns något enkelt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason är nog något av en hip-hopens gyllene program om du frågar vissa hippityhop producenter. Har för mig att man inte kan spela in audio i det programmet dock. Så då behöver du något annat för att spela in sången. Annars följer det med MASSOR av loopar till Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason spelar in Audio numera. Är fullsmockat med loopar. Men det finns nog inga program där du har allt serverat från början, förutom möjligen Ejay. Men då är det dagisnivå också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att du vill programmera beats själv med redan färdiga ljud så kan du göra det med dom flesta inspelningsprogrammen. Har du Mac så kan du börja i garageband t.ex. Det kan vara allt ifrån trummor, pianon eller vad som helst. Antingen genom midi (där du kan byta ljud från ditt bibliotek när som helst) eller för-inspelade instrument eller loopar där det kan vara allt från en bastrumma till ett helt trumset. Fördelen med midi är att du kan ändra i beatet själv, lägga till eller ta bort delar av det var du vill. Vilket är svårare och ibland omöjligt med inspelade instrument.

Upptäckte att det var svårare att förklara än vad jag trodde, hoppas att du uppfattar något i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...